• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring Alko X4

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Alko X4

Någon som vet om det går att höja totalvikten på en Bürstner 810 årsmodell 2014 till 5500 kg om man monterar luftfjädrar?
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring Alko X4

Någon som vet om det går att höja totalvikten på en Bürstner 810 årsmodell 2014 till 5500 kg om man monterar luftfjädrar?

När vi monterade luftfjädrarna på vår bil fick vi som svar att 5000kg var max totalvikt som gick. Vi ville också ha 5500kg.

//Mattias
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring Alko X4

Reflektioner så här i efterhand.

Valde att montera på X4 från fabrik framförallt då jag var ute efter komforten.
Jag hade hoppats på att det skulle bli bättre komfortmässigt. Vår bil "flöt" inte fram som man kan tro. Man kände fortfarande ristningar och andra ojämnheter tydligt från vägbanan.

Summa och min åsikt:
Inte värt pengarna i jämförelse till den komforten vi fick i vår bil, en Kabe i810.
Ordinarie pris låg på runt 117 000:- vi fick det för runt 100 000:-.
Kan säkert bli olika resultat i olika bilar men detta är mina erfarenheter. Skulle jag köpa en liknande bil igen så skulle jag inte välja X4. Möjligen X2 på bakaxeln för funktionens skull.

//Mattias
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Alko X4

Vad har du för däcktryck? Gå in i däcktillverkarnas tabeller och kolla vad de rekommenderar. Jag kör med så lågt tryck jag vågar, 3,5kg runt om och det har fungerat bra och däcken blir inte varma ens på autobahn i 120-tempo.

Edit:såg i annan tråd att bilen redan är såld.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring Alko X4

Vad har du för däcktryck? Gå in i däcktillverkarnas tabeller och kolla vad de rekommenderar. Jag kör med så lågt tryck jag vågar, 3,5kg runt om och det har fungerat bra och däcken blir inte varma ens på autobahn i 120-tempo.

Edit:såg i annan tråd att bilen redan är såld.

Hej

Ja bilen är såld, kände bara att jag ville dela med mig av erfarenheter.
Jodå jag körde på Michelin Agilis, fick ett rekommenderat tryck från Michelin på 3,75 kg som jag hade runt om, de gick då från framaxelns garanterade axeltryck. Det gjorde stor skillnad till det bättre, från Kabe rekommenderas 5kg.

//Mattias
 
Toppen