• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Garmin

Der findes flere formater for GPS koordinater. Min Garmin 3590 kan anvende 4 forskellige formater.

HBK anvender dette format: N58 01 54.6 E14 57 07.4

På min Garmin 3590 ændrer jeg format ved at trykke på.
  • Find (forstørrelsesglas)
  • Koordinater (globus) Her kommer indtastningsbilledet frem på skærmen
  • I øverste venstre hjørne findes 3 linjer, tryk på dem
  • Format
  • med pilene finder du ret formatangivelse, og her sætter du en prik. HBK format er h ddd mm' ss.s" Tryk gem!
siden kan du så indtaste forskellige koordinater og få dem vist på kortet.

Du kan få brug for en omregner mellem de forskellige koordinattyper. Jeg anvender denne: Koordinat konvertering, men der findes mange forskellige
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Garmin

:) HEI!

Om du har behov for omregning av koordinater vil jeg anbefale denne:

gpskoordinates.eu , enkel å bruke.

Lykke til.

Hilsen Regent.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Garmin

Nej jag menar koordinater som jag läser från en annan plats och skall lägga in på min Garmin Nuvi 2597 LMT

Jeg gør sådan på min 3590:

På billede 1 trykker jeg på "Find"
På billede 2 trykker jeg på "Koordinater"
På billede 3 trykker jeg på øverste koordinatfelt
På billede 4 indtaster jeg koordinater for N/S og derefter "Udført", så den vender tilbage til billede 3
På billede 3 trykker jeg på nederste koordinatfelt
På billede 5 indtaster jeg koordinater for Ø/V og derefter "Udført", så den vender tilbage til billede 3
På billede 3 trykker jeg på "vis på kort"
Såfremt du IKKE har "koordinater" på billede 2, så tryk på pil ned til venstre, indtil du kommer til billede 6 med "tilføj genvej. Tryk her og find "koordinater" og tryk på det.

Jeg har ovenfor i tråden beskrevet hvordan du ændrer formatet på GPS koordinaterne.

Vend tilbage, hvis det ikke virker!
 

Bilagor

  • 2734418[1].png
    2734418[1].png
    109 KB · Visningar: 5
  • 2734881[1].png
    2734881[1].png
    101,1 KB · Visningar: 4
  • 2735562[1].png
    2735562[1].png
    87,9 KB · Visningar: 6
  • 6798[1].png
    6798[1].png
    34 KB · Visningar: 5
  • 7416[1].png
    7416[1].png
    34,5 KB · Visningar: 3
  • 14143[1].png
    14143[1].png
    89,4 KB · Visningar: 5
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Garmin

Hej, Kaehne beskriver det ganska bra ett par inlägg ovanför och detta med koordinater är en djungel tills man kommit över inlärningströskeln.
Det finns två vägar att attackera problemet och det ena sättet är lära sig att identifiera den koordinat man ser framför sig och lära sig att ställa in gps:en för det formatet.
Det andra sättet är att lära sig konvertera koordinaterna till det format din gps är inställd på.
Jag föredrar det förstnämnda men behärskar nuförtiden bägge sätten, så har det inte alltid varit för mig och vi har snurrat runt en del... :D

Som Kaehne beskriver det fast på svenska och testat i en 3597:a ser det ut så här:

Tryck på Vart
Tryck på Koordinater (brukar finnas som genväg)
Här kan man nu skriva in koordinater direkt om man koordinaterna i det format gps:en vill ha, är det inte fallet så fortsätter man enligt nedan:
Tryck på skiftnyckeln uppe i vänstra hörnet
Tryck på Koordinater, format
Nu får man fram en lista med det koordinater garmin accepterar, det är en hel del men det är främst tre alternativ man brukar använda:

h ddd.ddddd°
h ddd° mm.mmm´
h ddd° mm´ss.s"


Det första alternativet, h ddd.ddddd° innebär att man ska mata in koordinater i decimalformat.
Det är det format man ofta finner hos google och det kan se ut så här: 56.027824, 14.154277
Identifieras någorlunda enkelt när man ser två siffror, en punkt eller ett kommatecken och därefter ett antal decimaler (antalet kan variera)

Det andra alternativet, h ddd° mm.mmm´ Jag vet inte riktigt vad systemet kallas men Grader, minuter och decimaler kanske?
Tex geocaching använder det här och jag tror jag använt formatet när jag använt koordinater från Bordatlas och Nordic camperguide.
Identifieras så här: två siffror, ett mellanslag, två siffror och ett kommatecken och därefter tre decimaler.
Brukar se ut så här: N 56 01.669 E 14 09.257 (notera att även N och E kom in i bilden)

Det tredje alternativet, h ddd° mm´ss.s" är det alternativ som Hbk normalt använder.
Grader minuter och sekunder.
Identifieras genom att det är två siffror, ett mellanslag, två siffror, ett mellanslag och därefter två siffror till.
De brukar se ut så här: N56 01 40 E14 09 15

Nu har vi tre olika koordinater till samma punkt:

56.027824, 14.154277
N56 01.669 E14 09.257
N56 01 40 E14 09 15


Tivoliparken i Kristianstad, mitt i korsningen vid vändplanen, lycka till med träningen och har jag varit otydlig är det bara fråga. Det finns fler saker man bör veta om när det gäller koordinater men jag tror det här räcker bra inledningsvis.

mvh jocke

Tillägg: Glömde bort nollan.. när man ska skriva in de två första siffrorna i öst/västkoordinaten (N56 01 40 E14 09 15) kan det vara så att din garmin vill ha tre siffror, sätt en nolla före siffrorna du har och i mitt exempel skriver man 014 istället för 14.
 
Senast redigerad av en moderator:

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Sv: Garmin

Hej, Kaehne beskriver det ganska bra ett par inlägg ovanför och detta med koordinater är en djungel tills man kommit över inlärningströskeln.
Det finns två vägar att attackera problemet och det ena sättet är lära sig att identifiera den koordinat man ser framför sig och lära sig att ställa in gps:en för det formatet.
Det andra sättet är att lära sig konvertera koordinaterna till det format din gps är inställd på.
Jag föredrar det förstnämnda men behärskar nuförtiden bägge sätten, så har det inte alltid varit för mig och vi har snurrat runt en del... :D

Som Kaehne beskriver det fast på svenska och testat i en 3597:a ser det ut så
Tryck på Vart
Tryck på Koordinater (brukar finnas som genväg)
Här kan man nu skriva in koordinater direkt om man koordinaterna i det format gps:en vill ha, är det inte fallet så fortsätter man enligt nedan:
Tryck på skiftnyckeln uppe i vänstra hörnet
Tryck på Koordinater, format
Nu får man fram en lista med det koordinater garmin accepterar, det är en hel del men det är främst tre alternativ man brukar använda:

h ddd.ddddd°
h ddd° mm.mmm´
h ddd° mm´ss.s"


Det första alternativet, h ddd.ddddd° innebär att man ska mata in koordinater i decimalformat.
Det är det format man ofta finner hos google och det kan se ut så här: 56.027824, 14.154277
Identifieras någorlunda enkelt när man ser två siffror, en punkt eller ett kommatecken och därefter ett antal decimaler (antalet kan variera)

Det andra alternativet, h ddd° mm.mmm´ Jag vet inte riktigt vad systemet kallas men Grader, minuter och decimaler kanske?
Tex geocaching använder det här och jag tror jag använt formatet när jag använt koordinater från Bordatlas och Nordic camperguide.
Identifieras så här: två siffror, ett mellanslag, två siffror och ett kommatecken och därefter tre decimaler.
Brukar se ut så här: N 56 01.669 E 14 09.257 (notera att även N och E kom in i bilden)

Det tredje alternativet, h ddd° mm´ss.s" är det alternativ som Hbk normalt använder.
Grader minuter och sekunder.
Identifieras genom att det är två siffror, ett mellanslag, två siffror, ett mellanslag och därefter två siffror till.
De brukar se ut så här: N56 01 40 E14 09 15

Nu har vi tre olika koordinater till samma punkt:

56.027824, 14.154277
N56 01.669 E14 09.257
N56 01 40 E14 09 15


Tivoliparken i Kristianstad, mitt i korsningen vid vändplanen, lycka till med träningen och har jag varit otydlig är det bara fråga. Det finns fler saker man bör veta om när det gäller koordinater men jag tror det här räcker bra inledningsvis.

mvh jocke

Tillägg: Glömde bort nollan.. när man ska skriva in de två första siffrorna i öst/västkoordinaten (N56 01 40 E14 09 15) kan det vara så att din garmin vill ha tre siffror, sätt en nolla före siffrorna du har och i mitt exempel skriver man 014 istället för 14.

Tack
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Garmin

Mellomformatet med grader og minutter med decimaler er mye brukt sammen med papirkart. Disse kart skal ha veldig detaljert målestokk om sekundlinjer skal oppgis. For de fleste er 10 eller 100 deler lettere å interpolere visuellt.

Grader med decimaler er rådata fra gps chipen, og det enkleste å presentere.
Konvertering til neste nivå med minutter med decimaler skjer ved å først trekke fra de hele gradene og så gange med 60. Trekker en så fra de hele minuttene og ganger med 60 får en sekunder med decimaler.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Garmin

Lustigt fenomen...
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-03-28-16-20-51.png
    Screenshot_2016-03-28-16-20-51.png
    308,2 KB · Visningar: 45
Toppen