• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy förstöra för andra fricampare

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Passerade en bilparkering , 5 CZ husbilar stod på tvären och tog upp 3 platser var.
En åkte där ifrån och vad gör man då när man har hittat drömplatsen som är gratis! Då tar man ut ett bord och markerar platsen sedan så passar man också på att hänga tvätt på det närliggande staketet.

Vad säger man? Jag har sett policia lokal tidigare påpekat och rättat tvärparkerade bilar. De skall vara glada att det inte är Carpark som driver parkeringen då hade det kostat.

Det är saker som denna och att man inte följer skyltning som får till följd att fricamping blir svårare och svårare.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Fy förstöra för andra fricampare

Jag frågade en bonde varför han sätter upp bommar på sina skogsvägar. En av vägarna mynnar ut vid en vändplats för timmerbilar alldeles vid en sjö. Svaret blev att det går inte, då folk kör in och slänger bilar, batterier, sängar och mycket mer. Sedan får han bekosta bortforsling. Han sa, att om detta sköttes fint hade det inte varit några problem, men så är det tyvärr inte, därför alla bommar.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fy förstöra för andra fricampare

Jag frågade en bonde varför han sätter upp bommar på sina skogsvägar. En av vägarna mynnar ut vid en vändplats för timmerbilar alldeles vid en sjö. Svaret blev att det går inte, då folk kör in och slänger bilar, batterier, sängar och mycket mer. Sedan får han bekosta bortforsling. Han sa, att om detta sköttes fint hade det inte varit några problem, men så är det tyvärr inte, därför alla bommar.

Jag tror inte någon slänger bort sin husbil på en vändplan,ej heller sina sängar.

HaDe Hasse och Glad Påsk:mcride:
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Fy förstöra för andra fricampare

Nej men verkligheten är sådan, det är mycket enklare att slänga skräpet utefter någon skogsväg än att åka till återvinningsstationen. Detta gäller ju inte enbart husbilsturister utan folk i gemen. Jag har själv råkat ut för det, ett helt lass med skräp (kylskåp, farligt avfall, skrot, gamla kartonger mm)var slängt i diket. Jag polisanmälde det men inget hände förutom att jag blev ålagd att rensa bort det på egen bekostnad.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Fy förstöra för andra fricampare

Husbil får överhuvutaget inte åka in på skogsvägar, där gälller terrängkörningslagar.
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Fy förstöra för andra fricampare

:wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Fy förstöra för andra fricampare

Husbil får överhuvutaget inte åka in på skogsvägar, där gälller terrängkörningslagar.
Dom finaste platserna ligger för det mesta utanför asfalten,
då är det andra verktyg som gäller.

Tommy R
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Fy förstöra för andra fricampare

Husbil får överhuvutaget inte åka in på skogsvägar, där gälller terrängkörningslagar.

Är tveksam till att en skogsbilväg omfattas av terrängkörningslagen, men däremot har ju markägaren all rätt att stänga av en enskild väg så länge man inte har statligt eller kommunalt bidrag för skötsel och underhåll
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Fy förstöra för andra fricampare

Fakta:https://lagen.nu/1978:594

Läs paragraf 1 främst

"Fordonen får därutöver användas

1. på enskilda utfartsleder eller andra sådana enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik och
2. inom tomter, järnvägs- eller fabriksområden eller andra arbetsplatser, särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden eller andra liknande områden. Förordning (2003:792).
Ändringar/Förarbeten (3)"
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fy förstöra för andra fricampare

Allemansrätten : http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915
Enskild väg

Har en enskild väg stängts av för biltrafik eller annan
motortrafik, kan inte en besviken bilist försöka
få till stånd stängselgenombrott eller liknande.
Den utvägen gäller endast för gångtrafik.
Boende person som använt vägen under lång tid
kan visserligen begära så kallad särskild handräckning
hos kronofogdemyndigheten om vägens ägare
spärrar av den med låst grind, stängsel eller dylikt,
men den stora allmänheten har troligen inte någon sådan möjlighet.
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Fy förstöra för andra fricampare

"andra sådana enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik"...
Dit borde väl skogsvägar räknas såvida de inte bara är avsedda för hästdragna timmertransporter och gående, cyklister, ryttare eller dylikt.

Eller var går gränsen mellan det som är en väg och det som är enbart terräng? Att en traktor har kört där ett par gånger och lämnat spår borde inte räcka men om man har tillverkat en vägbana och kanske diken omkring så borde det vara en väg och alltså tillåten om den inte är avspärrad eller försedd med förbudsskylt.

Och så inte lämna spår i form av skräp!

Staffan
 
Toppen