• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

F

F.d. 30870

Guest
Hej, jag har köpt en Burstner A570 årsmodell 1988. Jag ska låta byta koppling och urtrampningslager. När växellådan ändå är nere, finns det någon kunnig som kan ge lite tips på hur jag ska tänka? Jag vet att det varit problem med 5 ans växel. Lönar det sig att fixa denna "för säkerhets skull" Var får jag tag i grejer? Jag ringde Bossings Fritidscenter, men de sa att man får inte tag i reservdelar längre. Kan det finnas i Tyskland? Axel Augustin? Hur vet jag vad jag behöver? Tänker bara åtgärda sådant som går att göra utan att helt dela på min växellåda. Hur vet jag vilken utväxling jag ska ha? Tacksam för eventuella svar. Min bil är bensin och den har gått knappt 8000 mil. Det viner när jag släpper upp frikopplingen då jag står stilla. Växel ett o två kan ibland vara sega att få i, femmans hörs mest, trean o fyran går lätt i, ibland skramlar hela växelspaken då jag kör på femmans växel. Jag har läst om alla de här problemen här på husbilsklubben. Men min fråga blir, hur ska jag tänka? Jag vet att man ska se till att ha ordentligt fyllt med växellådsolja, hur mycket? 1,8 liter ? Vilken sort, tips?
Lönar det sig att byta motorfästen när växellådan ändå ska ner?
Ja, alla tips och idéer tas tacksamt emot.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Hejsan Minimidi och välkommen.
Jag har pysslat rätt mycket med de äldre växellådorna och kan svara på en hel del.
Först så finns i princip allt till lådorna att få tag på hos just Axel A. i Tyskland.
Man kan inte helt lita på utväxlingen på femman, i bensinarna beror den på 76 eller 85hk motor och hjulstorlek, men om du har 76hk så brukar det alltid vara samma.
Om den bara har gått 8000 mil borde den vara i gott skick, men skallrar v.spaken på femman tyder det på sliten och glapp ingreppsring, som då fladdrar lite när den snurrar och vidarebefordrar det upp till spaken.
Det är dock inte säkert att även ingreppskuggen är slitna så ev. behöver man inte byta dreven. Detta sitter under övre kåpan så man behöver inte slakta hela lådan för femmans skull.

Jag vet inte om du läst min tråd om renovering av lådan. Du kan kolla genom den först så finns det flera svar om olja, glapp och oljud.
Vinande ljud i rimlig volym är vanligt på tomgång med kopplingen uppe, men det får inte låta "otäckt".
Här har du en länk till renoveringen. Läs genom den och kom med frågor, så kan du även få direktlänkar för att hitta delar hos Axel A. för det kan vara lite svårt att hitta på deras sidor, men som sagt allt finns och man kan även maila eller ringa dem om man har funderingar.
Det är rätt många av oss som varit inne i v.lådorna, så det finns hjälp och förslag att få från många.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t84492/

Jag kommer nog inte åt någon bra uppkoppling av datorn över Påsken men fråga på för som sagt det finns rätt många som kan svara på olika frågor och hjälpa till.

Vi hörs. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 30870

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Hej, och STORT TACK till JANKRO. Jag har läst igenom din fantastiska genomgång av reparation av växellåda. Du får gärna hjälpa mig och kanske även andra med äldre bilar. Jag har en 1988 Bensin 75 hk 14 tums däck.
Mina funderingar är följande.
Väljer jag rätt om jag tar denna länk på Axel A, hemsida.
[FONT=&quot]
Fiat Ducato Typ 280/290 1,8/2.0 Benzin bis -94
[/FONT]
[FONT=&quot][FONT=&quot]Jag väljer sedan Gear parts, där får jag ytterligare val
Min utgångspunkt är att jag vill endast ha tag i reservdelar där jag inte behöver dela på hela växellådan.
[/FONT]Om jag går till gearbox parts så finns det flera KIT för femmans växel att välja på, hur vet jag vilket jag ska beställa? Vilken utväxling?
Det finns också Synchronkörper 5 gang komplett för 5ans växel vad är detta? Inte helt billigt,

Det finns packningssats, behöver jag denna? Det finns lager, jag funderar på ingående lager? Vilket är i så fall det rätta?
Det finns selector fork 5 speed behövs denna?
För att kunna bli av med skakningarna på femmans växel, vad ska jag byta?
Vore tacksam för alla tips, allt ovan syftar på Axel A hemsida i Tyskland.
Hälsningar.
[/FONT] :mh4:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Han JANKRO är forummets klippa vad gäller ducato lådor och mycket annat, önskar att det fanns flera sådana....

Vad jag tänkte på nu när du ändå har lådan nere är att kolla drivaxlarna. Förmodligen igen klapp med så få mil, men deras ömma punkt är damaskerna som brukar åldras och faktiskt vara slut efter 20 år. Då kommer fettet ut och därefter dröjer det inte länge så är även lagren färdiga. Likaså med damaskerna på nedre spindelled och styrled. Har de inte sprickor så kan du förlänga livslängden med siliconfett från biltema. Biltema har även damasker till styrled och spindelled.
Kolla även alla andra gummisaker så som slangar och remmar. Lika bra byta alla dessa så slipper man mycket problem som förstör semestern och man kan tom. tappa lusten för hela bilen.....
 
F

F.d. 30870

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Tack för tipsen, det är sådant som jag vill veta ( och kanske andra). Har du någon aning om var man får tag i de här sakerna? Du skrev Biltema.

En annan sak, var får jag tag i 8 mm vattenslang av bra kvalitet? I min 1988 Burstner är allt vatten draget med 8 mm vattenslang. Alla kopplingar o kranar är för 8 mm. Jag bytte ut en kran till en modern.... men nu har jag fått problem med att den inte tål vattentrycket, jag ska prova att skruva ner trycket på pumpen, det sitter en Shurflo pump, förmodligen original o den funkar utan anmärkning.

Tack
 

lasseobettan

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17278
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

har en drivaxel komplett till vänster sida du får den gratis om du hämtar den.
inte så långt mellan osby o vanneberga.
 
F

F.d. 30870

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Just nu är det inte aktuellt med större ingrepp i växellådan. "Min tekniker" provkörde bilen och hans bedömning blev att allt förmodligen är OK. Lite ljud får man räkna med från den här typen av bilkonstruktioner. Så just nu ligger jag lite lågt. Vi bestämde att vi ska börja med att byta olja i växellådan och så ska han se över växel-förar-mekanismen. Framför allt längst ner mot växellådan var det glapp, ansåg han.
Vi bytta olja i motorn. Jag köpte helsyntetisk, men men ? det var kanske inte så klokt? Gamla motorer mår kanske bättre av "gammaldags" olja? Tacksam för tips.
Jag funderar på att starta en ny tråd som ska handla om "gamla Burstner" i allmänhet. Eller? Går det att byta Rubrik här ovan?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Hej, lite utanför ämnet men min första husbil var just en sådan här bil och jag köpte den -89.
Vet att den rullar här i Skåne, skulle vara kul o veta om det är den. Är reg. numret NMB xxx ?
 
F

F.d. 30870

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Nej, det är inte den. Men när du nu ändå har hamnat här, skriv gärna lite om dina erfarenheter av bilen. Jag är intresserad o säkert fler ägare eller ev spekulanter på dessa bilar.
Hej!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Ja det är egentligen mycket att skriva om den husbilen som var vår första. Vi hade den i knappt nio år och hade mycket stor glädje av den.
Använde den året runt mest söderut men även en del i Sverige. Alperna på vintern o Adriatiska havet på somrarna bl.a.
Just den modellen samt storebror A 620 fick i tidningen Promobil bedömningen för några år sedan att det var en av de bästa äldre beg. köpen man kunde köpa. Pålitliga med bra konstruktion och med god hållbarhet.

Lite av vad jag ändrade på min:
Först byggde vi om toan för det var en egen konstruktion av Bürstner som inte var bra med bl.a. läckageproblem. Den blev också utbytt till en Thetford från årsmodell -89 från fabrik.
Sedan satt jag på Linnepe hjälpluftfjädring (gummibälgar) för att få upp aktern.
Bara att erkänna att man körde med konstant kraftig överlast.....
Bytte också ut kylskåpet när det la av mot ett med elektrisk tändning och passade då också på att göra ventilationsöppningarna i golvet och i aktern större, för de var väldigt små och räckte dåligt till på sommaren vid medelhavet.
Sedan bytte jag ut framstolarna mot pilotstolar för komfortens skull vid långfärder.

Under alla dessa år o många tusen mil så var det i princip bara två saker som krånglade.
Det var 5:ans växel som hoppade ur vid körning i Italien på väg mot Rom.
Tyvärr visste jag då inte riktigt vad det var så jag uppsökte inte verkstad där utan kollade oljan som behövde fyllas på lite, sen fortsatte vi glatt med endast fyra växlar. Fick sen reda på att den växellådan skulle fyllas med olja över markering för att undvika haveri.
Fick lagat lådan i Malmö och körde tre mil sen skrek det till o small i växellådan. Stannade men såg såklart inget, så jag fortsatte köra men lådan lät inte bra. Körde sedan till verkstaden igen som öppnade den igen och då visade det sig att en bricka monterats felaktigt och därför slitits av och sedan kommit i kläm mellan två kuggdrev vilket gjorde att de lät när man körde. Verkstaden gick bara med på att sätta dit grejerna riktigt igen men de böt inte ut dreven med skadade kuggar på, vilket jag ville.
Så därför lät den lådan lite alltid efter det....

Det andra felet jag hade var grenrörspackningen som gick sönder. Den bytte jag själv, vilket var minst sagt trångt.
Det var ju inte så vanligt med husbilar på den tiden så många ville hyra den och för att finansiera den, så hyrde jag ut den till arbetskollegor o vänner o bekanta.
Jag köpte den ett år gammal för 135.000:- den hade då varit hyrbil i Åhus sedan sålde jag den för 132.000:- knappt nio år senare och dessutom hade jag fått in 155.000:- i hyresintäkter.... Det var så jag fick grundplåten till att köpa finare husbilar framöver.
Efterföljaren blev en Bürstner A 532 som i princip var samma modell.

Anledningen till att jag trodde du köpt min gamla bil var att jag faktiskt stötte på denna husbil på stellplatsen vid Ystad reningsverk förra året, jag råkade parkera två bilar ifrån den. Jag talade då med ägarna och det var ett par i 80-års åldern som haft den i 15 år utan några större problem alls men att de kände att de inte ville köra så mycket mer.
Såg nu på bilregistret att de bor i Blekinge och har bilen kvar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Just nu är det inte aktuellt med större ingrepp i växellådan. "Min tekniker" provkörde bilen och hans bedömning blev att allt förmodligen är OK. Lite ljud får man räkna med .................?
-------------------------------------------
Hejsan igen nu har jag fått lite ordning på mina uppkopplingar :oops:.

Eftersom du inte tänker på någon större operation av lådan så kan vi kanske vänta med någon utförligare beskrivning, men som lite korta svar på dina frågor om delar i det andra inlägget.....

Om nu vibrationerna i spaken beror på att ingreppsringen är sliten så den glappar och fladdrar så kan det räcka med en synkroneseringsats för drygt 3000:-.
Om bilen bara gått 8000 mil så borde ingreppskuggen i dreven kanske duga ett tag till som de gjorde i min låda.

Packningssatsen kan du behöva för det sitter en packning vid huset/locket över femmans växel som kan vara besvärlig om den går sönder vid demontering.

Om du skall byta ingående lagret och även i så fall packboxen vid axeln så måste du slakta sönder hela lådan fullständigt för både boxen och lagret sitter längst in i lådan och går inte att komma åt från utsidan inne i svepet.

Växelgaffeln behövs troligen inte, men man kan ev. få slipa ner måttet på den gamla vid montering av ny ingreppsring, det finns med på bilder och text i renoveringen.

Om ni byter olja i lådan så häll i max ca. 1,8 liter av någon bra olja, gärna Red Line Shock Proof olja som det är rätt många som använt. den finns i tre tjocklekar, jag har använt mellanoljan som heter LightWeight för den är rätt lika den vanliga rekommenderade oljan i viskositet.
Det finns ju en oljesticka i lådan som man kan använda. Den är oftast felmärkt, och det finns nya nivåmärken även i verkstadshandböcker, men det finns också med i min renoveringstråd, och Bror Axelson har lagt ut en bild på den nya märkningen i verkstadshandboken. Men utan rätt märkning på stickan så blir ca. 1,8 liter bra.

Obs. det är två bottenpluggar i lådan för att tömma den helt, vilket man måste om man fyller i 1,8 nya liter.
Fyller gör man lättast genom att skruva bort backljuskontakten i lådan och fylla där.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 30870

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Tack Roland.... det fanns mycket att skriva och många intressanta saker. En märklig möjlighet till finansiering? Detta är väl knappast möjligt numera. Men,slet detta inte hårt på bilen? Inredningen? Att hyra ut en hel del?
Luftfjädring, fungerade det bra, finns det några fördelar på denna bil tycker du?
Du körde mycket med den, hur många mil kom du upp i totalt? Vid vilket miltal fick du problem med växellådan? Hur långt hade motorn gått?
Jag har samma mindre lyckade konstruktion på toa-del. Minns du något om hur ni gjorde för att byta ut denna? Jag tänker på mått, mått på luckan? Luckan-ut.
Ni körde långresor, ner mot Rom. Fungerade det bra? Idag skulle ägarna av de stora gigantiska husbilarna kanske påstå att det är omöjligt. Är det omöjligt? Vad är dina tyckanden o tänkanden kring detta? Du har ju en modernare husbil numera.
Frågorna ovan är intressanta för mig men säkert för fler med äldre husbilar.
Hälsning
 
F

F.d. 30870

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Tack till Jankro. Flera viktiga påpekanden som du gör, mycket bra att känna till. Tack. Det kan bli aktuellt med att byta koppling och ev greja med växellådan senare. Just nu är jag inne på några andra saker. Jag tar tacksamt emot åsikter o kunskap. Det jag tänker göra är att byta motorkuddar. Särskilt den bakre vid växellådan tycks lätt bli sliten. Jag har läst runt på Internet om detta. Sedan ska vi kontrollera växel-förar-mekaniken noga. Det finns en engelsk sida som handlar om detta ( och mycket annat också). Problemet är en "bussning" allra längst ner där växelförarstången möter växellådan.... är detta något som någon känner igen?
Idag har jag bytt packningen på taket till skorstenen (Truma-värmare).
Jag har också lokaliserat ett läckage under vasken som kom ifrån toa-delen. En kran som droppade vatten, inte höll tätt. Vattnet rann sedan in under köket. Jag har haft ögonen på detta en tid men inte vetat var det kom ifrån. Nu vet jag. Jag var rädd att det läckte utifrån, men som tur var inte. Det där går att fixa, men problemet är att plastslangarna som ska sprut ner i toastolen är bara 6 mm och den som matar till vattenkranen är 8 mm. Kranen är gammal. Vi får se hur jag gör. Jag hade samma problem med kranen för duschen. Köpte en ny men den tålde inte pumpens tryck. Nu har jag minskat pumptrycket, kanske inte helt rätt väg, men nu står inte duschen och droppar hela tiden. Det kommer att bli de här problem i framtiden då jag ska byta ut vattenrelaterade saker. Svårt att få tag i 8 mm. Någon som vet något? Jag var på husvagns o husbilsskroten i Sjöbo (Skåne). Där står en Burstner A570 men årsmodell 1990. Ganska mycket skilde från årsmodell 1988. 10mm vattenledningar, en modernare Truma värmare. En annan toa. Mycket var plockat från bilen, jag skruvade loss några lucklås, bra att ha samt köpte vasken. En orange sak. Dessa rostar ganska mycket på undersidan. Slipade ner och har målat undersidan.
Än en gång tack till Jankro.

JKTowers - Talbot Express Gearbox and Gear Linkage Information

Länk till en engelsk sida, någon som vet mera om detta?
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Hejsan, om bussningen som växelaxeln går genom ner i genom lådan, och glapp i den, går att läsa om i min renoveringstråd, samt även lite grövre O-ring uppe vid spakens "lagring".

De engelska trådarna om glapp är inte mycket att bry sig om. För i deras högerstyrda bilar sitter det en golväxelspak med en hel härva med glappa länkarmar som vi med vänsterstyrda bilar slipper som tur är.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 30870

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Ett ännu större tack till Jankro... och måste erkänna att jag varit lite dum. Jag har bara läst sida ett om din renovering av växellåda. Det finns ju totalt 6 sidor...jaha det har jag missat. Så tack för tipset, ska kolla på det du skrivit om växelförarmekanismen.
Jag är mycket imponerad av din tråd, inte bara av dina kunskaper utan också av att du tar dig tid och förklarar på ett bra sätt med en massa bilder och delar med dig. Du visar upp ett engagemang för det du gör. Fantastiskt!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Tack Roland.... det fanns mycket att skriva och många intressanta saker. En märklig möjlighet till finansiering? Detta är väl knappast möjligt numera. Men,slet detta inte hårt på bilen? Inredningen? Att hyra ut en hel del?
Luftfjädring, fungerade det bra, finns det några fördelar på denna bil tycker du?
Du körde mycket med den, hur många mil kom du upp i totalt? Vid vilket miltal fick du problem med växellådan? Hur långt hade motorn gått?
Jag har samma mindre lyckade konstruktion på toa-del. Minns du något om hur ni gjorde för att byta ut denna? Jag tänker på mått, mått på luckan? Luckan-ut.
Ni körde långresor, ner mot Rom. Fungerade det bra? Idag skulle ägarna av de stora gigantiska husbilarna kanske påstå att det är omöjligt. Är det omöjligt? Vad är dina tyckanden o tänkanden kring detta? Du har ju en modernare husbil numera.
Frågorna ovan är intressanta för mig men säkert för fler med äldre husbilar.
Hälsning
Ja det finns mycket att skriva om efter alla turer vi gjorde med den bilen.
Om jag får lust o tid så är det en speciell resa -91 som det är mycket att berätta om, då vi tre vuxna o fyra barn (preskiberat) i åldern 6 -16 åkte till Italien och sedan på väg in i Jugoslavien bröt kriget ut.....

Uthyrningen gick bra, det var ju bara till kända personer.

Att sätta på luftbälgarna var ett måste och ett rejält lyft för bilen.

Växellådan gick sönder vid 5 -6.000 mil, på min nästa husbil A532 gick den sönder tidigare, tror det var drygt 2.000mil.
Idag tror jag bilen rullat 18 - 20.000 mil o vad jag vet utan ingrepp i motorn och växellådan sen.
Toaletten fick jag ombyggd av en firma som satt in en Thetford.

Att köra långt var inga problem, saknade bara farthållare och mer kraft i motorn förståss... Krävde lite planering med 75 Hk.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Ja det finns mycket att skriva om efter alla turer vi gjorde med den bilen.
Om jag får lust o tid så är det en speciell resa -91 som det är mycket att berätta om, då vi tre vuxna o fyra barn (preskiberat) i åldern 6 -16 åkte till Italien och sedan på väg in i Jugoslavien bröt kriget ut.....
.
------------------------------------------

Både jag och säkert många andra väntar med spänning på den dag när författarådran i dig springer ut i full blom, och berättelsen kommer på pränt :D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 30870

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Jag börjar förstå problemet med mina kranar. Egentligen en mycket vanlig kran/del från "förr i tiden" och den finns som reservdel på Campnet. Jag köpte på Vinslövs Fritidscenter, utmärkt service o "lågt" pris.

Tryckströmbrytare avsedd för Kama-kranar CK07-34
men man får egentligen mer än bara strömbrytaren!

kama bild.jpg
Denna del ( ovan ) sitter under kranarna.
kama bild 2.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30870

Guest
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Jag köpte också nya vred till kranen. Men dessa passar inte, de är samma som de gamla men det saknas ett inlägg av plast inne i vredet för att de ska passa på kranen. Så vid byte av kranvred, kolla hur de ser ut inne i, det är inte säkert att de passar även om de är identiska utanpå.
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Fiat Ducato Burstner A570 Växellåda mm

Angående växellådsolja , ett tips jag har fått är att använda samma typ som de har i rallybilarna , är lite dyrare men skonsammare för växellådorna.

Hasse
 
Toppen