• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommer ingen gas!

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Har installerat 2 flaskor med LPG i höstas och det funkade kanon.

Lämnade in husbilen för att montera duomatic och filter för flaskorna.

Har inte testat hur det funkande riktigt då vi ställde av/in bilen ganska direkt efter. När jag idag ville testa om allting funkar innan vi sticker iväg till påsk.......så kommer det ingen gas öht!

Vill påpeka att jag fyllde bägge tuberna i tyskland i höstas och använde kanske 3-4 kilo innan vi stack hem.

Får ta en tur till Forsbergs i morgon för att få ordning på det.

Jag har provat på alla sätt men det kommer ingen gas!

Någon som har ett tips?

Är det något speciellt som jag kan ha missat!

Hasse & Gisela
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kommer ingen gas!

Precis!
Öppna flaskkranarna och tryck in knappen på slangbrottsventilen.
Du har förmodligen en ventil på varje slanganslutning.
Hälsningar
Sambal

Och den gröna knappen på regulatorn (ända in i botten med en penna eller liknande) det kan behövas flera, ofta mer än tre, försök att få fyr på spisen. Jag börjar alltid med spisen.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Kommer ingen gas!

Hej!
Tack för tipsen!
Är tydligen så att man skall ta typ en penna och hålla in knappen på regulatorn så att kula därinne fixeras, enl. Forsbergs!
Konstigt att detta inte står nåt om i bruksanvisningen !!
Skall ut och testa om ett tag!
Ha det gott!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kommer ingen gas!

Jag råkade ut för samma sak för ett par år sedan. Det visade sig att jag inte tryckt tillräckligt hårt på slangbrottsventilerna, det ska kännas ett litet klick.
 

Sten 44

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4650
Medlemskap
2024
Sv: Kommer ingen gas!

Jag har haft samma problem, ingen eller ytterst lite Gas kom fram. Kollade allt som skrivits här men inget hjälpte! Körde idag till husbils verkstaden, verkm.
frågade "har du fyllt på med gas i tuberna" (Det har jag gjort i 10 års tid) Det har sålts rysk gas som fäller ut olja vilket fördärvar red.ventilen vilken måste bytas, det går inte att rensa enl. Trauma men sätt in ett filter så är det ok.
Alltså ny ventil + ett filter. nu funkar allt, men veckopengen rök!!!
Ni som har en fungerande ventil passa på att köpa ett filter nu med red. pris ca 50%
 
Senast ändrad:
Toppen