• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Locus och restid

F

F.d. 52943

Guest
Efter att ha fått lustiga resultat i Sygic när jag skulle kolla avståndet till Lund (se tråden Sygic) så testade jag Locus. Locus hittar Lund utan problem, men där hittade jag en annan lustighet. Min Locus hävdar att snabbaste vägen med bil (100km) ska ta nära 28 tim!
Verkar som om den räknar med promenadtakt inklusive övernattning....?

Någon som upplevt nåt liknande?
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-03-21-23-11-23.png
    Screenshot_2016-03-21-23-11-23.png
    384,2 KB · Visningar: 11

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Locus och restid

I nederste venstre hjørne er et ikon for gang, cykel og bil.

Har du prøvet at trykke på bil-ikonet. Måske kommer der en ny beregning af tiden :wink:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Locus och restid

Jag tror att Jimmy är inne på rätt spår, från Västerås till Lund:

Screenshot_2016-03-22-07-43-45.png

mvh jocke
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Locus och restid

Jag väljer snabbaste vägen med bil, och på kartan syns att den valt motorvägen.
Ska testa att välja att gå till fots och se hur det blir.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Locus och restid

Min Locus verkar helknäpp. "Foot" gick på 22 tim. Valde onlinekarta i stället - fortfarande helkonstigt - 7 tim med bil.
Jag installerar om.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Locus och restid

Detta är helsjukt.
Avinstallerade Locus och raderade Locusmappen. Installerade om. Samma fel - Bromölla Lund, bil, snabbaste - 28 tim.
Tog fram den gamla Sonyplattan - SAMMA FEL??????
Installerade till slut Locus på hustruns nya Acerplatta. Gissa! Jo samma fel!

Slogs just nu av en tanke - kan det vara så att det händer nåt med appen om man installerar den på mer än en enhet - något slags "kopieringsskydd"?
Får se om det finns någon support man kan fråga.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Locus och restid

Märkligt. Var tvungen att testa själv:
Ängelholm - Lund ...

2016-03-23 08.19.12.png

Locus Map Pro v. 3.16.0 på en Samsung Galaxy Note4.
Jag använder samma licens på två telefoner och två surfplattor.
 
F

Fd.16159

Guest
Sv: Locus och restid

Verkar vara en bug i Locus för tidsberäkningen

Vid val med navigering punkt till punkt får jag följande med valet fordon kortast tid
Mapquest ger mig från hemmet till Mjällby 1h 11m 74.0km
Yours ger 19h 41m 70,9km
OSRM ger 51m 54s 73,4km
BRouter ger 20h 22m 73,3km

Väljer jag samma navigering punkt till punkt får jag följande med valet till fots
Mapquest ger mig från hemmet till Mjällby 17h 54m 71,7km
Yours ger 19h 48m 71,3km
OSRM går inte då den endast har fordon kortaste tid
BRouter ger 19h 48m 71,3km
Till fots alternativen verkar inte bry sig om att det är motortrafikled eller andra större vägar.

Karta jag använder är OpenAndroMaps
Provade även att byta karta i Locus till Googles Classic online och det förändrade inget i tider eller längd.

Väljer jag att använda navigering med BRouter med hjälp av "quick points" så kan jag få betydligt fler
ruttprofiler för fordon, trekking, hiking, mfl att beräknas. När jag använder till fots-alternativen här så blir resultaten
helt annorlunda än med punkt till punkt alternativen enlig tovan vad avser vägval. Inte i närheten av motortrafikleder eller dylikt.
Tiderna är dock samma onormala för fordon.
Hur att använda "quick-points" https://youtu.be/e33Yf496RTs
Setup för "quick-points" https://youtu.be/EOBLKOst6Zs
Ruttprofiler finns på BRouters hemsida BRouter: Advanced OSM Routing

Går man in i Settings och där väljer Navigation så finns på första raden Global där man kan ange vilken kartdataleverantör
man vill välja för ruttberäkningen.
Där finns Mapquest, Yours, OSRM och BRouter. De tre första kräver internet medan BRouter är offline.
Mapquest är den enda där det går att ställa in undvikande. BRouter kan hantera detta också men då genom "quick-points"

Bosse
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Locus och restid

Okej, Bosse, du får gärna visa oss andra hur/var/när man hämtar openandromaps och stoppar in dem i locus. :)
Själv använder jag fortfarande mest köpekartan som man fick på köpet och den börjar väl bli nåt år gammal nu.

Roland, och fler med samma problem, om ni inte redan har gjort det så kan ni skulle kunna dryfta frågan vid Locus Helpdesc: Locus Map - help desk

mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Locus och restid

Kartor si och så?
Ärligt talat vet jag inte, har provat flera fram och tillbaka.
Vektor dito. Online. etc.
Jag har slutat med det, har nu fastnat för följande:
(en MapQuest karta)

2016-03-23 16.15.40.png

Kan problemen bero på kartval?

Edit. Den kartan kommer med som standard. Tror jag. Jag har köpt offlinekartor, men de är inga jag använder.
Det var den jag använde vid navigeringen Ängelholm - Lund. DS.
 
Senast ändrad:
F

Fd.16159

Guest
Sv: Locus och restid

Openandromaps är en OSM karta som är avsedd huvudsakligen för cykling och vandring men funkar lika bra för fordonskörning
Kartorna är gratis och uppdateras som regel varje månad. Nedladdningstid mycket snabb.

Det finns vidare möjlighet att få olika kartstilar så det man är intresserad av blir förstärkt i kartvyn.

Hemsida OpenAndroMaps - Cycle and Hike maps for Android
Installation finns beskrivet Locus: Quick install maps and themes - openandromaps



Bosse
 

Bilagor

  • openandromaps.jpg
    openandromaps.jpg
    165,7 KB · Visningar: 1
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Locus och restid

Jag har testat både med onlinekarta och gratis-offlinekartan med samma resultat. Försökte skriva till helpdesk men blev utkastad relativt omgående.
Funderade ett tag på om det kunde ha med Kitkat och sd-problematiken att göra, men då skulle inte den gamla Sonyn med 4.03 haft samma fel. Det spelar heller ingen roll om jag kör med kartorna på sd-kortet eller internt.
Jag lämnar detta och struntar i Locus när det gäller att beräkna tidsåtgång.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen