• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ledslinga under markis

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Ledslinga under markis

Hej! Jag har satt en LED-slinga under markisen. Beställde den från DealExtreme (dx.com; en kinesisk site som skickar fraktfritt till Sverige). Se till att välja en typ av LED-slinga som tål vatten! Den jag har ligger i en plast-tub kan man säga. Det som var svårt var att få LED-slingan att fastna ordentligt under markisen, trots att jag hade rengjort noga. Det slutade med att jag fick använda super-lim.

Även i mitt fall är anslutningen i ändarna på slingan, men strömmen kommer från den befintliga lampan ovanför dörren (dvs någonstans på mitten av slingan). Jag löste detta genom att helt enkelt dra en kabel från lampan till änden på slingan. Denna kabel kunde gömmas ganska väl i en inbuktning i undersidan av markisen.

Slutresultatet blev bra. Det lyser starkt och trevligt. Jag har inte försökt mig på en dimmer än så länge. (Och i höst kommer vår nya husbil, så då blir det att göra om samma sak igen om vi tycker att det behövs).
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Ledslinga under markis

Tack! Blir nog att dra en kabel från ändan.
Hur mycket drar en led list på ca 4 meter.
Just nu har jag koppla 24 tum ledtven samt antennen och den lilla ute lampan på samma brytare!
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Ledslinga under markis

Effektförbrukningen varierar från list till list. Den du länkade till hade en effektförbrukning per meter angiven (tror det var ca 3W/m).
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Ledslinga under markis

Måste nog räkna på hur mycket den närmaste el klarar av, kankse behöver jag dra den längre.

TV ska dra 47 W
Antenn 5 v
Sedan kommer ledslingan 3,4 w per meter. x3 eller x5

Ni som är kunniga på el blir det för mycket om allt är på samtidigt och är kopplade till samma brytare.?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Ledslinga under markis

Vi åkte till Linders i Falköping och fick hjälp med allt på plats. Vi är suveränt nöjda. Alla delar går att köpa i lösvikt, goda råd ingår. Det blev lite stumpar över som jag monterat vid sängen, i en fönsterkarm och ovanför dörrkarmen. Det ger en behaglig mysbelysning, hälsar Björn
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Toppen