• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare

J

Jondalar

Guest
Vi har börjat förstå att en navigator av något slag är värdefullt i husbilen. Har tittat på en Tomtom Start 60. Någon här som har erfarenhet av den eller har andra råd om vad vi ska tänka på vid köp ?
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Nybörjare

Har en sådan, den tar en dit man vill men har väldigt sparsamt med funktioner och inte så värst logiska menyer men funkar bra när man väl lärt sig dom.

Det sämsta med den är att man inte kan lägga in egna POIs och dom som finns är svåra att hitta.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare

I de nyare TT kan man lägga in POI, företaget kröp till korset och ändrade i mjukvaran. Jag bytte till Garmin när det var dags att skaffa en ny navigator. I Garmin kan du ladda ner Sjöbergs POI med bilder. Kolla trådar på forumet. För övrigt är det för och naktdelar med båda fabrikaten. Men man lär sig efterhand att hantera och förstå anvisningarna. How can I install or remove third party POIs?
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare

Hej.

Har en Tomtom Start 60 sedan ett par år.

I den har jag lagt ett 70-tal olika POI ifrån olika tredjeparts leverantörer.

Allt ifrån Ställplatser, tömningar, gasolleverantörer, campingar med ACSI, Campingcard, butiker, stormarknader, turistmål, fartkameror mm mm.

Den fungerar alldeles utmärkt. Lätt att hitta de inlagda poi:sen och andra mål.

Livstids kartuppdatering.

Jag är på det hela taget helnöjd med denna. Inte minst med tanke på priset. /Roy
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare

Hej.

Har en Tomtom Start 60 sedan ett par år.

I den har jag lagt ett 70-tal olika POI ifrån olika tredjeparts leverantörer.

Allt ifrån Ställplatser, tömningar, gasolleverantörer, campingar med ACSI, Campingcard, butiker, stormarknader, turistmål, fartkameror mm mm.

Den fungerar alldeles utmärkt. Lätt att hitta de inlagda poi:sen och andra mål.

Livstids kartuppdatering.

Jag är på det hela taget helnöjd med denna. Inte minst med tanke på priset. /Roy
Har du köpt ett extra minneskort som du laddar ner POI på.
Från min tid med TT XXL var det alltid svårt att få plats med POI-erna.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare

Har du köpt ett extra minneskort som du laddar ner POI på.
Från min tid med TT XXL var det alltid svårt att få plats med POI-erna.


Hej.
Nej då inget annat än att jag använder Tomtoms "My drive connect" för att installera POI:s.

Jag tror inte jag är nära kapacitetsgränsen. Tidigare hade jag allt vad jag har inladdat och inga problem med detta.

Nu får säsongen avgöra vad jag laddar in. Nu hela Europa utom norra. På sommaren då vi företrädesvis håller oss i Norden så väljer jag ut lämpliga POI:s för detta.

Detta beror inte på kapacitetsproblem utan för att göra sökningen överskådligare. Behöver då inte scrolla igenom POI:s för exvis Spanien/Portugal mfl.

Som sagt, jag tycker Tomtom Start 60 är helt OK.
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Nybörjare

Du kan frånse mitt inlägg, jag hade visst en Start 40 och den är nog lite enklare än Start 60.
 
Toppen