• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....
I min förra bil kopplade jag en strömbrytare för elen till tv antennen.
Funderar på att strunta i detta.
Den kan väl inte suga ut ett batteri ifall den står på och man inte använder tven.
När vi parkera hemma slår jag av 12 v helt.
Hur gör ni?
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Vet inte om du menar till antennförstärkare? I mitt fall drog den såpass även om jag inte minns exakt, att jag monterade in en brytare. Körde av masten en gång, tyckte inte det var lönt med tanke på man får söka om stationer hela tiden. Verkar dröja med mpeg4 (tror det heter något liknande?).
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....
I min förra bil kopplade jag en strömbrytare för elen till tv antennen.
Funderar på att strunta i detta.
...
När vi parkera hemma slår jag av 12 v helt.
Hur gör ni?

Har för mig att en normal MOSFET-förstärkare inte drar mer ström än en lysdiod i normalfallet, så att separat slå av den verkar aningen överambitiöst.
Själv har jag den kopplad på huvudbrytaren (vars relä drar mångfalt mer ström) så den är på hela tiden jag använder bilen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Brytare!
Jag har kompletterat eluttag för antennförstärkare (inkl LTE filter) med ytterligare 3 st USB uttag som laddar:
- router
- iPhone
- iPad
Brytaren bryter ström i alla uttagen och då är jag "lugn" med vetskapen om 0-förbrukning.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Idag är det vanligt att antennen matas med ström från TV:n, så någon separat matning behövs vanligtvis inte, men det finns undantag.

Har letat efter en 12 v tv som matar ut spänningen men hittar ingen längre. Mina gamla andersson 7år gjorde detta men inte den nya!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

När fästet gick sönder på min Grundig-tv så försökte jag på alla vis att hitta ett nytt fäste men det var omöjligt. Tv-n är skitbra med strömmatning till antennen och det fungerade utmärkt.

Jag köpte en Andersson 22" men eftersom den saknade "aktiv antenn" så kopplade jag in en antennförstärkare, en Reflect, och det fungerade hyfsat några månader tills för några dar sedan. Då försvann bilden. Jag misstänkte att antennen (Strix tror jag) hade lagt av eftersom den lilla röda lampan på den hade slocknat så jag köpte en ny antenn. Ingen bild! Kollade antennkablaget, att antennförstäkaren fick ström, bytte en kabelbit som såg skavd ut o.s.v.
Ingen bild! Köpte en antennförstärkare, Andersson. Ingen bild! Höll på att bli vansinnig, kopplade in min "gamla" Grundig utan antennförstärkaren. Bild! Blev vansinnig och tyckte att makterna jävlades onödigt mycket.

Tog mig samman, mätte spänningen in på antennförstärkaren: 12V. Antog att det borde finnas en spänning på 5V från antennförstärkaren i antennen men där gav instrumentet inget utslag.

Min fråga till expertisen! Antennförstärkaren matar väl 5V i kabeln till antennen?

Halvt vansinnig Jappe
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Vi slår också av 12volten när vi är hemma...

Samma här, men 12 V till antennen är ändå på. All ström i skåpet för TV m.m. är alltid på. Vet f-n inte hur det är kopplat. Jag köpte lite prylar hos Kjell o co så jag kan bryta strömmen med separat brytare till TV:n och Tiny AC som matas därifrån.
Men å andra sidan så fyller solcellerna på med ny ström.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Aktiva antenner kräver oftast en spänning på 5 V, finns vissa varianter som vill ha 12 V sånt får man kolla, men det brukar ju följa med en spänningsmatare med aktiva antenner för mobilt bruk.

Sedan får man skilja på antennförstärkare och spänningsmatare, en antennförstärkare är oftast bara en signalförstärkare för inkommande signal och det är inte säkert att den matar ut spänning till aktiv antenn, så det får man kolla om antennen är aktiv.

I så fall behövs en spänningsmatare mellan förstärkaren och antennen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Aha! Jag kunde inte skillnaden mellan antennförstärkare och spänningsmatare (ströminjektor). Den gamla antennen behövde en antennförstärkare medan den nya antennen med inbyggd förstärkare behöver ström 5V. Då får jag skaffa en ströminjektor. Kjell o C. har en med ingångsspänning på 9V (!) men jag hittar ingen på 12V.

Giv mig styrka. På den gamla goda tiden hade jag raskt räknat ut vad jag skulle göra för att använda 9-voltaren med 12V men det har jag glömt för länge sedan. Någonstans finns det väl en ströminjektor för 12V som ger 5V till förstärkaren i antennen!

Sökandet fortsätter men nästa gång jag köper en pryl så vill jag vara säker på att få rätt pryl. Målet är nära, misströstan börjar övergå i optimism. Det verkar som om det inte är spökeri utan den gamla vanliga förvirringstaktiken av tillverkarna i skön harmoni med it-butikerna för att få köparna att handla flera produkter innan man träffar rätt. Lite bättre kunskap hos personalen i it-bodarna hade inte varit fel heller.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Har du bild på detta?

Ursäkta Lasseboy, såg inte frågan förrän nu. Så här ser det ut i ett av skåpen:
Jag drar ut antennsladden när vi inte ser på TV pga antennförstärkaren som drar i onödan. Router laddas alltid, resten av USB uttagen underhållsladdar övriga behövande.

image.jpeg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Det finns en begagnad Diginova antenn till salu under tillbehör här på forumet. Enligt mitt förmenande den absolut bästa antenn man kan köpa.
Det skall följa en 12 V förstärkare med de antennerna. Det kanske löser dina problem Jappe.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Den ger 12V ut och jag ska ha 5V (tror jag)-

Jo, det kan nog vara så.

Har haft den till två olika antenner, varav en "ny" fylld med diverse elektronik i en sputnikliknande oval uppe på taket. Dom kanske inte är så känsliga iof och omvandlar vad dom får i sig.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på.... antenn antenn

Det finns en begagnad Diginova antenn till salu under tillbehör här på forumet. Enligt mitt förmenande den absolut bästa antenn man kan köpa.
Det skall följa en 12 V förstärkare med de antennerna. Det kanske löser dina problem Jappe.

Det skulle det kanske göra men jag vill ha en rundstrålande antenn, utan mast, och det är väl knappast Diginovan. Jag ska nog hitta lämplig ströminjektor innan TV-säsongen börjar. Skam den som ger sig.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Nu har jag beställt en ströminjektor (kunde man inte hittat ett bättre ord) på Netonnet som vill ha 9V in och ger 5V ut. Undras om antennen klarar den högre spänningen om jag kör in 12V i ströminjektorn!?

Jappe
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Kjell.com selger en ufo antenne med innebygget forsterker til 299,-.
Jeg kjøpte en på Nordby senteret.
Jeg har en Grundig TV som mater 5V til antenne. Dette fungerer utmerket.
 
Toppen