• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....
I min förra bil kopplade jag en strömbrytare för elen till tv antennen.
Funderar på att strunta i detta.
Den kan väl inte suga ut ett batteri ifall den står på och man inte använder tven.
När vi parkera hemma slår jag av 12 v helt.
Hur gör ni?
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Lasseboy..
Litt sent svar, men det kan også være andre som har samme problem.
Jeg kjøpte en Grundig 22VLE 5520 BN. Den har innebygget Sat tuner og digitalt bakkenett. Vi bruker Norsk RiksTV CAM og kort, og får inn alle kanaler.
Brukte den i Sverige også, og den tar inn svenske kanaler.
Man kan aktivere 5V til antenne i menyen. Default er den slått av.
Norsk Lenke.
https://www.expert.no/tv/tv/grundig-22vle5520bn-22-led-tv/p-245964/
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Farsen fortsätter!

Biltema, mitt älsklingsföretag i Norden, har en väl fungerande power inserter (ströminjektor), Strömförsörjning till aktiv antenn, 5 V. Jag köpte en sådan och den satte fart på mottagningen. Litegrann bara. I flera dar har jag hållit på med att försöka få TV:n att fungera. Jag har ringt Boxer flera gånger och försökt få hjälp. Bra kundsupport om man lyckas tränga igenom de initiala hindren.

Idag fick jag reda på att någon har vält (!) den lokala Teracom-masten vilket gjort mina ansträngningar i stort sett meningslösa. Mycket dålig signal!

Det har blivit lite bättre; man har tydligen riggat upp någon sorts nödantenngrunka.

Teracom och Boxer tycks tillhöra samma bolag. Man kunde väl ha upplyst mig om masthaveriet när jag ringde supporten, kan tyckas.

Nåväl! Allt fungerar som det ska. TV:n, antennen, power insertern och kablaget! Jag ställde mig på en av ställplatserna i Alingsås och där kunde jag konstatera att det inte var något fel på mina grejer.

Och allt detta besvär för en insomnings-tv. Jag ser sällan på tv på dagtid. Timern inställd på en timme. Bättre sömnmedel än TV finns inte! Bäst är betalkanalerna! Jag somnar alltid i första reklampausen. :D

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Att gissa är lätt men oftast blir det fel. TV-signaler är ju rätt osynliga men med hjälp av ett instrument är det rätt enkelt att se om det är någon fnurra på tråden.
 

Bilagor

  • TV-signal.JPG
    TV-signal.JPG
    5,5 MB · Visningar: 6

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Jappe, det verkar som du kör på Borås-sändaren. Varför ändrar du inte till Göteborg istället?
Närmare till Alingsås och dessutom är masten intakt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Jag får in Halland och Väst som förmodligen är Göteborg men signalerna är lite svaga för min mediokra utrustning. Det fungerar dock tillräckligt bra för att jag ska kunna använda någon kanal som insomningsmedel på kvällarna. Bättre sovpiller än tjocka amerikanska gubbar som mekar med gamla bilar finns inte!

Jappe
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Tv antenn, brytare eller låta va på....

Det finns Appar för sökning av tv-mast, men de är lite kinkiga eftersom de använder kompassen i mobilen och de kan bli lite väl snurriga i bland.

Enklast är att gå in på Teracom och söka mast via den adress/ort man är på, funkat perfekt för mig hittills.

https://www.teracom.se/privat/tv/

Sökkarta en bit ner, mata in ort adress, så kommer förslag.

Har man position/gps på slaget på dator/mobil så är det bara att klicka på tecknet höger om förstoringsglaset.
 
Toppen