• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 lader?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 lader?

Redarc er best i Australia på det meste av bilelektronikk. Regnes her down under for bedre enn Ctec når det gjelder ladere.

Spesiellt er det at de fleste dc og solar enhetene finnes i utgave som støtter LiFePO4 batterier. Enhetene for solar, dc og ac kjører med prioritet og opp til 520 W ladning.
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: LiFePO4 lader?

Takk Knut, det var det jeg ville høre. Men hva mener du om EZA sin lader til 36000.- nkr, er den verd prisen. Har ikke sammenlignet disse to. Sendte en mail til EZA for en kommentar på prisen. Ble oppringt i dag av en hyggelig Franskmann som fortalte meg akkurat det man kan lese seg til. Det viser vel bare at salget går tregt når man ringer opp enkeltpersoner. Jeg ga han tel.nr. og mail adr. icaravan som er størst i Norge på web.shop. Ja de er jo to forskjellige løsninger EZA har innebygget batteri slik jeg forstår det.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 lader?

EZA sin "løsning" er for den som ikke orker tenke selv :D batteri og all elektronikk i en boks. Største inneholder en 130 Ah batteripakke, lader og diverse overvåkning. Men med den prisen skulle en kunne få til en dobbelt så stor pakke og ha full kontroll selv, men det krever litt tankearbeid.

Ser av specs at de benytter eksisterende 230V lader, noe som kan være et problem om en har en avansert slik fra før. Fungerer sikker bra med en primitiv lader, men en prosessorstyrt lader som kontinuerlig måler batteritilstand vil lett kunne koble ut. Det må finnes en "tomgangs spenning" ut på inngangen for å lure en slik lader til å yte maksimalt.

Redarc sin boks inneholder all elektronikk for solar, bil og 230V ladning samtidg som en kan for S2 utgavene velge optimal ladeprofil for LiFePO4 i tillegg til de forskjellige blyvariantene. Største modell klarer batteripakker fra 40Ah til over 700Ah med opp til 520 W ladestrøm. Kul prioritering - først solar, deretter 230V og under kjøring 12V som ladekilde.

AUD 2000 er omlag SEK 12500 eller NOK 12750 ut fra dagens valutakurser. En kan kjøpe store LiFePO4 for forskjellen opp til den franske løsningen.

Ser nå at jeg har fokusert på storebror til den du har sett på :D BMS1230S2 som er dobbelt så dyr som ditt valg.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 lader?

Rörde också ihop produkterna lite. EZA var ju spännande men till de priserna.....Som Knut säger här och som jag beskriver i min Li-tråd kan man ju med lite eget tänk få ett fungerande system till mycket lägre kostnad.

Sen har vi ju grafen-batterierna på gång. Tänk om löftena vore sanna och priset ok - elstolpen bye bye.
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: LiFePO4 lader?

Hei!
Mye god støtte og info. å få. Takker så meget. Da blir det den du refererer til Knut, så ikke den da jeg hengte meg opp i LFP betegnelsen på produktene. Det er bare en ting jeg da lurer på, eksisterende strømforsyning/elektroblokk er overflødig og fjernes. Mister jeg da automatisk 12V innkobling til kjøleskap når jeg starter motoren, eller ligger den også inne på Redarc sin løsning? Klarte ikke å finne ut av det, men det er vel kanskje ikke så stort problem å få til med litt hjelp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 lader?

Styringen av kjøleskapet ligger i D+ signalet som normalt kommer fra bilen. Dette signalet er også i bruk for styring av ladelampen i bilen.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 lader?

Hej
Försöker få ett grepp om dettta.
Är det rätt uppfattat, att om man köper den Redarc som kostar 12500 sek. Kan man lyfta bort nuvarande laddare och i övrigt behålla bilens elsystem som det är. Förutom att gå förbi nuvarande solcellsregulator och ansluta solcellen direkt till den nya laddaren
I så fall är planen att i ett första skede byta laddare med bibehållen batteribank och om ett par år köpa LiFePO4.
Mvh
Bertil
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: LiFePO4 lader?

Hei!
Mye god støtte og info. å få. Takker så meget. Da blir det den du refererer til Knut, så ikke den da jeg hengte meg opp i LFP betegnelsen på produktene. Det er bare en ting jeg da lurer på, eksisterende strømforsyning/elektroblokk er overflødig og fjernes. Mister jeg da automatisk 12V innkobling til kjøleskap når jeg starter motoren, eller ligger den også inne på Redarc sin løsning? Klarte ikke å finne ut av det, men det er vel kanskje ikke så stort problem å få til med litt hjelp.

Hva er gevinsten ved denne omgjøringen,og hva koster til slutt
alt dette,mot bare å bruke f.eks. Ctek dcdc lader+ solceller til et
LiFePO4 batteri.

På min nybestilte bil,har jeg tenkt å bruke orginale GEL-batterier,
og en EFOY.Da regner jeg med ikke å gå tom for El/Ström,siden
EFOY produserer mer strøm en jeg forbruker.Det koster litt da :rolleyes:
men El/strøm produseres om det regner eller snör!
Vi får se hur det fungerer.
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: LiFePO4 lader?

Hei!
Knut! Det høres ut som du kjenner til Redarc. Når jeg leser gjennom brukermanualen til BMS 1230S2 står det slik jeg forstår det at den lader bare om batteritempraturen er mellom 0 og 60 grader C. Er dette noe som bare Redarc benytter seg av? Eller er det vanlig for andre ladere også?
God Påske!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 lader?

Den info har jeg ikke sett. Jeg har ingen direkte kontakt med firma.

Grunnen til at jeg kjenner til dem er at de er foretrukket leverandør hos svært mange bilelektriske firma og hos selvbyggere av husbiler her i Australia. Produsenter av husbiler bruker svært primitiv elektronikk untatt i spesialmodeller som ofte får Redarc ladere.

Om jeg skal filosofere litt over problemet, så kan det være tempraturkompensasjonen som ikke fungerer under null. Det er her blybatteriene trenger høyere spenning.

Operating temp er spesifisert -40 - +80 på side 6.
0 til 60 finner jeg kun som feilmelding sammen med meldinger som ellers hører til storage mode. Det er fullt mulig at denne modus har mye sterkere begrensninger enn touring mode som en benytter 99% av tiden.

Storage mode gjør masse analyse og vedlikehold av blybatterier, mindre nødvendig med LiFe hvor et par av trinnene i 8 trinn kobles ut. Selv ville jeg muligens benytte storage mode en gang i året, eller med LiFe kun en gang like etter installasjon. Touring mode med sine 3 trinn som benyttes syklisk er det en trenger i det daglige. Ser at float for LiFe er pulsing med full spenning, skulle være korrekt strategi.
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: LiFePO4 lader?

Nederst på side 6 er en henvisning til det du henviser fra (Operating temperature). ( The Manager 30 will only charge the battery when the battery temperature is between 0"C and 60"C in order to protect the battery from damage.) Men ellers har jeg ikke funnet noe som kunne være mer velegnet for lading av forbruksbatterier i alle kategorier. Eneste minus er en høy pris 16000.- nkr. ferdig fortollet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 lader?

Tror nesten jeg må sende en mail og spørre hva en gjør ved vintercamping i Snowy Mountains. Ett av få områder i Australia med stabil vinter etter nordiske mål. Det andre er i Tasmania, men Redarc selger og mye til New Zealand hvor Sør-øya har et klima lignende Østlandet.
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: LiFePO4 lader?

Ja det hadde vært avklarende med et svar fra Redarc på det. Uansett er det den jeg er mest fornøyd med når jeg sammenligner med andre, som jeg ikke har funnet har alt av lading (3) i en enhet. Regner med at bestilling går om ikke lenge.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 lader?

Vad jag förstått skall man inte ladda lithiumbatterier under 0 grader. Eftersom jag alltid drog igång värmen i bodelen innan avfärd, både för komfort och vattensystem förstås men även för motorförvärmning, väntade jag med att slå på laddarna tills det var över 0 grader i bodelen.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 lader?

Ok Anders det kan forklare den grensen, og som du gjorde vil Redarc gjøre automatisk om den er montert i nærheten av batteriene. Dette burde og være den beste plassen for laderen, korte kraftige kabler mellom batteri og lader.

Har sendt en fråge til Redarc, og vil legge ut svaret når det kommer.

De fleste europeiske husbiler har bobatteriene inne i oppvarmet område så løsningen burde fungere, start oppvarmingen og når varmen kommer vil laderen gjøre jobben sin.
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: LiFePO4 lader?

Men hva med vinterlagring? Jeg bruker ikke husbilen ca. 5 måneder om vinteren, hvordan skal man oppbevare batteriene i denne perioden? Dette er vel et glemt kapittel, i allefal finner jeg ikke mye info på nett.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 lader?

Mine tålte bra 2 vintrer med lagring, selv om de fikk litt ladning underveis uten tanke på temperatur. Kunne desverre ikke ta med bilen da vi flyttet til Australia, den er nå solgt i Norge med sine 400 Ah LiFeYPO4 batteri.
 
Toppen