• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Kan det bero på all plastinpackning eller beror det på transporterna eller....?

Jappe Kantarellnäsa
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Ibland emellanåt bör man rensa näsaborra, då blir lukten bättre.....:yes:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Håller med Jappe. Nåt är fel:wideeyed:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Är ni säkra på att det är mögellukt ni känner, för det är inte jag säker på.
Många tror sig känna mögellukt så fort det luktar "gammal källare" eller liknande.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Nej, det är inte mögel, men det är en lukt som tillkommit på senare tid. Äpplen luktar friskt osv...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Gudarna ska veta hur mycket vi har slängt efter bara några dagars plastförpackat och förvarat i "garaget". Löken gror efter bara 2 - 3 dagar (trotts att det ligger i nät och öppen plastpåse). Tomater och paprika ska vi inte tala om. Vi lärde oss så småningom att det fanns även saluhallar med färska lokalproducerade grönsaker och att inte köpa mer än vad vi kan förbruka den närmaste tiden.
Så Jappe, här är vi ganska överens om, lukten från grönsaksdisken (s.k. mögellukt) flyttar snabbt in i ens HB-garage och dyker upp när man minst behöver den!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Tomater äter jag sällan. Den är aldrig mogen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Jag har sett hur spanska tomater "tillverkas" så sådant äter jag inte. Holländarna odlar ätliga tomater utan kemikalier men de är dyra!

Välj själva! Billig skit eller kvalitet!

Spanska "tomatodlingar":

to.jpg

to2.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Hörde ett samtal i en affär, " Var är avdelningen för frukt o grönt? Men den är ju här. Nej detta är komposten, jag vill ha frukt" Jag höll med honom, för när jag närmade mig, lyfte miljoner småflugor.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Är det så konstigt att det uppstår egendomliga lukter, flugor osv när man kan köpa frukt och grönt som inte har säsong (här)? Vem skulle komma på idén att fråga efter tomater mitt i vintern för några årtionden sedan? Eller äpplen?

Förr åt man rotfrukter på vintern och grönsaker allt eftersom de mognade. Samma sak med frukten. Apelsiner på vintern, sedan bär och rabarber på våren som avlöstes av körsbär, plommon och därefter äpplen. Numera skall vi kunna köpa alla frukter och grönsaker året runt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Igår skulle jag köpa paprika, 70kr kilot för mjuk och halvrutten röd paprika.
Dom verkar höja priset efter förruttningsprocessens gång.

Har dom köpt in 100 kilo, måste vinsten vara en viss summa, efter någon vecka har hälften ruttnat bort, som kompensation måste resterande halvruttna paprikor försöka säljas för hutlösa 70kr/kg.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Jag har slutat att köpa tomater, och andra grönsaker från affärerna, orsak, de smakar ingenting. Använder numera soltorkade tomater, tomatpure, grönsaker i burk, typ ärtor. Odlar själv sallad och rotfrukter, lägger in en del för vintern. Vilket jäkla jobb och passande med vatten etc. Tvekar om det är värt besväret. Här i Skaraborg finns gott om bönder där man kan köpa bra kvalite rotfrukter etc. Kräver dock en jordkällare eller annan lämplig förvaring. Men affärernas? Papprika? knappast, inte ens kaninen vill äta paprika....
 

lambretta

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1733
Medlemskap
2025
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

Prova ICA ECO Körsbärstomater och även Romanticatomater
De tycker jag smakar helt fantastiskt, inget mögel....
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Varför luktar det mögel i grönsaksdiskarna nuförtiden?

det finns nog bara en orsak till lukten,,, DÅLIG STÄDNING I DISKARNA .när jag jobbade i butik var det städning som gällde varje måndag ,då tömdes hela disken o bottenplåtar togs bort o all gjordes rent , men kollar man idag så är det massor av skräp i diskarna ,, inte bara i grönsaksavd, men andra diskar är ju kallare så där märks inte lukten. hälsningar lasse
 
Toppen