• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikböteslapp - på engelska!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har inte varit utanför Sverige i år så det här mailet känns lite malplacé.

Traffic report ID: 18839031

14 mars 2016 20:07 6 KB

Från:
Lisa baggs

Till:
jappe


Dear Citizen,

We are contacting you on behalf of a local Traffic Violation Bureau.

Our cameras have detected that the driver of the vehicle associated with your personal number on March 10th, 2016 has committed a violation of the rules with a code: 67802
Unfortunately, we will have no other option rather than passing this case to the local police authorities.
Please, see the report with the documents proofs attached for more information on this case.


Bifogad fil vågar jag inte öppna!


Det är väl trevligt med ett fritt Internet men det börjar nog bli dags för någon form av nätpolis. Jag tror att många låter sig luras av sådana här mail och jag förstår inte varför buset får hållas. Det behöver väl inte vara så svårt att spåra dessa skurkar som härjar på nätet. Och det ökar hela tiden!

Jappe
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Trafikböteslapp - på engelska!

Seriöst när "myndigheten" använder smeknamn.

Men frågan är var har de fått din adress ifrån? Det borde vara fler drabbade.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trafikböteslapp - på engelska!

Hoppas att de inte kräver utlämning vid utebliven betalning!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Trafikböteslapp - på engelska!

Nätfiske kallas det. Låter som någon typ av sport men är bedrägeri.

Polisen vill inte utreda nätrelaterade ekonomiska brott om inte underliv är inblandad. Då blir det intressant. Och om media trycker på. Polisen har inte resurser och knappt någon vilja. Jag förstår dem. Varför skall man som polis lägga en massa energi för att spana upp tjuvar som domstolen sedan släpper lös med diffus motivering men egentligen för att fängelserna är fulla.

Situationen i Sverige lär vara detta idag. Flera flaskhalsar. Först och främst är fångvården för dyrt och det finns inte platser på fängelserna, politiskt beslut bakom detta. Andra flaskhalsen är domstolarna. De är överbelastade då återfallsbrytare spelar upp sin livsdrama i rätten. (deras mor var taskig mot dem..) Av detta medföljer att åklagaren som styr polisens arbete vill inte åtala annat än solklara enkla fall, och sådant media fokuserar på. De har blivit proffs att avskriva fall, istället för att utreda dem. Allt beror i grunden av en dålig politik.

Detta med berdägeri mail kommer att öka mer och mer. Det kostar ju inget att sända dem, och ingen risk att åka dit för skojjeri. Jag tror att en enkel avgift för varje mail du sänder skulle sätta stopp för dessa nätfiskare. Kanske skulle en avgift bara på en krona vara nog? Men innan det händer något, måste det först bli riktigt illa. Och i EU är allt toppen.....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Trafikböteslapp - på engelska!

Själva namnet borde vara avskräckande för en kontakt. :)
Tyvärr så finns det exempel där "olagliga" utlandsregistrerade spelbolag får hjälp av kronofogden att kräva in skulder. :-(

Jag skulle inte göra någonting, men öppnar man bif. fil kan nog vad som helst inträffa.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Trafikböteslapp - på engelska!

Polisens råd till de som blir utsatta för sådana här bedrägeriförsök, även de som ser helt idiotiska ut, är att bestrida betalningsansvar och göra en polisanmälan. Att bestrida är viktigt ifall de går vidare till inkasso. Att amälan kan tyckas vara meningslös förstår jag, men är viktig om det skulle visa sig att bedragarna arbetar systematiskt i en större skala, som går att kartlägga. Polisanmälan styrker dessutom bestridandet.

Johan K.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Trafikböteslapp - på engelska!

Fick ett exakt lika mail som Jappe, denna avsändare hette dock Elvia
Ove.G
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Trafikböteslapp - på engelska!

Jag skulle aldrig besvara den typen av mejl, inte ens bestrida skulden. Genom att svara har man bekräftat sin e-postadress hos avsändaren som då vet att den fungerar och kan skicka nya krav.

Bestrida felaktiga krav som skickats som vanliga brev är något annat och skall självklart göras. Är det uppenbara bedrägeriförsök skall de överlämnas till polisen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Trafikböteslapp - på engelska!

Aldrig varit med om liknande "raggningsreplik". Den här Lisa-baggs känner sig kanske lite ensam?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Trafikböteslapp - på engelska!

Vet ej! Vågar inte öppna fliken.

Jappe
 
Toppen