• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lättsam vårvinterexpedition

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Nu nyss hemkommen efter en lättsam tur där husbilens terrängegenskaper inte kom till mer än marginell nytta.
Vi har varit uppe vid Malgomaj på jakt efter storröding. Detta känns som en plikt eftersom jag råkar inneha det gällande svenska sportfiskerekordet för arten och de senaste månaderna har jag blivit lite skakad av att det på sjön Malgomaj tagits rödingar som inte ligger så långt (knappt 1½ kg) under rekordet. Unghundarna nafsar mig i hasorna!
Glest mellan rödingarna i Malgomaj, inte annat än ett par regnbågar på tre dagar. Men eftersom jag ändå känner mig tämligen trygg med rekordet så kunde jag ta det lugnt och njuta av naturen och hustruns goda mat.

Här några bilder:
Från resan upp efter E45. Fin vinterväg de dryga 20 milen mellan Lit och Vilhelmina, nästan hela vägen utan att behöva koppla ur farthållaren; omkörd av en bil och själv körde jag om en långsam lastbil.
IMG_0206.JPG

Rast to fm i Meselefors. Rastplatsen tom som vid tidigare besök:
IMG_0207.JPG
IMG_0208.JPG

Framme vid sjön så fick jag äntligen lite nytta av fyrhjulsdrift och lågväxlar genom att jag tack vare detta kunde backa ut från vägen till en parkeringsficka med flera dm packad snö:
IMG_0213.JPG

Här ett par bilder från sjön där man ett par mil bort ser lågfjällen i Gitsfjällets naturreservat:
IMG_0215.JPG
IMG_0216.JPG

Lite mer krävande färdväg på hemresan idag. Vi körde den ställvis branta vägen mellan Strömnäs och Storbäck på väg ner mot Dorotea, denna väg genar över ovan nämnda naturreservat. Väldigt mycket snö där vägen gick på drygt 600 m höjd.

aake
 
B

Båtis

Guest
Sv: Lättsam vårvinterexpedition

Härliga vinterbilder. Saknar snön när man ser sådana bilder. :)
Hoppas snön är borta till sommaren, då ska vi antagligen den vägen uppåt.

Maggan och Ingemar
Pensionärsvil(l)an
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Lättsam vårvinterexpedition

Med denna berättelse ville jag påvisa att det faktiskt inte krävs en expeditionsutrustad bil för att ta sig ut på vinterfiske. Vi var säkert närmare hundratalet fiskare på isen utanför Strömnäs och Lövnäs, ca 4 mil vä om Vilhelmina på Malgomaj, och vissa hade längre resväg än jag, omkring ett dussin män från Lettland i tre bilar, men frånsett dessa även flera som jag talade med från kusten i övre Norrland, från Luleå och Piteå, och jag träffade även fiskare från Malå, Skellefteå och från Kramfors, alltså alla från orter där det inte krävs färd på saltade vägar för att ta sig till Malgomaj. Ett par av de jag språkade med nämnde att de hade husbilar vilka stod i vinterförråd, men ingen utom vi kom med annat än personbil.

Lite svårbegripligt att inte fler använder sina husbilar. Det enda problem jag kan tänka mig vid just denna plats är att det nog kan bli svårt att vända på vägen med en framhjulsdriven bil, men det går i så fall köra någon mil upp till Stalon för att vända. Det var visserligen kallt på nätterna, 15 - 18 minusgrader, som kontrast till dagsmejan dagtid, men alla husbilar klarar väl sådan kyla?

Uppskattningsvis förbrukade jag ca 15-20 liter diesel till uppvärmning för fyra dagar och tre nätter (motsvarar omkring 1½ P11 för den som har gasolvärme) och ett par liter bensin till min Honda generator, vilken fick gå omkring en timme morgon och kväll.

Nästa resa blir lite mer av utmaning för både mig och bil, då till den högalpina miljön runt Mjölkvattenfjällen.

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Lättsam vårvinterexpedition

Själva var vi i Hemsedal och besteg bl.a. Nibbi 1745 m.ö.h. utgående från den lilla privata bompengvägen som slutar på 950 m.ö.h. 9 m lång husbil inga problem men vi visste hur vägen såg ut innan. Hyfsad kort hjulbas och alkovens (kanske imaginära) lätthanterlighet hjälpte. Gasoltanken tömdes på 11 liter a' 73 kr från fredag morgon till söndag kväll, med kyla nattetid enbart.

Anders

Visa bilaga DSC03262.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lättsam vårvinterexpedition

Den vägen har jag åkt sommartid, slutar i Ål om jag minns rätt.

image.png
 
Senast ändrad:
Toppen