• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiats 3L motor försvinner

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fiat skall sluta tillverka 3L 180hk motorn den klarar inte kommande miljökrav,istället skall en starkare version av den mindre motorn komma.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiats 3L motor försvinner

Det går nog att fixa att den klarar miljökraven, men det är nog så att den helt enkelt är för dyr att tillverka. En motor med stor cylindervolym är oftast lågvarvigare än en med mindre sådan och är därför lättare att få rena utsläpp på.
Kommer man över 2,5 liter i cylindervolym måste man ha balansaxlar i motorn för att minska vibrationerna p g a de stora massor som rör sig, vilket 3-litersmotorn har (balansaxlar alltså).
Då är det lättare och billigare att trimma upp en "personbilsmotor" till samma effekt och som tillverkas i mycket större volymer.
Hmmm, undrar om Fiat sänker priserna på chassin i motsvarande grad??
Nä, jag behåller nog HB'n med 3-litersmotorn ett tag till.
:cool:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiats 3L motor försvinner

3 liter motoren fortsetter i Iveco Daily, men med noe over 200 hk.

Men pris og vekt taler for en mindre motor i Fiat Ducato, det er enklere å holde neder forbruket i en lavvolum motor. Forbruk = CO2 utslipp.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats 3L motor försvinner

Det kanske inte har varit så farligt att chiptrimma våra motorer med tanke på hållbarheten, nu gör ju biltillverkarna det själva :p: även om de ändrar mer än motorstyrningen.

Men nog borde en upptrimmad liten dieselmotor ha kortare livstid än en rätt muffig 3,0 som lever mera på vridmoment och råstyrka än varvtal om den skall släpa på uppåt 5 ton, men det kommer kanske att gynna handeln med utbytesmotorer.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiats 3L motor försvinner

Mye av utviklingen de seneste tiårene har gått i retning mindre forskjell på bensin og dieselmotorer. I gamle dager gikk dieselmotorene evig, men med et maks turtall som tomgang på lett trimmede bensinmotorer. I dag er dynamikken i mindre dieselmotorene mye mye større og turtall området er mer som tidligere bensinmotorer.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fiats 3L motor försvinner

Jag tar ut 165hk ur min orginal 130hk Fiat ,fungerar bra och utsliten blir den inte bli i en husbil!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fiats 3L motor försvinner

Trenden går mot mindre volymer i både HB o PB till och med BMW motormästaren går 6:eek:r och till 4:eek:r och till och med 3:eek:r så det fortsätter säkert. Sen kan jag tycka att det gick fort med att ta bort 180 hk när chassina väger upp mot 6 ton då frestar det både motor och helst växellådor.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Fiats 3L motor försvinner

Det optimala är ju om både motor, drivlina, chassi och bodel har samma livslängd och i våra fall med husbil så tror jag inte att motorn är den svaga länken, vi kör ju inte så många mil om året med dem så motorerna bör ju i normalfallet hålla i minst 25 år och det är ju tveksamt om övriga delar håller så länge. Värre är det väl då för de bilar som går i yrkestrafik.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fiats 3L motor försvinner

Undrar om det är så lyckat att gå ner i motorvolym på bilar som väger 5-6 ton eller mer.
Även om jämförelsen haltar så gjordes samma sak med traktorer för ett antal år sedan, volymen minskades och varvtalet höjdes. Detta medförde att de tappade mycket vridmoment på lägre varvtal och de kördes därför alltid på betydligt högre varvtal än tidigare. Det medförde även en klart höjd bränsleförbrukning för att få samma jobb gjort.
Nu har man gått tillbaka till mer volym igen.
"Fiats" 3,0 liters diesel är en Iveco motor men många ser det som en Fiat eftersom Fiat idag äger Iveco.
Iveco startades dock genom ett samarbete mellan Deutz och Fiat.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiats 3L motor försvinner

En granne har en "schaktmaskin" Volvo, från början av 1960-talet funkar fortfarande, även om den inte ville starta vid senaste snöfallet för c:a en vecka sedan. Så med rätt skötsel är det tydligen inte omöjligt med en livslängd på över 50 år.:)
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiats 3L motor försvinner

"Fiats" 3,0 liters diesel är en Iveco motor men många ser det som en Fiat eftersom Fiat idag äger Iveco.
Iveco startades dock genom ett samarbete mellan Deutz och Fiat.

Så tror många.Fiat`s 3,0 liter ock Iveco`s 3,0 liter är inte samma motor,även om dom båda byggs på FPT sin motorfabrik.Motordelarna passar inte om varandra,ock Iveco-motorn är konstruerad till bakjulsdrivna bilar,medan Fiat är konstruerad til framjulsdrivna bilar,upp til 4500Kg.Husbilsprodusenterna dock,sätter dit et 3-akslad Al-Ko chassis på upptil 5400 Kg totalvikt.

IVECO är en sammanslutning av Brittiska Ford-lastebilar,Brittiska Seddon,Tyska Deutz (Magirius),Italienska Fiat samt Spanska Pegaso!

På buss-sidan ingick även Renault från 2003.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fiats 3L motor försvinner

Vad är det som skiljer dem åt? Vi har en 3,0 liters motor i en Fiat men det går inte att finna någon Fiat-märkning någonstans. Alla vesäntliga delar samt alla slangar är märkta Iveco.
Det kan naturligtvis vara skillnader ändå och det skulle då vara bra att veta vad som skiljer.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiats 3L motor försvinner

Fråga närmste förhandlare.
Vill nog tro dom kan detaljsvara.

Man kan även höra det.Mycket "hårdare" gånge i Iveco-motoren,så
den väsnas mer en Fiat-motorn.
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiats 3L motor försvinner

Det är samma motor i grunden, bara olika versioner för fram o bakhjulsdrift. Kommer ju en ny version av 2.3l på 180 HK o 400 nm så det blir ingen skillnad effektmässigt.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Fiats 3L motor försvinner

Det finns en anledning till att diverse arbets- och transportfordon har stora motorer med eller utan överladdning.
Hade det gått lika bra med en turboladdad mc-motor så hade det nog suttit såna i alla långtradare vid det här laget.

Hästkrafter är inte allt, det är vad motorn klarar av över hela varvtalsområdet som är viktigt.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiats 3L motor försvinner

Ja du.Kolla långtradarna.Inte kan man sätta en 500 Hk Mustang framför
en sånn på 50 tonn inte,men sätt dit en 500 Hk Scania,så blir det effekt
så det holder.
 

truckermike

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
19486
Medlemskap
2025
Sv: Fiats 3L motor försvinner

lastbilarnas motorer behöver en kombination av hästkraft och vridmoment.
som ex. scania 500hk motor har ca 3000nm i vrid. medan en vanlig dieselbil idag har ca 250-400 nm i vridmoment.
 
Toppen