• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjarfynd

F

F.d. 53349

Guest
Någon vänlig själ därute som kan förbarma sig över en stackars nybörjare och förklara Truma-spaken som sitter mitt på en av mina sängsidor.

Texten kan ju tyckas ge en ledtråd om vad den är till för, men jag har för mitt liv inte kunnat lista ut exakt vad den har för syfte?

Det lilla jag kört i vinterväder när vi tog hem den gav inte heller för handen någon större skillnad oavsett spakens lägen.

Gråvattentank o värme?
/R
 

Bilagor

  • IMG_2090.JPG
    IMG_2090.JPG
    708,7 KB · Visningar: 31
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Nybörjarfynd

Tack för det, då är vi tre så sannolikheten ska få råda...:)

Däremot känns det lite märkligt att ha den samtidigt som jag har strömbrytare för den funktionen vid kontrollpanelen.

/R
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjarfynd

Hur ser den strömbrytaren ut? Kan det vara en extrafläkt för att öka hastigheten på varmluften? Eller kan det vara någon värmeslinga som skall hindra själva avtappningskranen och utloppsröret att frysa?

För övrigt skall det vara gråvattentanken, inte spillvattentanken i mitt inlägg här ovan :oops: .
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Nybörjarfynd

Kontrollpanelen där jag startar 12v systemet, kollar batteristatus, startar vattenpump etc - en av de knapparna är/ska vara till tankvärme.

Kan man tro att det är slinga i tanken och luftvärmning runt den samma - låter ju lite som tårta på tårta...

Finns väl bara en spill/gråvattentank?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjarfynd

Knappast mer än en om du inte har fast toatank?

Du kan inte se hur reglaget på din bild är kopplat och var luftslangarna tar vägen som sitter på spjället?
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjarfynd

Kontrollpanelen där jag startar 12v systemet, kollar batteristatus, startar vattenpump etc - en av de knapparna är/ska vara till tankvärme.

Kan man tro att det är slinga i tanken och luftvärmning runt den samma - låter ju lite som tårta på tårta...

Finns väl bara en spill/gråvattentank?

Ser att Ni har en Adria. Om jag inte missminner mig hade vi 5 knappar på panelen i våra Adrior. Strömbrytaren, på/av längst till vänster. Knapp två för kontroll av batteristatus, knapp tre för på/avslag av vattenpumpen, knapp fyra för kontroll av färskvattennivån och slutligen knappen för kontroll av nivån i spillvattentanken längst till höger. Däremot ingen knapp för uppvärmning av spillvattentanken, men ett skjutreglag vid sängarna för att reglera mängden varmluft innanför isoleringslådan runt om tanken.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp med reservation för att mitt minne kan ha kastat om ordningsföljden för de beskrivna funktionerna.
//Kjell
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjarfynd

Det beror nog delvis på årsmodell, kanske också på modellserie. Vi har på vår Adria Coral -08 elektrisk uppvärmning av gråvattentanken som regleras via en knapp på panelen.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Nybörjarfynd

På min Boxstar så har jag både eluppvärmning av gråvattentanken samt att det går en slang med varmluft från gasolpannan igenom den.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjarfynd

Reglaget användes ursprungligen för att manövrera ett spjäll till en tillsats för förtältsvärme (se bif fil).

Rätt svar är alltså att spjället, precis som Michael J skriver redan i inlägg # 2, används för att öppna/stänga lufttillförseln till utrymmet kring tanken.
 

Bilagor

  • Förtälttillsats.pdf
    2,5 MB · Visningar: 90
Senast ändrad:
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Nybörjarfynd

Ser att Ni har en Adria. Om jag inte missminner mig hade vi 5 knappar på panelen i våra Adrior. Strömbrytaren, på/av längst till vänster. Knapp två för kontroll av batteristatus, knapp tre för på/avslag av vattenpumpen, knapp fyra för kontroll av färskvattennivån och slutligen knappen för kontroll av nivån i spillvattentanken längst till höger. Däremot ingen knapp för uppvärmning av spillvattentanken, men ett skjutreglag vid sängarna för att reglera mängden varmluft innanför isoleringslådan runt om tanken.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp med reservation för att mitt minne kan ha kastat om ordningsföljden för de beskrivna funktionerna.
//Kjell

Tack för alla inspel.

Din beskrivning av kontrollpanelen är helt korrekt Kjell - jag blandade ihop nivåkontrollen på panelen med värmarfunktion. Bra att det finns andra happis-bor som kan korrigera utflugna dito...:D

Kjell - har du nåt minne av om funktionen för att värma avloppstanken var tillräcklig i riktig vinter? Känns lite "klent" med iite omdirigering av varmluft som enda säkring om det börjar krypa ner mot -20..:wideeyed:.

/R
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjarfynd

Hallå Roger! Där ser man hur liten världen är ibland.:) Hoppas allt är väl med Er!
Vi hade inte några problem med spillvattentanken även om temperaturen kröp ner under -20 då vi stod stilla. Försökte dock alltid ha tanken tömd vid färd i sådana temperaturer.
P.S. Hoppas mina Kroatientips till Dina svärföräldrar är till någon hjälp! D.S.
Hälsningar
Kjell
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Nybörjarfynd

Hallå Roger! Där ser man hur liten världen är ibland.:) Hoppas allt är väl med Er!
Vi hade inte några problem med spillvattentanken även om temperaturen kröp ner under -20 då vi stod stilla. Försökte dock alltid ha tanken tömd vid färd i sådana temperaturer.
P.S. Hoppas mina Kroatientips till Dina svärföräldrar är till någon hjälp! D.S.
Hälsningar
Kjell

Ja världen är inte så stor och mindre verkar den bli med husbil:)

Kroatientipsen kom från svärmor och bläddras i friskt inför vår första långrepa till sommaren.

/R
 
Toppen