• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

F

F.d. 55575

Guest
Först vill jag bara informera om att jag har Husbilsklubbens husbilsförsäkring som jag trodde att man kunde känna sig trygg med,men nu vet jag inte längre.

Lördagen den 5/3 körde jag på AP-7 in i Spanien efter 10 mil stannade jag på en parkering för att lätta på trycket.
Efter uträttat behov skulle jag sätta mig i bilen för fortsatt färd, då det kommer fram en man i 30 års åldern och pekar bak på bilen, samtidigt kör en annan bil fram och ställer sig tre meter framför min bil. Dum i huvudet som jag är går jag bak för att kontrollera vad han menar,är det något som gått sönder undrar man självfallet? men han menar ingenting han bara går där ifrån och sätter sig i den framkörda bilen som därefter kör därifrån.När jag sätter mig för att fortsätta färden upptäcker jag att mobilen och plånboken samt ryggsäcken som låg mellan sätena är borta.Allt var borta inte ett öre inget pass inga kreditkort inget körkort knappt någon diesel kvar.Superblåst med andra ord, den pekande mannen tog min uppmärksamhet samtidigt som hans polare smög sig in på passagerarsidan och snodde mina grejor.

Efter polisanmälan hos polisen i Granollers och kontakt med SOS International trodde jag att jag skulle få hjälp av Folksam
men där tog jag fel, dom ställde inte upp med pengar till diesel så att jag kunde ta mig hem utan hänvisade till att min bank skulle hjälpa mig.
Vilket idiotisk råd hur får man ut kontanter utan några som helst ID-handlingar eller kreditkort.Jag sa att jag betalar självklart tillbaks beloppet
så fort jag kommer hem jag har aldrig krävt någon ersättning bara hjälp.
Nej blev svaret.

På måndagen tog jag mig till Svenska konsulatet i Barcelona och vilka underbart duktiga tjejer som jobbar där.Jag fick rådet av dom att försöka använda en anhörig och det gjorde jag.Den enda jag fick tag i var min gamla morsa som befinner sig mellan två cellgiftsbehandlingar hon tog sig till Western unions kontor på Götgatan i Stockholm och en halvtimme senare hade jag pengarna som satts in på en av konsulatets anställdas konto, under tiden hade ett tillfälligt pass ordnats fram så att jag kunde påbörja färden hem.

Dom kunde väl ha gjort som min morsa gjorde,
pengarna hade betalats tillbaka direkt till Folksam när jag kommit hem.
Dom kunde faxat en skuldförbindelse eller liknande.

SOS International kunde inte förmå Folksam att ställa upp och hjälpa mig
så dom avslutade ärendet.Jag har varit kund hos Folksam i över 30 år och har aldrig behövt använda mig av dom i några försäkringsärende aldrig...

Så vad tycker ni agerade Folksam rätt ?
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Ja vad säger man bedrövligt agerande från folksam
dom skriver bort sig från allt vill bara att du betalar din försäkring.
/Sören
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Håller med WBerger , det är hemförsäkringen och inte bilförsäkringen som ska ta hand om det som hände dig.

Hasse
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Jag tycker Folksam gjorde det man kan förvänta sig och förmodligen vad du betalat för.

Ibland händer det saker som man inte är försäkrad mot eller man kan förvänta sig att andra skall lösa åt en. Då är det bara att kavla upp ärmarna och försöka lösa det själv. Vilket tydligen gick bra :)
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Troligen vet du vad för försäkring som är tecknad. Det vet inte vi andra och inkl mig, då tycker jag personligen att det är bedrövligt att bli behandlad så av Folksam.
Bengt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Interstar skrev att det var Folksams husbilsförsäkring det gällde.
Mig veterligt så fixar inte den så man får fickpengar och bränslepengar så man kan köra hem om man blivit bestulen.

Möjligen en reseförsäkring eller hemförsäkring men nu gällde det Folksam och husbilsförsäkringen.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Naturligtvis djävligt tråkigt när man råkar ut för något sådant.
Jag har för många år sedan konstaterat att det har stora fördelar att ha alla försäkringar i samma bolag. Då kan de inte skylla på någon annan. Själva har vi blivit väl bemötta av Folksam när vi har behövt använda försäkringarna.
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Interstar skrev att det var Folksams husbilsförsäkring det gällde.
Mig veterligt så fixar inte den så man får fickpengar och bränslepengar så man kan köra hem om man blivit bestulen.

Möjligen en reseförsäkring eller hemförsäkring men nu gällde det Folksam och husbilsförsäkringen.

Mitt råd är att höra med Folksam igen och de får berätta hur du ska gå till väga.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Eftersom det är en husbil så har den en "hemförsäkring" för lösöre när jag använder den. När jag hade liknande stöld i min HB för 25 år sedan och hade Trygg Hansa så betalade de direkt. Däremot inte en verktygsväska som tillhörde mitt företag eftersom HB stod på mig personligen. Har inte kollat upp hur det är numera men när man hör sånt här så ska jag göra det innan det händer. Har numera alla försäkringar i Folksam och HB genom klubbens avtal. Kanske ska kollas upp ordentligt vad som gäller.
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Alla mina försäkringar har jag hos Folksam....än så länge....
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Säga vad man vill om försäkringar men det är en riktig djungel innan man har hunnit sätta sig in i vilken typ av försäkring som gäller när.

Har efter ca 10 års tid som informatör äntligen förstått hur saker och ting hänger samman. Både när det gäller medlemsförsäkringar ( facket ) och våra privata försäkringslösningar.

Hasse
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Interstar skrev att det var Folksams husbilsförsäkring det gällde.
Mig veterligt så fixar inte den så man får fickpengar och bränslepengar så man kan köra hem om man blivit bestulen.

Möjligen en reseförsäkring eller hemförsäkring men nu gällde det Folksam och husbilsförsäkringen.
Jag var otydlig och nämde inte att jag har alla mina försäkringar hos Folksam
Rese,hem och husbilsfösäkring.
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Troligen vet du vad för försäkring som är tecknad. Det vet inte vi andra och inkl mig, då tycker jag personligen att det är bedrövligt att bli behandlad så av Folksam.
Bengt
Ja det kändes inget vidare.
Utan att överdriva så var det lite av ett trauma faktiskt,att den enda som man kunde kommunicera med var totalt kallsinnig.
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Jag tycker Folksam gjorde det man kan förvänta sig och förmodligen vad du betalat för.

Ibland händer det saker som man inte är försäkrad mot eller man kan förvänta sig att andra skall lösa åt en. Då är det bara att kavla upp ärmarna och försöka lösa det själv. Vilket tydligen gick bra :)

Jo till slut ordnade det upp sig men det är just såna här händelser jag trodde att jag var försäkrad mot via reseförsäkringen.
Om bilen hade krånglat då hade jag fått hjälp med hemresa och hemtransport av husbilen via husbilsförsäkringen.

Blir jag rånad däremot så finns ingen hjälp att få via hem/reseförsäkringen om jag förstått Folksam rätt ,då får du stå ditt kast och fixa saken själv precis som du skriver

Jag har helförsäkrad husbil plus husbilstillägget.

Jag vill inte vara beroende av någon anhörig i Sverige ska behöva ställa upp med pengar vid ett nödläge det borde finnas rutiner hos försäkringsbolagen för såna här saker tycker jag.

Eller så får jag döpa om mig till Anders Sundström och efter det namnbytet så är det säkert inga problem med att få ekonomisk hjälp till hemtransport
 
Toppen