• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek Dual/smartpass/LiFePO4

F

F.d. 50247

Guest
Hei!
Mitt bodelsbatteri er modent for utskifting, og da tenker jeg å skifte det ut med LiFePO4. Men hvordan går disse bateriene sammens med Ctek Dual250S og Smartpass. Jeg har lest endel om evnet men er ikke blitt noe klokere, Ctek er vel beregnet for Bly/syre batterier. Takker for svar.

Mvh. Soye
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ctek Dual/smartpass/LiFePO4

Bly/syre ladekurve er akseptabel for LiFePO4 batteripakke. Det er en liten sak en må være oppmerksom på, sikringen ved bilbatteriet for kabelen til smartpass kan lett bli for liten. Den nye batteripakken har vesentlig lavere lademotstand enn blyklumpene, strømbegrensningen ligger i praksis i spenningsfallet i kabelene og dynamoens kapasitet.
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Ctek Dual/smartpass/LiFePO4

Takker for respons. Jeg kom over en sak fra Franske EZA. EZA LiFePO4 Power Pack V2, men den var dyr synes jeg i forhold til å bygge opp med Ctek Dual og Smartpass.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Ctek Dual/smartpass/LiFePO4

Da har jeg også tatt steget og bestilt ett 100A LiFePO4 batteri som veier 14 kilo. Dette batteriet har innebygget BMS og er konstruert for å være ett erstatnings batteri i slike oppsett.
Har Ctek Dual, efoy og solceller. Monterer bryter på temp.sensor på dual slik at denne kan kobles ut og låse ladespenning på 14,4V.
Skal ganske enkelt erstatte Exide gel bodel batteriet, og jeg har ingen planer om å endre oppsettet ellers.
Iflg andre med erfaring med samme oppsett så lader Ctek dual ca 20A til batt er så godt som fullt, før den slipper seg ned.
Dobbel kapasitet, vesentlig kortere lade tid, jevnere spenning, halv vekt og 4 ganger så dyrt, dette blir spennende...
:)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Ctek Dual/smartpass/LiFePO4

Her er den :)
Helt vilt at dette lette batteri på 14 kilo inneholder så mye energi tilgjengelig for meg.

Litium20batt_zpsqwecu6ed.jpg
 
Toppen