• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service gasolbrännare spishäll

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Mina lågor brinner ganska gult. Skulle vilja ta isär och se om de är sotiga. Någon som plockat isär gasbrännare på en Dometic gashäll. I locket på resp brännare ser det ut sitta två små skruvar, kanske för torqe bits. Det tycks inte vara krysspår. Någon som vet ?
ERIKPER
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Service gasolbrännare spishäll

Vet inte om vi har exakt samma spis men på mina brännarlock står Cramer och de sitter fast med två små Torx-skruvar dimension T6, dvs en väldigt liten dimension. När du tagit bort brännarlocket och brännaren så sitter i botten ett litet mässingmunstycke som du kan skriva ur med liten sexkanthylsa. Blås rent i det lilla hålet i munstycket (inga nålar etc) och rensa ordenligt rent i botten av brännaren. Materialet i brännarens sidor är någon form av zink som gärna flagar. Eftersom du tycks ha gul låga verkar det som om lite saltat vatten runnit ner någon gång (saltet innehåller natrium som ger gulorange låga).
Mvh/Boo
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Service gasolbrännare spishäll

Tack för svaret. Verkar vara samma, i alla fall tror jag T6 kan stämma. Förmodligen potatis som kokat över.
Erik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Service gasolbrännare spishäll

Mener det er spor både på toppen og bunnen av sinkringen, gjør det hele grundig rent. Feil luft-gass blanding gir en gulaktig flamme som gjerne soter litt. Har gjennom årene gjort rent endel slike brennere, men aldrĩ rørt messingdysen - den sitter ganske beskyttet så det er endast forurensning i gasolen som lager problemer der.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Service gasolbrännare spishäll

Hade samma problem som du men gjorde exakt som Knut beskrev och fick tillbaka den blåa lågan. Fanns en hel del sot under brännarlocket vilket jag tror berodde på "mindre bra" gasolblandning.
 
Toppen