• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takmonterad SOG - tips på montering

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi har en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014 som saknar SOG på toaletten.

Har läst i många inlägg hur nöjda ni som har SOG är.
Nu skulle jag vilja ha tips på installation från er som har takmonterad SOG eller som själva gjort installationen. Är speciellt intresserad av rördragningen upp till taket. Ni får gärna bifoga bilder på installationen.

Bifogar själv en bild som visar hur toaletten ser ut

image.jpeg

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Vi har fabriksmonterad SOG med takutblås.
Fläkten/slang sitter monterad bakom kyl/frys, tyvärr ingen bild på detta.
SOG utblåset sitter bredvid ventilationsutsläppet från kyl/frys på taket (se bild).
 

Bilagor

  • 2014-08-12 11.35.55.jpg
    2014-08-12 11.35.55.jpg
    989,5 KB · Visningar: 38

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Ser ju väldigt snyggt ut trots att du gjort hål och gjort rördragningen synlig!:spinny:
Tack för tipset.
Var köper man DC-Fix?

Hälsar Kjell
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Hej, en skorsten till de äldre Truma värmarna för montering uppe på taket funkar också bra som utblås till SOG'en.

trumaskorsten800_large.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Det är det jag hoppas på! Men inuti "kassen" går det en stång som gör att hela spegelväggen kan vikas utåt 90°. Så jag vet ännu inte om det fungerar. Hoppas på att någon annan testat detta och kan beskriva hur det är gjort. Man vill ju helst inte borra hål i taket och sen upptäcka att det inte fungerar. Ett alternativ, kanske det bästa, är ju att lossa spegelväggen för att se hur det ser ut.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Ingen som har en likadan eller liknande planlösning med takmonterad ventilation till toaletten?

Om du har det, så skriv några rader och berätta hur installationen är gjord. Det spelar ingen roll om ventilationen var fabriksmonterad eller om du gjort arbetet själv.

Med hopp om många svar hälsar Kjell
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Tack!

Samma slanganslutningsdiameter?

Hälsar Kjell
------------------------------
Den här är troligen grövre, vilket kanske inte gör så mycket för en gummi/skumgummi anpassning som utfyllnad mellan, och en rostfri plåtskruv in från sidan genom allt som hindrar att det glider itu funkar bra. Då kan du ju trä upp och fästa antingen en lämplig slang eller ett plaströr utan probleem.

M.v.h. JANKRO
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Det är det jag hoppas på! Men inuti "kassen" går det en stång som gör att hela spegelväggen kan vikas utåt 90°. Så jag vet ännu inte om det fungerar. Hoppas på att någon annan testat detta och kan beskriva hur det är gjort. Man vill ju helst inte borra hål i taket och sen upptäcka att det inte fungerar. Ett alternativ, kanske det bästa, är ju att lossa spegelväggen för att se hur det ser ut.

Hälsar Kjell

Har nu undersökt spegelväggen lite närmare. Där finns inget utrymme för att gå upp med slangen/röret från SOG'n. Däremot finns en "kanal" som jag tror går från golv till tak på andra sidan toalettväggen. Lossade strömuttagen till vänster om TV'n och där verkar det finnas utrymme. Skall kolla med en spegel om det är fritt från golv till tak.

image.png
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Har nu undersökt spegelväggen lite närmare. Där finns inget utrymme för att gå upp med slangen/röret från SOG'n. Däremot finns en "kanal" som jag tror går från golv till tak på andra sidan toalettväggen. Lossade strömuttagen till vänster om TV'n och där verkar det finnas utrymme. Skall kolla med en spegel om det är fritt från golv till tak.

Visa bilaga 110111

Har nu kollat "kanalen" med ström- och antennuttaget vid sidan om TV'n. Det är fritt hela vägen från golv till tak vilket gör att det går att dra ventilationen till taket där. Man får dock passa sig för en kabel som sticker fram uppe i taket. Eventuell fläkt får man montera i utrymmet under toatanken.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Har äntligen kommit till skott o beställt en takmonterad "SOG" till toaletten. Räknar med att göra monteringen i god tid innan säsongen drar igång i början av april. Kommer att rapportera både framsteg o snedsteg vid installationen (om det nu går över huvud taget som jag tänkt mig).

Hälsar Kjell
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Vi har takmonterad SOG och är mycket nöjda annars. En sak du bör tänka på är ljudet, SOG's lilla motor kan väsnas rätt bra inne på toan och i hela bilen om den ligger an mot väggen. Vad du än gör T E S T A innan du stänger in den bakom kylen eller nå'n vägg. Lycka till...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Tack för tipset!

Tänker montera SOG'n i en kanal precis innanför bodelsdörren. Får väl isolera motorn för att få bort både vibrationer och ljud. Har gjort detta tidigare med cirkulationspumpar till värmare.

Hälsar Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Hej Peter K är det original skorsten til sog som du har monterat?

Inte jag som monterat, blev gjort på fabrik när bilen byggdes.
Min är från 2005, SOG original.

Så här ser takmodellen ut idag
SOG® - Die grüne Lösung gegen WC-Gerüche im Reisemobil und Caravan - komplett ohne Chemie - Komfort ohne Geruch - für alle Cassettentypen - Die grüne Lösung gegen WC-Gerüche - komplett ohne Chemie - Komfort ohne Geruch - für alle Cassettenty
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Takmonterad SOG - tips på montering

Och så här ser originalskorstenen ut lite mer i detalj.

IMG_1045.JPG

Hälsar Kjell

PS. Börjar monteringen i veckan om inte vädret blir alltför jävligt. Skall dock börja med en Truma Duo Control.DS
 
Toppen