• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Newbiefråga om bodelsbatteri

Zorrosson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2024
Hej!

Här kommer en riktigt dum fråga. Jag ber om ursäkt för den...

Vi funderar på solpanel för att kunna fricampa. Men undrar hur det fungerar med spänningen då. Man laddar 12-voltsbatteriet, men vi behöver framför allt ladda datorer, mobiler, osv när vi står stilla. Utöver kylen förstås. Hur fungerar det? Kan man omvandla 12 volt till 220 på något sätt, eller..?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

Behövs bara tex 300Watt,kan du kjøpa en omvandlare
på biltema.Dom är bara at plugga i cig.hålet.

Det finns även 12 volts-laddare til dom här.Jag kjöpte
mina 12 volts-laddare på El-butiken på CITTI,Flensburg
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

Ingen fråga är för dum...
I korthet fungerar det som så att solpanelen laddar 12V-batteriet för bodelen. Sedan ansluter ni era laddare till 12V uttaget i bodelen. Är det en mobiltelefon eller en surfplatta så vill den förmodligen ha 5V via en micro-USB laddsladd (för alla apparater utom iPhone/iPad), eller en special-kabel från Apple (för iPhone/iPad). Denna ansluter ni till en laddare som har cigg-propp i ena änden och USB-uttag i andra änden. Finns "överallt", t ex på Biltema. Är det en lite större dator som vill ha 230V som behöver ni en "inverter" eller "växelriktare" som har cigg-plugg i ena änden och 230V uttag i andra änden. Finns t ex på Biltema eller Clas Ohlson.
 

Zorrosson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2024
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

Tack snälla ni för era svar! :)

Med andra ord:
jag kan skaffa en laddare som fungerar i 12-voltsuttaget och/eller omvandlare som omvandlar 12 volt till 230 volt.

Går laddningen lika snabbt i ett 12-voltsuttag som i ett uttag här hemma?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

För mobilerna är absolut bäst med USB uttag som du tar kraft från bodelsbatterierna.

2000034468


USB-laddare, dubbel, 12 V - Mobilladdare Billaddare Laddare - Biltema
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

Tack snälla ni för era svar! :)

Med andra ord:
jag kan skaffa en laddare som fungerar i 12-voltsuttaget och/eller omvandlare som omvandlar 12 volt till 230 volt.

Går laddningen lika snabbt i ett 12-voltsuttag som i ett uttag här hemma?

Och för laptopen och andra 240 Volts tillbehör som inte drar så mycket ström.

vaxelriktare-med-ren-sinusvag-150-w


Växelriktare med ren sinusvåg 150 W > 12/24 V till 230 V växelriktare | Kjell.com

Eller kanske enbart för laptopen om du vill komma billigare undan.

vanson-datorladdare-for-bilen-120-w


Vanson Datorladdare för bilen 120 W > Nätaggregat för laptop | Kjell.com
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

Tack snälla ni för era svar! :)

Med andra ord:
jag kan skaffa en laddare som fungerar i 12-voltsuttaget och/eller omvandlare som omvandlar 12 volt till 230 volt.

Går laddningen lika snabbt i ett 12-voltsuttag som i ett uttag här hemma?

Försök om möjligt att hitta laddare som går direkt på 12V istället för att ta omvägen via 230V. Man har alltid förluster vid omvandlingen, och att gå direkt från 12 till 19volt(datorladdare) eller 12 till 5V är betydligt energieffektivare än att först omvandla till 230V och sedan ned igen.
Laddtiderna bör dock bli ganska lika oavsett.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

När det gäller kylskåp, går ditt kylskåp på gasol så bör man inte köra det på 12 volt annat än när fordonsmotorn går eftersom det drar hiskligt med ström under 12 volt drift.
Är kylskåpet kompressordrivet ( går ej köra på gasol ), så går det att driva på 12 volt om man har tillräcklig batterikapacitet mellan återladdning av batterierna.

Som tidigare postare säger, det finns mängder med 12 volt usb laddare för mobiler att köpa, 1 till 2 ampere räcker.

När det gäller 12 volt till 230 volt inverter/växelriktare så bör man satsa på ren sinusvåg eftersom en del elektronik inte gillar enklare inverter, kolla även vilken effekt inverten skall ge för era behov.

För datorer finns det diverse 12 volt omvandlare, där är problemet att olika datorer har olika kontakter, olika spänningsbehov och olika effekt/strömbehov, bör kollas noga innan man köper omvandlare så att den verkligen passar till datorn.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

En komplettering till cigg-uttag -> 220v
Tänk på att säkringen måste klara den effekt som du tänker ta ut. T.ex. 300w = 25A säkring, ofta sitter där en 15A säkring = 180watt, men det lär du dig den hårda vägen:D
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

Vi valde att koppla invertern direkt på batteriet med korta grova kablar och en extra hängsäkring på pluskabeln.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

Biltemas lilla spänningsomvandlare/inverter/växelriktare har modifierad sinusvåg och det duger inte till känslig elektronik och eltandborste. Ren sinus ska de va och sådana omvandlare brukar vara lite dyrare. Clasohlson har en 300 watt för 1299 kr. Har en sån och den har hittills funkat bra till eltandborste och till div. laddare. http://www.inverterbutiken.se/ har ett större utbud och hyfsade priser. Där kan man också skaffa sig mer kunskap under fliken "Inverterkunskap";)
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

Jag använder min iPad som Gps och då räcker inte en 12V USB laddare på 2,0 eller 2,1 amper att hålla batteriet laddat under en längre körning. Då har jag fått koppla in 220v invertern och hemma laddaren. Har nu köpt en 2,4 amper USB laddare, men inte testat den under längre körning.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

Har använt iPad air och iPad 3 och en USB 12V 2,1A laddare med samma resultat den orkar inte hålla batteriet i någon iPad laddad utan sakta men säker sjunker batterikapacitet.
 

Zorrosson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2024
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

Tusen tack för alla era svar!

Det var lite oroväckande att 12V inte räcker för att ladda när paddan används som gps. Det låter som om laddningen tar rätt lång tid då...

Vi får se över exakt vad vi ska använda för prylar när vi står utan el och ordna laddare som går till .12v. Kylen kan gå på gasol, så det får vi låta den göra, såg jag. Lite trixigt, detta...
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Newbiefråga om bodelsbatteri

Vi har utrustat vår bil med fyra USB-uttag från Biltema, fungerar väldigt bra för oss. Detta tillsammans med ett power-pack fungerade hela förra säsongen. Vi står nästan aldrig på strömplats utan solcellen levererar all ström till oss vid en stillastående helg.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 11
Toppen