• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ampere-mätare?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!
Det skulle vara intressant att veta strömförbrukningen i Ampere när man fricampar. Helst skulle man också vilja veta den ackumulerade effektförbrukningen (eller energiförbrukningen om man så vill). Har någon tips på utrustning för detta? Gärna med bluetooth-koppling till en app i mobilen.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ampere-mätare?

OK, men jag är lite fundersam här: Ponera att batterierna inte är identiska utan är olika mycket laddade t ex, eller olika gamla och därför har olika inre resistans. Då borde de väl laddas olika?

Jo du skall aldrig ha två olika batterier elelr batterier i olika kondition parallellkopplade. Det går men är ju INTE optimalt.

Läs gärna mer här:
http://www.sutars.com/wp-content/uploads/2015/10/Skyllermarks-Elguiden-2013-uppslag.pdf

Och se på film här:
https://www.youtube.com/watch?v=9mtag0apQjI
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Ampere-mätare?


Den ser ju väldigt intressant ut! Hittar den bara i Australien och USA. Finnas listad på Amazon i England men verkar krångligt med att ange bilmodell etc.
Någon som har hittat ett inköpsställe? Den är ju rätt dyr, så man vill ju inte köpa den om den inte funkar. Den har fått en del klagomål på Nätet, och de verkar ha dålig support :-(

Edit: spontana köp är ju roligast, beställde från Amazon UK, blev 4000 i svenska pengar. Får se hur den funkar :)
 
Senast ändrad:

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Ampere-mätare?

Den ser ju väldigt intressant ut! Hittar den bara i Australien och USA. Finnas listad på Amazon i England men verkar krångligt med att ange bilmodell etc.
Någon som har hittat ett inköpsställe? Den är ju rätt dyr, så man vill ju inte köpa den om den inte funkar. Den har fått en del klagomål på Nätet, och de verkar ha dålig support :-(

Edit: spontana köp är ju roligast, beställde från Amazon UK, blev 4000 i svenska pengar. Får se hur den funkar :)

Oj, det var dyrt. I Australien kostar den ju bara 1700!
 
F

F.d. 23698

Guest
Sv: Ampere-mätare?

Jag har köpt en Ctek battery sense, får återkomma om/hur den fungerar.


CTX%20BATTERY%20SENSE_0.jpg
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Ampere-mätare?

Tyvärr verkar detta bara vara en volt-meter med bluetooth-anslutning. Anledningen till att jag tror det, är att den bara ansluts över polerna på batteriet, inte i serie med strömförbrukarna. Alltså håller den INTE reda på hur mycket ström som går in och ut ur batteriet, utan bara på vilken spänning batteriet har över polerna. Och den informationen har man ju redan i bilens vanliga instrumentpanel...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ampere-mätare?

Är inte BM PRO BatteryCheck 12/24V Bluetooth Battery Monitor bara upp till 100A (enligt video)? I reklambladet står det "7Ah - 800Ah batteri"

Edit: jag har nog blandat ihop begreppen "lite"...sorry : )
 
Senast ändrad:

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Ampere-mätare?

Om någon undrar, så blev det en NASA BM-1C, inköpt på Marinwebben. Inkopplingen var ganska enkel, men det tar en stund för att få alla anslutningar på plats (och att passa på de kontakter som sitter på batteriet).

Instrumentet verkar fungera bra, och är ganska snyggt. Och man behöver bara borra hål för själva sladden till display/kontrollpanel, eftersom instrumentet har utanpå-montering.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Ampere-mätare?

Jag köpte en i våras. Den 27 aug uppdaterade den för sista gången. Jag har gjort den strömlös, strömsatt den igen och Sökt efter den. Hittas inte...
Får se hur bra support C-Tek har nu.

Hej, har du provat att ominstallera appen? Appen är ju "parad" med givaren.
Tänkte att enheterna kanske har tappat kontakten med varandra. /Roy
 
Toppen