• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Hejsan har någon monterat in schauds nya mppt regulator istället för den gamla som bara "klipper" spänningen. Jag tycker att den gamla laddar dåligt pga att den inte tar tillvara den högre spänningen som min solpanel ger. Jag vill ju ha maximal laddning och dessutom på båda batterierna (bodel, bil).
Är det smart att byta? Den nya kostar ju ca: 2400:- + tempgivare 350:-:wideeyed:

Schaudt LRM 1218 - Laddningregulator - Husvagnhusbil.se
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Ett alternativ, bl.a med tanke på kostnaden är ju att installera en DC/DC- laddare som dessutom innehåller anslutning för solcell. Stod själv i samma vägval som du gör och köpte en Ctek 250S Dual för 1700-1800:-. Den ger bättre laddning än generatorn under körning och innehåller extrafunktionen med solcellsanslutning. Den är inte helt lätt att ansluta men det finns andra trådar på forumet som beskriver hur man skall göra.

Hälsar Kjell
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Håller med, Cetek'en kan nog vara ett bra alt. men som sagt lite mera omkopplingar behövs , men du får bättre kontrollerad laddning till bodelen även när bilens generator laddar under körning.
Om solcellerna har laddad bodelen färdigt, så går underhållsladdning till startbatteriet igång automatiskt från solcellerna, liknande Schauds'en.

Det finns ju även andra MPPT laddare med gott rykte, EP Solar Tracer är en.
Här har du en länk till dem. Från 10 till 40Amp. och med eller utan separat display som håller ordning på hur mycket som laddas m.m.
Klicka på SIZE-rutan på hemsidan så kommer alla storlekar med eller utan lös display upp.

(Men annars så är säkert en laddare från Schauds helt ok. och bra även om Cetek'en jobbar på lite bredare front, och Schaudsladdaren blir rätt dyr kontra Tracer'n särskilt om man vill ha en display med till den.)

10A 20A 30A 40A MPPT Solar Charge Controller Regulator Power Boost 12 24V | eBay

M.V.H. JANKRO.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Jag köpte Schauds nya MPPT-regulator för 2000.- när det var lite rea för någon månad sedan. HAr velat en del fram och tillbaka men valde den främst för enkelheten att koppla in och få visning i originalinstrument samt laddning av startbatteri. Den ligger dock i förrådet tillsammans med 200 W solpaneler som ska monteras när bilen kommer hem i Påsk :)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Jag har köpt ett Ctek paket med Ctek 250S Dual och Ctek smartpass. Detta gav jag 3200:- för, köpt i Sverige.
Jag håller på att förbereda mig för montage och har fått monteringsanvisningar från en medlem här och från Ctek. Ska bli spännande att installera paketet.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Hej!
Följde den anvisning som "Rusken" gjort i en annan tråd. Finns bra bilder på inkopplingen.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Jag har hört att vissa har haft svårt att få till det med CTEC 250S, varför det kanske mer lutar åt en LRM 1218 från Schaudt.
Intressant att höra om fler har samma erfarenheter?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Jag tycker den var lätt att installera. Lite kabeldragning dock.
Den enda fördelen med Schaudt är att laddstatus visas i originaldisplayen. Med en annan laddare kan det vara kul att ha en visning, t ex med NASAs BM-1/2.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Jeg har Schaudt original LRM 1218 Mppt montert i min husbil, ikke fornøyd med funksjonen. Har koblet bort denne.

Valgte også her Ctek D250S som løsning som er det beste. Mht display overvåkning er denne intakt hos meg siden Schaudt har plassert original shunt for systemet på bodel batteri.
:mcride:
 

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

På vilket sätt var du inte nöjd? Var det övervakningen på originaldisplayen eller ger den dålig laddning? utveckla gärna, samt tack alla ni som svarat! Fortfarande velar jag ju....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Jag tycker den var lätt att installera. Lite kabeldragning dock.
Den enda fördelen med Schaudt är att laddstatus visas i originaldisplayen. Med en annan laddare kan det vara kul att ha en visning, t ex med NASAs BM-1/2.
-----------------------------------------------
Hejsan kenjon, du måste kunna få visning av laddningen i bilens originaldisplay även om du använder Cetek'en eller vad som helst.
Bara du får in inkopplingen på rätt ställe så laddströmmen går genom mätshunten
Lite spontant så borde laddstömmen från Ctek'en 250 in på samma ställe som generatorladdningen gick in i elblocket original för att då komma med i beräkningen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

CTEK fungerar alldeles utmärkt, bra prestanda och är mycket lätt att installera.
Enda nackdelen är att den är begränsad till 12V-system, så seriekopplade solpaneler (24/36v) kan inte användas.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Ser inte att "Hubilisten1" fått svar på den senaste frågan. Är själv intresserad av att höra vilka andra/extra behov man har när man har en Schaudt LRM 1218 (installationen är väldigt enkel - Plug & Play)?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Jag vill också väldigt gärna veta vad som är mindre bra med Schaudt LRM1218
då min tanke var att byta upp mej till en sådan från dagens LR1214
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Troligen ger den ungefär samma laddning som en CTECH och är man inte elhändig så är det enkelt att koppla och är då bättre även om det skiljer något i verkningsgrad.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Tack,
Jag monterade själv en Ctek 250S i vår gamla Camper, vill minnas att den "bara" klarar 21V in på solar-ingången, ser att LRM1218 klarar 32V.
Laddning är samma 20A som mest.
De har ungefär samma pris med tempgivartillägget(krävs vid AGM-batterier) på Schaudt'en, den ingår ju på Ctek'en.

Men har man man inget Schaudt elblock i husbilen känns Ctek enklare/bättre val.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Att CTEC bara klarar 20 V fick jag erfara när jag kopplade in en solcell som ger 36 V. Bara att köpa en ny regulator som klarar 75 V. CTECen blev skrot!
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Jag köpte Schauds nya MPPT-regulator för 2000.- när det var lite rea för någon månad sedan. HAr velat en del fram och tillbaka men valde den främst för enkelheten att koppla in och få visning i originalinstrument samt laddning av startbatteri. Den ligger dock i förrådet tillsammans med 200 W solpaneler som ska monteras när bilen kommer hem i Påsk :)
Nu har jag inte så mycket att jämföra med men Schauds MPPT-regulator var grymt enkel att plugga in och gör sitt jobb tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd. Drog ur mitt enda bobatteri ganska rejält i lördags kväll och efter lunch dagen efter var det fulladdat enligt bilens instrument. Mer vetenskapligt än så har jag inte testat... ;)
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Kan bara hålla med om att installationen av LRM 1218 MPPT var extremt enkel.
Vårt elektroblock kommer i och för sig också från Schaudt (EBL 271).
Gjorde monteringen i mars (i år) och är hittills mycket nöjd.
Hade tidigare enbart laddning av bodelsbatterierna.
Det följde med kablage som enkelt gjorde så att även startbatteriet laddas numera.

Hälsar
Bettan o Einar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Schauds nya solcellsregulator LRM 1218 MPPT

Väcker tråden...

Jag sitter o spånar på hur mitt nya solcellsupplägg ska bli.
Har bestämt mej för en Schaudt MPPT regulator LRM 1218.
Det står att den kan ladda 20A,
men,
-hur stora paneler kan/törs jag mata den med?
-kan regulatorn skadas med för kraftig in-ström?

Är lite kluven hur mycket celler jag bör sätta på taket,
med tanke på hur lite man får ut från celler i Sverige vill jag gärna gardera till max. vad regulatorn fixar.

Nån som vet?
 
Toppen