• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elvärme

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej go vänner
Jag har införskaffat en el-luftvärmare som heter Kroning Heat 1500.
Är det någon som installerat en sådan här i klubben, hade varit bra med lite tipps.
MVH KEJO
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.679
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Elvärme

Den Eura Mobil vi var & hämtade förra veckan saknar el-värme. Tanken är att vi skall komplettera & bygga in något i befintligt system för att få värme i dubbelgolvet. Frågan är om inte 1500W är i minsta laget vid en utetemp på låt oss säga -5 grader.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Elvärme

... slangen han bara stängde som gick nedåt i bilen, hade den ingen funktion?

Fordonet verkar vara en husvagn med i stort sett bara en liten sittgrupp i den ena (främre?) delen, medan kök och annat (inklusive värmepanna) finns i den andra delen.

Slangen som kommer upp genom golvet är då "matningsslangen" från värmepannan till sittgruppen. Ägaren till vagnen har valt att helt avstå från gasolvärme i den delen av vagnen genom att plugga igen matningsslangen, och helt förlita sig på elvärmen.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Elvärme

Gammal tråd men kanske intressant med info om denna Heat1500

jag har precis monterat en och är inte särskilt nöjd, eftersom det är en kanalfläkt så borde den ju vara konstruerat för att orka trycka luft i kanaler, det sitter typ en datorfläkt som är långt ifrån kraftig så luftflödet är minst sagt fisigt, sen så var den i mina öron långt ifrån tyst, men det blev ju bättre än ingenting iallafall, skall man inhandla denna så ha inte för höga förhoppningar för då blir ni besvikna.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Elvärme

Man kanske blir lurat av luftflödet, 1500w är ju 1500w, har startat den 19:20 ikväll och då var det plus3 grader i husbilen, få se om den orkar få upp värmen till 20 grader på några timmar?
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Elvärme

Tackar. Var just på väg att köpa ett 2 stycken. Det blir till att leta vidare.

Bennie

Hej
Jag använder mig av en plug in termostat från Clas Ohlson, Frost- och temperaturkontroll - CO/TECH | Clas Ohlson ,
tillsammans med värmefläkt av bättre modell med två effektlägen 600W/1200W.
Så när jag har tillgång till 230V så tar jag fram värmefläktarna och ansluter dem via termostaten. Är det riktigt kallt så har jag två anslutna, en i bodelen under matbordet och en via eluttaget i garaget som blåser i dubbelgolvet.
Lösningen fungerar perfekt och jag låter alltid min gasolvärmare stå på 3:an och vid några enstaka tillfällen (-10 grader ute eller lägre) har den gått in och stöttat punktvis någon minut. Hittills har jag alltid haft runt 20-21 grader i bilen och fläktarna går i intervaller om 60% och står stilla 40% av tiden, grovt uppskattat och beroende på yttertemp. Sen är det klart att spridningen av värmen inte blir lika bra som när bilens ordinarie system arbetar men jag upplever det inte som ett problem. Fläktarna är också relativt tysta så de stör inte. Hela lösningen har kostat mig 1300kr.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Elvärme

min heat 1500 har nu gått max hela dagen och det är +2 grader ute, får då 15.2 grader i husbilen, man behöver nog 2 stycken, men det blir ju 3000w på max å då flyger nog 10 amp säkringen, speciellt eftersom batteriladdaren tar lite den åxå.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Elvärme

Alla tidigare omdömen om denna heat 1500 har bara varit positiva ang både fläkt och effekt vad hände? Har du stor bil? hur har du placerat den?

Bilen är en Euramobil 635ls helintegrerad med dubbelglas i förarhytt och dubbelgolv 318cm hög så det är rätt mycke luft, sen är den monterad i serie med en av slangarna från truman, 3 utblås där man knappt känner ett blås när fläkten går på max
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elvärme

Hejsan, det man får ta med i beräkningen är ju att allt i husbilen inte bara kanske 35m³ luft skall värmas upp från några grader utan också kanske 2ton av husbilens trä och metall som fungerar som kylelement innan uppvärmningsfasen är över och endast underhållsvärme behövs för att hålla tempen.
Om utgångspunkten vore en normal innetemp så skulle nog värmen räcka för att underhålla den tempen.

Det är som att åka till sommarstugan på fredagskvällen på vintern och sätta på värmen. Framåt söndagskvällen när man skall åka hem så är husväggarna m.m. uppvärmda och det börjar bli skönt i huset.

(Fast fläkten verkar ju för klen i alla fall.)

M.v.h. JANKRO.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Elvärme

Hejsan, det man får ta med i beräkningen är ju att allt i husbilen inte bara kanske 35m³ luft skall värmas upp från några grader utan också kanske 2ton av husbilens trä och metall som fungerar som kylelement innan uppvärmningsfasen är över och endast underhållsvärme behövs för att hålla tempen.
Om utgångspunkten vore en normal innetemp så skulle nog värmen räcka för att underhålla den tempen.

Det är som att åka till sommarstugan på fredagskvällen på vintern och sätta på värmen. Framåt söndagskvällen när man skall åka hem så är husväggarna m.m. uppvärmda och det börjar bli skönt i huset.

(Fast fläkten verkar ju för klen i alla fall.)

M.v.h. JANKRO.

Jag värmde först upp hela husbilen med truman till runt 22 grader, så stod den i säkert några timmar tills jag slog över till elvärme, sakta men säkert droppade tempen för att några timmar senare stabilisera sig på runt 15 grader
så iallafall min bil klarar sig inte på 1500w vid +3 grader.

när det gäller fläkten så verkar det vara en datorfläkt 140 kanske?
skall se vad den heter, kanske går att montera en häftigare fläkt, eller dubbla fläktar?
 
Toppen