• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elvärme

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej go vänner
Jag har införskaffat en el-luftvärmare som heter Kroning Heat 1500.
Är det någon som installerat en sådan här i klubben, hade varit bra med lite tipps.
MVH KEJO
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Elvärme

Jag värmde först upp hela husbilen med truman till runt 22 grader, så stod den i säkert några timmar tills jag slog över till elvärme, sakta men säkert droppade tempen för att några timmar senare stabilisera sig på runt 15 grader
så iallafall min bil klarar sig inte på 1500w vid +3 grader.

när det gäller fläkten så verkar det vara en datorfläkt 140 kanske?
skall se vad den heter, kanske går att montera en häftigare fläkt, eller dubbla fläktar?

Detta verkar helt normalt. Båda mona hb har klarat att värmas ca 7-10grader per kw tillförd effekt. En fläkt kommer inte göra skillnad. Tror inte elementet ger mer då.
 

olleo

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5746
Medlemskap
2024
Sv: Elvärme

Hej, monterade kronings i främre delen av bilen i serie med luftslangen från truma. Min panna ligg under sängen på dethleff 6501 och det var svårt att få värme hela vägen fram.

Jag körde truma på el samt kroning på den effekt elen räckte till.

Ovanstående fick bra fart på värmen fram.

Att endast använda kronings för att värma upp hela bilen fungerar inte.

Med vänlig hälsning,

Olle
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Elvärme

Detta verkar helt normalt. Båda mona hb har klarat att värmas ca 7-10grader per kw tillförd effekt. En fläkt kommer inte göra skillnad. Tror inte elementet ger mer då.

ett av problemen är att fläkten inte transporterar värmen ordentligt, det resulterar i att all värme stannar vid fläkten och det blir gode varmt i dubbelgolvet bak i bilen där värmaren sitter, det blir säkert 30-35 grader där, den värmen skulle man ju vilja få upp i bilen så visst gör det skillnad med bättre fläkt så man transporterar värmen där den gör nytta.
givetvis så blir det ju inte mer effekt, 1500w är 1500w.
 
Toppen