• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera

Jonker

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tierp
HBK-Nr
20617
Medlemskap
2025
Hallojsan ,tänkte härmed få lite goda råd och tips innan ......jag ställer till det .
Har liksom gått och köpt en back kamera , och behöver då 12 volt.

Tänkte sätta den på kåpan , kåpan är alltså den delen som sitter på utsidan längst bak och ovan för cykelstället.

De sitter även ett bromsljus och varsitt rött ljus på hö och vä sida
( positionsljus...), denna kåpa är alltså utanpå monterad på bodels chassit.

och NU !!! hur får man loss denna kåpa utan att förstöra?
Tänkte liksom sno 12 volt från ett av sido ljusen.
Kan man göra så här ? eller andra tips?

Det är en Adria Coral 680 st 2010.:)

/ Jonas
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Back kamera

Om du vill ha kameran att fungera när du lägger in backväxeln så skall du ta 12-volten från backljuset.

Bennie

Stämmer,
men när jag bytte backkamera (Garmin) så kopplade jag 12V från när tändningen är påslagen, då kan jag även använda backkameran som backspegel, inte alls tokigt.

Hur du ska få loss det vet jag dock inte, lite bilder kan få fart på tipsen.
 

Jonker

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tierp
HBK-Nr
20617
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera

tackar, ska kolla med en mek på en firma i uppsala , han kanske har goda råd .
de finns lite olika ideer om inkoppling och så, tydligen så är det bästa ett montage uppe som "tittar" ner just bara för att slippa onödigt sol ljus in i kameran.bild ? ska försöka men man är väll inte riktigt kompis med dagens teknik .....:twitcy:
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Tänk på att montera kameran en bit ifrån eller under bromsljuset, så du inte får in en massa rött ljus i displayen när du backar på kvällen och trycker på bromsen samtidigt. På min bil har kameran blivit monterad över bromsljuset med lite oönskade röda ljuseffekter som följd. Bara att flytta ner kameran men det har inte blivit av ännu.

// Ted
 
Toppen