• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Jag har sedan Codan gick över till Trygg H, haft Folksam via HBK, höjningen har varit ca 400kr/år hos Folksam.

Kollade nu vad min premie kommer att bli hos Folksam & LF efter nästa årsförfallodag, en höjning (från 4600kr) hos Folksam till 5083kr, och 4042kr hos LF, skillnaden är att hos LF är det självrisk 200kr vid glasrep, och andra villkor för assistans.

//Tommy
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Nog extra viktigt var man bor:(
Min Dotter skulle försäkra en vanlig enkel standardbil i Stockholm.......
Hon bor i ett lugnt område i Bandhagen .....det sket sig! Vissa bolag kunde bara erbjuda Trafikförsäkring(inte ens halvförsäkring), LF skulle ha en nästan 10.000kr/år för en Opel Meriva.....kollade med samma bil här i Östergötland och 2200kr/år i helförsäkring!

Dottern är 27år och har haft egen bilförsäkring innan, men sålde bilen inför 4års studier i 08 stan.
Hon har LF i hemförsäkringen men det hjälpte inte. Orsaken till dessa sjuka belopp är enl. bolagen alla stölder, bränder och skadegörelse på bilar....
Enl dem så brändes 1200bilar upp i 08 området upp 2015........låter inte riktigt sant:oops:, så illa kan det väl inte vara?


Ps. Undrar hur mycket en BMW M3 skulle kosta, hehe:rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Hade en kille på mitt skiftlag då 24år ung, som köpte en BMW M3 1996, detta var runt 2005, han skulle då, här på landet få betala 36000kr/år, han skrev den på mamma, å kom undan med 24000/år.
han hade en polare i 08-området som hade en likadan M3'a, han betalade då 74000kr/år, nästan så man tappar andan:swoon:
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Jag har sedan Codan gick över till Trygg H, haft Folksam via HBK, höjningen har varit ca 400kr/år hos Folksam.

Kollade nu vad min premie kommer att bli hos Folksam & LF efter nästa årsförfallodag, en höjning (från 4600kr) hos Folksam till 5083kr, och 4042kr hos LF, skillnaden är att hos LF är det självrisk 200kr vid glasrep, och andra villkor för assistans.

//Tommy

Vår premie fram till 1 maj 2016 är 2672 kr/år hos LF Skåne för vi har vagnskada på bilen i två år. Får se då vad vi får för höjning. Vi har gård och fler bilar där och är guldkunder. Ordinär husbil 2015, 3850 kg ca 7,40 lång. Vet inte hur de beräknar.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Det kan va pensionärsrabatt
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Det är ju inte dumt att få det ibland. Men vi har ju halvförsäkring. Tror den låg på ca 5000 kr innan vi fick rätt.
Tycker vi har fått låga premier på våra personbilar oxå hos LF Skåne. :spinny:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Fick en offert från Lf Dalarna för en Kabe TM 750 2012. Priset var 7650:-/helår.
Förstår inte era priser kring 4-5.000:- ?????:confused::confused::confused:
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Vi har vagnskadegaranti 2 år och därför har vi halvförsäkring på 2650 kr/år. Modell 2015. Dethleffs. Kan inte förstå era höga priser. Vi har allt på LF. Alltså är vi guldkunder. Vet inte alls hur de beräknar premien. Hade på förra bilen som var en Eriba runt 5000 helförsäkring. :wink:
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Fick en offert från Lf Dalarna för en Kabe TM 750 2012. Priset var 7650:-/helår.
Förstår inte era priser kring 4-5.000:- ?????:confused::confused::confused:

Förstår heller inte!!
Vi betalar 5.126:-/år helförsäkring 5000kg. Dessutom har vi mycket bra rabatter på övriga försäkringar och förmånliga Bank/Kort hanteringar.
Eftersom LF är kundägt så får vi också ta del av överskottet. Förra året fick vi 1.000:- insatt på kontot och året dessförinnan en 6kg Brandsläckare.

/Som kund ingår också att vi får hämta Mus/Råttgift och Betesstationer utan extra kostnad, något som har betalt sig själv flera ggr om/
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Vi är helkunder sen många år och ger under 4000kr/år för en Carthago i51.
Kommer inte ihåg den exakta siffran men jag tror att det är ca 3600kr.
Vi har LF som bank, tre vanliga bilar villa/hemförsäkring samt några personliga försäkringar där också!
Fast den största fördelen som jag verkligen uppskattar är att vi har ett litet kontor i staden med personlig service och när jag pratar försäkringar så gör jag det alltid med samma person......
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Vi är också helkunder. Villa-, bil- husvagn- liten företags försäkring, lån och löne- och sparkonto och har haft LF Dalarna de senaste 27 åren dessförinnan hade vi LF Skåne. Allt annat är LF billigast på men den här jä... husbilen går inte. Varför
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Visserligen debiterar LF Jämtland 5480:- för vår husbil, men när man har avställt periodvis blir det inte så stora pengar. Och viktigast är ändå hur bolaget sköter sig om en skada inträffar och på den punkten kan jag ge högsta betyg!
Vi drabbades i höstas av motorhaveri i norra Frankrike och fick för första gången i vårt liv utnyttja maskinskadeförsäkringen. Bolaget flög hem oss i business class (och det gick på en förmiddag från Strasbourg till Östersund), fraktade hem den 3½ m höga bilen (vilket inte kan ha varit helt lätt) och lät byta till en fabriksny motor på den lokala märkesverkstaden i Östersund. Allt detta till en självrisk på 3.000 kronor. Dessutom fick jag i veckan återbäring på drygt 1.200 kronor på försäkringspremierna.
Nog tror jag att det borde ha varit bättre för både oss och LF att byta motorn nere på kontinenten, men antagligen har bolaget bättre kontroll och ett bra samarbete med den lokala verkstaden, i vilket fall helt främmande för oss att klaga om något!
Bilen blev lite oljefläckig och allmänt smutsig under transporten hem, men inte ens det fick vi möjlighet att gnälla över eftersom LF såg till att bilen tvättades och vaxades hos ett rekonditioneringsföretag innan vi återfick den.

aake
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Det kanske skulle vara bra om det kommer fram att det är halv eller helförsäkring det gäller, då slipper man fundera varför det är så dyrt eller billigt.

/Pelle
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

I mitt fall så är det en helförsäkring så klart eftersom bilen är en 09a och för gammal för vagnskadegaranti och för dyr för halvförsäkring! Värdet ligger ju en bra bit över 500.000kr iaf!

Sen är det ju så här med LF att de består av ett gäng olika bolag som jobbar i en paraplyorganisation!
Dessa olika bolag misstänker jag har rätt så fri händer! Att det är svindyrt att försäkra en bil i riskområden förstår jag men på "landsbyggden borde det inte skilja så mycket:(
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Cairnterriers brukar väl annars vara bra råttjägare, åtminstone var vår Molly det på sin tid. :twitcy:
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Hm....
Skickat frågor om detta till mit LF bolag.
Använder ju den avställda bilen som gäststuga på tomten ibland....
Funkat fint förut.
Verkar onödigt med trafikförsäkring och vägskatt hemma på tomten.
Jag skickade också frågan och fick följande svar:
"Hej Roland!

För att försäkringen ska gälla om du bor i husbilen ska också husbilen vara påställd. Det går inte att ha en helförsäkring på husbilen om denna är avställd.

Med vänlig hälsning,
xxxxx xxxx
Kundservice Bank & Försäkring "


Fick du samma svar?
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
505
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Ja de har inget alternativ...
Husvagn är alternativet....
 

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Hej, Har precis försäkrat en Dethleffs 2015, och enligt Lf i Uppsala så finns det inte vagnskadegaranti på HB. Våran kostar ca 7300kr/år. Helförsäkring.

Ang. Boende i HB, vid avställd bil så har vi en avställningsförsäkring.
Så fort vi ställer av vår HB så träder den in.
Har ställt frågan till Lf ett flertal gånger och fått samma svar "avställningsförsäkringen Gäller även om man bor i den.":spinny:
Mvh
Akida
 
J

Jarn

Guest
Sv: Länsförsäkringar ändrar villkor för husbil

Läs årets villkor MF 57 så ser du att försäkringen inte gäller om man bor i en husbil när avställningsförsäkringen är i kraft.
Oavsett vad du fått för svar muntligt....
Detta villkor börjar gälla först vid din huvudförfallodag detta året.
 
Toppen