• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

M16 truckflaska som LPG tank??

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en M16 truckflaska hängande under husbilen.
Min fundering är om man kan koppla en sådan så jag slipper att plocka ner den när den ska fyllas. Det finns 2 anslutningar på flaskan, en för gasform och en för vätskeform det sitter också en matare som visar hur mycket det är i.

Jag har ingen annan plats att ha gasflaskor så alternativet är att montera riktig tank men det känns som en för stor investering i nuläget.

/Linus
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: M16 truckflaska som LPG tank??

En M16-flaska är en gasolflaska avsedd för bl a truckar, den är försedd med två uttag, en för gasfas och en för vätskefas, den senare används oftast när det gäller motordrift

Eftersom M16-flaskan saknar fyllningsstopp ska den ovillkorligen vägas vid fyllning för att säkerställa att inte överfyllning sker, fyllning ska ske med flaskan stående

Fyllning och transport av en M16-flaska ska ske med flaskan stående.

För den som orkar läsa vidare ska jag beskriva hur en M16-flaska är konstruerad och varför den inte kan användas på det sätt som trådskaparen frågar om.

Gasfasanslutningen på en M16 mynnar i flaskans topp.
Vätskefasanslutningen går ned i flaskan, vinklas av mot dess mantelyta en bit från botten på flaskan och slutar där.
Flaskans obligatoriska säkerhetsventil sitter i flaskans tipp.

Det här innebär att så länge flaskan står upp är den viktiga säkerhetsventilen i gasfas, vilket den ska vara. När flaskan ligger ned ska den orienteras på ett sådan sätt att vätskefasanslutningen pekar nedåt, i detta läge är säkerhetsventilen också i gasfas.
Om flaskan läggs ned och inte orienteras på korrekt sätt kommer säkerhetsventilen att ligga i vätkskefas vilket innebär en stor risk vid ev tillbud då säkerhetsventilen öppnar.
För att veta hur flaskan ska orienteras liggande på korrekt sätt finns det ett stift på truckarnas flaskhylla som ska matcha ett hål i bottensargen. Att låta flaskan ligga på ett annat sätt är att utsätta sig själv och andra för stor fara.

Säkerhet kring transport och fyllning av gasolflaskor är för många okänt, tyvärr.
Alla gasolflaskor ska fyllas och transporteras stående enligt lagtexten. Orsaken är att säkerhetsventilen ska befinna sig i gasfas.
 
Toppen