• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Med risk att starta en väldigt lång tråd...

Har spenderat dagen på mässan i Kista och kommit fram till att det är antingen en Eura mobil, en Hymer, en LMC eller en Pilote helitegrerad med dubbelgolv och Alde-värme det kommer att bli, och att bilen kommer att vara mellan 7,4 och 7,8m lång. Den kommer att ha Fiat-chassi med 1,3l 148hk motor. Antingen Fiat maxi-chassi eller Al-ko-chassi.

Med dessa förutsättningar undrar jag nu: Vilken bil föredrar du (av dessa) och varför? (Planlösningen kan vi lämna utanför diskussionen, tycker jag). Har någon bättre köregenskaper än någon annan? Bättre vinter-egenskaper? Bättre andrahandsvärde? Bättre på något annat? Eller är alla likvärdiga?
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Blir svårt att svara på, nog inte många som har erfarenhet av alla de märkena. Jag skulle titta mer på detaljkvalitén i hur de är byggda. Har man t ex ansträngt sig för att göra bra elinstallationer och rördragning? Sedan skulle jag titta på hur man tänkt med värmen fram. Det är ju oftast där det finns störst värmeförluster. Är det dubbelglas i sidorutor? Finns det någon förstärkningsvärme av något slag? Kvalitén på madrasser etc tycker jag också är viktig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Anjohn har sagt det meste, i tillegg er det forskjell på byggemåte i forskjellige serier av eksempelvis Hymer og Pilote.

Sidevinduer foran med og uten isolerglass er den store forskjellen. Noe annet er isolasjon i golv, det bygges faktisk husbiler uten isolasjon i golv. Dette siste kan være vanskelig å se.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Åk till en husbilshandlare och provkör båda varianterna av chassin.

Kör upp husbilen i 70km/h och vingla fram å tillbaka med ratten så ser du vilken som är stadigast.
När vi köpte husbilen sa försäljaren åt mig att göra det, hur stadigt som helst för att bakaxeln är bredare. Gjorde samma sak med Saaben när vi åkte hem och den krängde betydligt mer.

När det gäller vinteregenskaper sa superproffset jag pratade med på mässan, framhjulsdrift om du ska köra bilen, bara bo klarar många av.
Fick även en lektion i snedbelastning och inte bara fördelningen mellan fram och bakaxeln.


Glöm för sjutton inte lastvikten för det var det tydligen dribbel med också, redan på nya bilar.
 
L

LenaoLarsGöran

Guest
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Svårt man måste nästan ha ägt dem alla.Har nu en Eura 2009 års modell integra 740 eb nöjd som en speleman
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Svårt man måste nästan ha ägt dem alla.Har nu en Eura 2009 års modell integra 740 eb nöjd som en speleman

Tack Lena o Lars-Göran! Det är just sådana här kommentarer jag ville höra. (Eller motsatsen naturligtvis, om någon hade en husbil av ett av dessa märken och INTE var nöjd.)
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Har också en Eura - contura 08 och är helnöjd ! Vill inte ha något annat märke.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Åk till en husbilshandlare och provkör båda varianterna av chassin.

Kör upp husbilen i 70km/h och vingla fram å tillbaka med ratten så ser du vilken som är stadigast.
När vi köpte husbilen sa försäljaren åt mig att göra det, hur stadigt som helst för att bakaxeln är bredare. Gjorde samma sak med Saaben när vi åkte hem och den krängde betydligt mer.

När det gäller vinteregenskaper sa superproffset jag pratade med på mässan, framhjulsdrift om du ska köra bilen, bara bo klarar många av.
Fick även en lektion i snedbelastning och inte bara fördelningen mellan fram och bakaxeln.


Glöm för sjutton inte lastvikten för det var det tydligen dribbel med också, redan på nya bilar.

Vilken tröttmössa jag var i natt, givetvis sa han BAKHJULSDRIFT.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Det skulle vara intressant att veta vem oraklet är? ;)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Bland de märkena du nämner skulle jag gå på Eura eller Hymer. Har haft Eura och varit intresserad av Hymer men kör Knaus... Viktigast förutom det som sagts tidigare, titta så det verkligen är dubbelgolv med tankar och kranar i, inget tekniskt dubbelgolv som sen gråvattentanken sitter utanför och är isolerad. Missminner jag mej inte skulle ni åka vintertid, det gör vi också och vet att Eura med dubbelgolv fungerar. Har dock för mej att dom tog bort det på senare årsmodeller på de runt 7,5 meter, tyvärr...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Det skulle vara intressant att veta vem oraklet är? ;)


Jag å namn, men jag kan nog lista ut vem han är ganska lätt ändå, men det känns taskigt att hänga ut ett namn och sen har jag uppfattat allt fel och hänvisar till att det har han sagt.

Varför jag började prata med honom var för att jag ville på ett enkelt sätt kunna avgöra om bilen är utrustad med dubbelgolv utan att behöva krypa under bilen.

Lastluckor på sidan av bilens långsidor, om det var ett tekniskt golv måste man titta inuti, jag gissar på att det då är dom som har öppningsbara lock i golvet. Priser över 800000 har som "regel" dubbelgolv utom Kabe, iallafall en modell om jag nu mins rätt. :oops:
 

Tommie & Annica

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9443
Medlemskap
2025
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Jag tycker att du ska titta på Pilot. Bra lastförmåga. Har själv PILOT 742-13
Har åkt över 3000 mil. Inga missöden med den,bara några små garantiärenden.
Beställt ny 781 till april.
Vi är jätte nöjda med Piloten,även med återförsäljaren Skokloster i Bålsta.
Lycka till med ditt val.
9443
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Bland de märkena du nämner skulle jag gå på Eura eller Hymer. Har haft Eura och varit intresserad av Hymer men kör Knaus... Viktigast förutom det som sagts tidigare, titta så det verkligen är dubbelgolv med tankar och kranar i, inget tekniskt dubbelgolv som sen gråvattentanken sitter utanför och är isolerad. Missminner jag mej inte skulle ni åka vintertid, det gör vi också och vet att Eura med dubbelgolv fungerar. Har dock för mej att dom tog bort det på senare årsmodeller på de runt 7,5 meter, tyvärr...

Eura säger ju att det är ett dubbelgolv som tankarna ligger i. Men det är bara 11cm högt på Integrabilarna (men hela 41cm på alkovbilarna). Men jag antar att det går att göra vattentankarna "platta" så att de ryms i 11cm?
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Jag tycker att du ska titta på Pilot. Bra lastförmåga. Har själv PILOT 742-13
Har åkt över 3000 mil. Inga missöden med den,bara några små garantiärenden.
Beställt ny 781 till april.
Vi är jätte nöjda med Piloten,även med återförsäljaren Skokloster i Bålsta.
Lycka till med ditt val.
9443

Piloten är onekligen intressant (Galaxy G741). Men på något dumt vis har jag inte samma förtroende för franska fabrikat som för tyska. Fördomar?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Som sagt jag är inte säker, så kolla upp det innan eventuellt köp. På vår Knaus har vi en luska inne i bilen till inspektionsluckorna på båda tankar så man enkelt kan rengöra etc.. Titta på hur kranar sitter, på den Terrestra från 2008 som vi hade satt kranarna i en lucka på sidan av bilen...
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Jag tycker att du ska titta på Pilot. Bra lastförmåga. Har själv PILOT 742-13
Har åkt över 3000 mil. Inga missöden med den,bara några små garantiärenden.
Beställt ny 781 till april.
Vi är jätte nöjda med Piloten,även med återförsäljaren Skokloster i Bålsta.
Lycka till med ditt val.
9443

Är nyfiken på varför ni fastnade för 781. Kan du utveckla?
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Piloten är onekligen intressant (Galaxy G741). Men på något dumt vis har jag inte samma förtroende för franska fabrikat som för tyska. Fördomar?
Titta gärna på plastdetaljer och skarvarna fram och bak vid taket utvändigt på Pilote, inte det bästa utförandet. Dessutom, plast som inte är målad blir gul så småningom.....
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Hade denna fundering i höstas när ja själv skulle köpa bil. Hymer gick bort direkt p.g.a.design tycker den är för ful helt enkelt, vill inte synas i en sån. Eura kändes lite gammal i konstruktionen. Topptrion för mig var Pilote, Lmc och Dethleffs. Det blev till slut en Lmc, mkt beroende på att mitt inbyte passade bra mot den handlaren som hade bilen i lager. Men jag tycker att LMC är en modern husbil, dels när det gäller färg o material i inredningen. Inga mörka tråkiga träslag utan ljust o fräscht. Snygg design utvändigt ( Explorer -15). Dessutom helt träfri konstruktion o 12 års fuktgaranti. Bra utrustad osv, men smaken är ju som baken...
 

Tommie & Annica

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9443
Medlemskap
2025
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Varför vi fastnade för 781?
Ville ha långbäddar, stort garage med hög lastvolymen. Strax under 8 meter.
Bra arbetsyta i köket tycker frun. 21 cm i dubbelgolvet, alla tankar är isolerade.
Alde vattenburen värme mm.
9443
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Hade denna fundering i höstas när ja själv skulle köpa bil. Hymer gick bort direkt p.g.a.design tycker den är för ful helt enkelt, vill inte synas i en sån. Eura kändes lite gammal i konstruktionen. Topptrion för mig var Pilote, Lmc och Dethleffs. Det blev till slut en Lmc, mkt beroende på att mitt inbyte passade bra mot den handlaren som hade bilen i lager. Men jag tycker att LMC är en modern husbil, dels när det gäller färg o material i inredningen. Inga mörka tråkiga träslag utan ljust o fräscht. Snygg design utvändigt ( Explorer -15). Dessutom helt träfri konstruktion o 12 års fuktgaranti. Bra utrustad osv, men smaken är ju som baken...

Ojdå, det var ord och inga visor, bäst att undvika stöta på dig så du inte mår illa....
 
Toppen