• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

köpa solpanel

F

F.d. 53343

Guest
Har köpt ny husbil vill veta vilken solpanel bäst och storlek man behöver :spinny:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: köpa solpanel

Sök på forumet. Här finns både mycket att lära och att läsa. Du ska givetvis ha så stor solpanel som det finns plats på taket.
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Sv: köpa solpanel

Eftersom priserna skiljer sig relativt lite mellan tex 80 och 120 watt så anser jag att man skall ta i lite när man köper solceller. Googla "solcellskalkylator" så borde du hitta på ett antal hjälpmedel som kan ge dig ett hmmm och sen köper du en snäppet större anläggning än föreslaget. Eftersom vi lever ganska långt norr ut på klotet så kommer vi aldrig upp i solcellerna maxeffekt därför behövs det ofta mer effekt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: köpa solpanel

Intressant. Förstår däremot inte riktigt "orientering". Avses kort eller långsida? Solar labs kalkyl verkar i mitt fall bara funka med orientering <5 (175 w, region 2, lutning 0, förlust 10). Ger 0 - resultat vid större värden.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: köpa solpanel

Orientering är väl riktning typ söder (180 grader) o.s.v. Har man lutning 0 grader så spelar orientering ingen roll. Lutar den 45 grader men "orienteringen" är 0 grader (norr ut) så blir effekten mycket sämre än om man orienterar dem mot söder. Så tolkar jag det i alla fall...
 
Toppen