• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

el till vattenpump

F

F.d. 55726

Guest
Hej!
Har problem med vattenpumpen. Det kommer ej fram någon ström till pumpen. Reich dränkbar tandempump och den fungerar. Har också kollat/bytt säkringar. Finns det någon dold säkring längs vägen från elb? Bilen är en Hobby Premium Van. Tacksam för svar och ideer på lösning.
Janne
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: el till vattenpump

Finns två möjligheter (kanske fler) Har du kontakter i kranarna som styr pumpen kan det vara fel där. Har du ett tryckkärl med brytare som stoppar/startar pumpen kan felet ligga där. Kolla kranarna först, finns det elkablar fram dit borde det göra skillnad vilken kran som du öppnar. Kanske den går på någon kran då har du nog kommit en bit på väg. Finns ingen el vid kranarna får du leta tryckströmbrytare.
Ove.G
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: el till vattenpump

Vi hade en speciell strömbrytare vid panelen för vattenpumpen på någon av bilarna. Den här har jag monterat en brytare vid dräneringskranen vid tanken. Brände en pump en gång då jag glömde stänga alla kranar innan jag satte på huvudströmmen och färskvattentanken var tom.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: el till vattenpump

Vi hade en speciell strömbrytare vid panelen för vattenpumpen på någon av bilarna. Den här har jag monterat en brytare vid dräneringskranen vid tanken. Brände en pump en gång då jag glömde stänga alla kranar innan jag satte på huvudströmmen och färskvattentanken var tom.
Jag har också knappar på elpanelen som innehåller brytare för vattenpump, ljus, köksfläkt, avläsning batteri, vattennivåer, ytterbelysning mm, men tog för givet att du hade koll på detta.
Ove.G
 
F

F.d. 55726

Guest
Sv: el till vattenpump

Ok ingen el kommer till brytarna vid kranarna. Har ingen vattenpumpsfunktion på manöverpanelen. Har någon fler tips?
Janne
 
F

F.d. 55726

Guest
Sv: el till vattenpump

Ingen lycka. Svårt att komma åt kablage. Svårt att tro det är kabelbrott. Undrar om manöverpanelen är boven? Tyvärr finns ingen funktion där som styr pumpen.
Hur resettar man minnet i manöverpanelen? Någon som vet? Hobby Premium Van är bilen.
Janne
 
Toppen