• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol för värme under färd

F

F.d. 53270

Guest
Hej på er,
då vi är nya husbilsägare (bara haft den sen i somras)
så undrar jag nu, går det att köra med gasolen igång för värme i bodelen?
Det blir ju väldigt kallt i bodelen annars.
vi har en Dethleffs A6971 från 2005
Tacksam för lite hjälp så inte barnen fryser :twitcy:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Detta står i direktiv 2001/56/EG (se inlägg # 17).

Bifogar Vägverkets förtydligande av direktivet.

(Det franska förbudet är en gammal nationell bestämmelse, och omnämns således inte i direktivet.)
 

Bilagor

  • LPG Förbränningsvärmare 060519.pdf
    105,3 KB · Visningar: 46
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Gasol för värme under färd

Det var ju intressant att läsa om släpfordon, dvs husvagnar.
Knappast relevant för husbilar.
I lagen mening är det stor skillnad på personbil (kl2) och ett släpfordon.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Gasol för värme under färd


1.1.6.2 inget okontrollerat utflöde kan ske om värmesystemet av misstag kopplas från. Det skall gå att stoppa
motorgasflödet (LPG) genom att en anordning monteras direkt efter eller i en regulator som är monterad
på en flaska eller en behållare eller, om regulatorn inte är monterad direkt på flaskan eller behållaren,
skall en anordning monteras direkt före flaskans eller behållarens slang eller rör och ytterligare en
anordning skall monteras i eller efter regulatorn.

om det är denna text så räcker det väl med slangbrottsventil har jag förstått rätt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Det var ju intressant att läsa om släpfordon, dvs husvagnar.
Knappast relevant för husbilar.
I lagen mening är det stor skillnad på personbil (kl2) och ett släpfordon.

Är det så att de som skrev lagen anser att det är mindre risker/farligt med ett gasläckage från dragfordonet kontra släpfordonet?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Den handlare som påstår att denna utrustning skulle vara onödig kan knappast betraktas som seriös.


Hämtade två husbilar förra året, båda MY 2014. Ingen av de hade slangbrottsventil.
Inköpsställen:
Starke Partner - Starkes Team - Auto und Freizeit - Wohnmobile - Reisemobile - Caravans - PKW och www.caravan-erkner.de: Caravan Center - Vertragshändler für Reisemobile und Wohnwagen in Berlin und Brandenburg.: Home

Båda handlarna var helt ok att göra affär med.

Den första handlaren hade levererat 3 husbilar till sverige samma månad som jag handlade och ingen av de hade slangbrottsventil vad jag förstod.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för värme under färd

Frågade Truma ifall jag på min husbil årsmodell 2005 behöver komplettera min gasanläggning med krocksensor.

Svar från Truma:

Hej Peter!

Jag ber om ursäkt för min något sena respons ….men det har varit mycket nu.



Koncist svar: Nej



Prolongerat alternativ:

European Directive 2006/119/EC ställer vissa krav på utrustning för fordon med applicerad gasolutrusning där då gasolflaska/or inte är stängda under färd

ska vara försedd med teknik som avbryter ofrivillig gasutströmning i samband med exempelvis en olyckshändelse med destruktiv inverkan.



Detta gäller så kallade ”helfordonsgodkända” bilar som är typregistrerade efter 2006-12-31 och eftersom din husbil är av årgång 2005 omfattas den inte av ovanstående krav.



Det är heller inte alla husbilar - som ”helfordonsgodkännandet” till trots - omfattas av denna regel.

Många husbilar klassas likt personbilar som ”helfordon” men eftersom ”Lastdelen” (= Bodelen på en husbil) på en lätt lastbil inte omfattas av helfordonskraven faller alltså ovanstående regelverk på dessa enheter.



Epilog: Man tror att saker & ting är enkla ….men vänta bara tills att någon har försökt förklara J


Hursomhelst är det naturligtvis alltid bra att ha husbilen/-vagnen utrustad med aktuell säkerhetsteknik ifall olyckan skulle vara framme!

Med bästa hälsning!
Mats Rosén
Affärsområde Truma Skandinavien & Eftermarknad
 
Toppen