• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Inte nog med att du skriver som Hemingway Julian, nu börjar du likna honom utseendemässigt också.
Cheeses! Det var en vågat jämförelse Ranko!:oops:
Men jag tackar ödmjukt för din uppskattning! "Du ä allt en go gubbe dö!":)
Hemingway var faktiskt en av mina favoritförfattare i min ungdom. "Farewell to arms" var examenslitteratur i Engelska på högre realskola i Amsterdam. Allt annat Ernest har skrivit har jag också läst. Jämförelsen med mig får stanna vid halmhatten! Men jag kanske skall försöka skriva boken "Den gamle och hunden". Omslagsbilden fram- och baksida är given redan! bild 4 och 3 nerifrån i länkens mål. Återstår bara lite text däremellan!:D
För övrigt så förstår jag att du själv sjunger som Pavarotti!
Pavarotti.jpg
Tack för din "feedback"!
Önskar dig och Marianne en himla trevlig kväll!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Hej och välkomna hem!
Kul att följa er på er resa.
Vi får höras framöver.
Hälsa Stina och Bonnie
Mona hälsar och även jag.
Charlie:)
Tack Mona och Charlie!
Kring midnatt 16-17 maj, något trötta, vågade vi inte knacka på hos er så vi stannade på Skånegården. På morgonen var det bråttom hem.
Hälsa Mona med en kram från mig! Gissar att du får en kram från Stina och en puss från Bonnie!
Visst ses vi framöver.:)
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Hej alla! "Long time no hear!"
Ja, hur skall jag fortsätta här nu då???

Det kändes mycket svårt att fortsätta skriva en reseberättelse kring en resa som vi egentligen inte hade någon större lust att göra. Men vi kunde heller inte sitta hemma och deppa. Förra årets Kretaresan behövde fullföljas och få ett avslut, men motivationen var låg och ambitionsnivån sänktes betydligt, så att säga.
"HBK:are finns mest i Spanien och Portugal, de är inte intresserade av Grekland!" Så tänkte jag i början på året!
Men denna vecka träffade vi Eva & Beppe, HBK 9925, "Vidaliv" som hälsade på oss och gav mig en del av den återkoppling ("feedback") och inspiration som jag antar att jag behöver. Vi har tidigare haft ett ömsesidigt utbyte av reseinfo här på HBKforum och så dyker de upp här på vår absoluta favoritplats i Grekland där vi försökte gömma oss. Vi hade trevligt i flera dagar och mera ömsesidigt reseerfarenhetsutbyte. Idag skulle de till Mistras och vi behöver Lidl och göra stortvätten, antagligen på Gythion Bay Camping för där kan jag ligga i och vid poolen. Då får jag kanske lite tid att skriva några ord om våra senaste två månaders reseäventyr och fem veckor på Kreta särskild. Tack Eva & Beppe! Vi ses omkring!
1713Kapsali13.JPG
Hälsningar Stina & Julian
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel på Kreta

Åh så kul att höra från er! Var ute i cybervärlden ena dagen och letade efter avtryck från er! Längtar efter att få höra/läsa dina rader om resan ni gjort! Tyvärr kommer vi inte till Grekland i år, om vi inte hittar någon färja till Kreta i december.....

Må så gott!

Robert och Anette
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Hej Stina och Julian, ni anar inte hur överraskade vi blev när vi fick syn på er husbil. Och det på den strand som vi just hittat dagen innan, for bara en sväng till Monemvasia och sen snabbt tillbaka igen och där stod ni! Stranden är ju så paradisisk i sin enkelhet.
Det känns fint att vårt möte gav både er och oss inspiration att vilja berätta om våra färder och äventyr i HBK och Stina, vi har hittat en väg åt dig att få ratta. Den går mellan Elliniko och Dimitsana längs Lousiosravinen. Apropå det här med att köra i bergstrakter. Bedövande vackert dessutom.
Hälsningar från oss med hopp om att våra vägar snart ska korsas igen.
Eva & Beppe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Tyvärr kommer vi inte till Grekland i år, om vi inte hittar någon färja till Kreta i december....
Tack Anette och Robert! Men nu förstår jag inte! Förklara gärna "inte Grekland i år"? och "färja till Kreta i december"?
Skall skicka er ett PM med en länk som jag tror att ni söker!

:bye: Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Stina, vi har hittat en väg åt dig att få ratta. Den går mellan Elliniko och Dimitsana längs Lousiosravinen. Apropå det här med att köra i bergstrakter. Bedövande vackert dessutom.
Tack, jag skall se till att hon undviker den!:D Vi kan förstå att ni finner den vacker (har tittat på GoogleEarth), men efter Kreta är vi mätta för i år, vi stannar vid kusten!
Det är ingen förhoppning, vi vet det redan! Att våra vägar skall korsas igen!
:bye: Julian
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel på Kreta

Tack för länken!
Vi har på gamla dagar blivit säsongsarbetare och bor i husbilen och jobbar i Bohuslän! Tanken är att övervintra söderöver i dec-feb, och hur kommer vi då till Grekland? Och med tanke på vintern som varit i Grekland med mycket snö, behöver vi nog färja från Göteborg till Kreta men vi har en plan, finns en lucka i oktober där man kan köra husbilen dit man vill ha den, flyga hem och jobba klart, för att sedan flyga tillbaka igen till husbilen! Dock lutar det åt att det blir Portugal....

Ha det bäst!

Robert och Anette
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Tanken är att övervintra söderöver i dec-feb, och hur kommer vi då till Grekland?
Nu känner jag inte till skälet till valet av Kreta, men Kreta är definitivt mindre bra att övervintra. Jag återkommer till det, med all tydlighet, längre fram.
Men till Grekland kommer man enkelt även vintertid, utan några färjor.
Både enklare, billigare och än viktigare: man får se sig omkring.
T. ex: Från Passau går det enkelt att köra, på huvudsakligen rena fina vägar, på 3-4 dagar till Ioannina (ca.1600 Km); Tollkostnad 70 - 90 €, beroende på fordonsklass. Att köra genom Albanien tar mindre än en dag på nya vackra SH4, den vägen är en fröjd för ögat.
Vi åker tillbaka från Ioannina till Shkoder Resort på mindre än 6 h.
Färjorna är inte bara dyra, de är oroliga att åka med vintertid!
Visst är sannolikheten för sol och mindre regn större i Portugal men ingen kan va säker på det! Vi själva tar en Ouzo när det regnar (i år blev det väldigt nyktert!)
:bye: Julian
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Amstel på Kreta

Vill man ha i det närmaste perfekt väder är det ju bara kanarieholmarna som gäller.Frågan är om det inte blir billigare med flyg och hyrbil. Iberiska halvön är ingen garanti för bra väder det såg vi ju sistlidna vinter. Fördelen att man kan lägga ett antal mil in i bättre väder vartefter regn och snön förflyttar sig..
Läs Muskattens beskrivning av kreta på vintern.
Ingen skriver om cypern de brukar ju kunna ha fint väder men hur man tar sig dit är en gåta och de pratar ju bra engelska.
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel på Kreta

Hej igen Amstel!
Vi tänkte nog att det kanske var bättre väder på Kreta...
Hur vi kör till Grekland tror jag vi vet :)
Blir nog nya däck så vår femtonnare kommer över alperna!
Är det bättre att köra sh4 genom Albanien än Serbien och Makedonien?
Nu blev vi nyfikna på vad du har att berätta om Kreta...

Har ni börjat hemfärden än?

Rulla lugnt!
Robert och Anette
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Vi tänkte nog att det kanske var bättre väder på Kreta...
Det blåser mer, det regnar mer och det har lägre temperatur än sydvästsidan av vikarna mellan Peloponnesos fingrar t.ex. Neapolis (Bozas)
Hur vi kör till Grekland tror jag vi vet :)
Betvivlar jag inte ett ögonblick men nu talade jag om färden genom Montenegro & Albanien.
Blir nog nya däck så vår femtonnare kommer över alperna!
Jag kör året runt på rel. nya vinterdäck. Vi kör aldrig över Alperna vi kör igenom! A9 i Österike; tacka vet jag Bosruck- och Gleinalm- tunnlar och 24 andra tunnlar. Vintertid i regn och dimma märker man inte att man åker genom Alperna en gång. Passau-Zagreb, enkel match på en dag.
Är det bättre att köra sh4 genom Albanien än Serbien och Makedonien?
Jag tycker det! Av flera skäl, utan att utvidga i det just nu.
Nu blev vi nyfikna på vad du har att berätta om Kreta...
Hav tålamod! Men så mycket kan jag avslöja redan: Det är inte värd merkostnaden i färjepriset på omkring 5000 SEK tr&rtr.
Har ni börjat hemfärden än?
Nej inte än, vi stannar två veckor till på Peloponnesos. I morgon ligger vi vid poolside på Gythio Bay, medans två tvättmaskiner snurrar runt. Idag 29 gr i skuggan och 22 gr. i havet. Vi badar eller sitter i skuggan med kalla drinken.
:bye: Julian :msn_drink: :msn_island: :msn_drink:
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel på Kreta

Njut och bada för oss också!
Tycker inte om tunnlar(Anette), men får väl tänka om!
Ja, vi löser nog det hela med nya däck och firar jul i Gythio!

Robert och Anette
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Vill man ha i det närmaste perfekt väder är det ju bara kanarieholmarna som gäller.Frågan är om det inte blir billigare med flyg och hyrbil. Iberiska halvön är ingen garanti för bra väder det såg vi ju sistlidna vinter. Fördelen att man kan lägga ett antal mil in i bättre väder vartefter regn och snön förflyttar sig..
Läs Muskattens beskrivning av kreta på vintern.
Ingen skriver om cypern de brukar ju kunna ha fint väder men hur man tar sig dit är en gåta och de pratar ju bra engelska.
Tillåt mig att rätta några av dina utsagor!
Det finns många ställen på jorden som har "i det närmaste perfekt väder" Håller vi oss närmast Europa föredrar jag Kap Verde före Canaria.
Det är kostsamt att ta husbilen till den senare och närmast omöjlig till den förra. De har gemensamt att man "snurrar runt" rel. fort och att de flesta husbilar inte rör sig så mycket på såpass små öar.
Vi har husbil för att åka med och två veckor på t.ex. Kythira räcker för oss.
Att jämföra väder under vintermånaderna kring Medelhavet är närmast omöjlig, handlar mer om tur/otur än om statistik. Gångna vinter har det varit huvudsakligen skitväder i hela södra Europa, förutom Portugal. Nästa vinter kan det vara tvärtom. Vill minnas att det var förskräckligt väder i Portugal, 2008.
Jag vet vad Muskatten tycker om vädret på Kreta men det får han berätta själv.
Om Cypern har jag skrivit så mycket redan att jag inte har lust att upprepa mig. Sök på Cypern här på HBK!
:bye: Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Från poolside!
Idag har vi badat i det tjugogradiga havet vid Gythio Bay Camping, södra Peloponnesos, Grekland.
Jag ligger nu vid poolen och skall försöka lotsa er från Orust till Lake Shkodra Resort Camping i norra Albanien på fem minuter. Det blir svettigt för mig men när jag är färdig med det, skall jag svalka mig i det 24 gradiga salta poolvattnet. Så tyck inte synd om mig jag mår som jag förtjänar!

Amstel på Kreta 2017

Egentligen skulle vi ha kommit iväg den 1e mars men vi var duktiga på att hitta anledningar att ställa ut avgången. Det ena var inte gjort och det andra måste göras först, så vi väntade ytterligare några dagar och lastade fler onödiga saker i husbilen. Ju längre man fördröjer avresan, ju mer "skit" får man med sig.
6e mars kl. 12.00 lossade vi äntligen handbromsen. Det var mycket som skulle göras på vägen! Apoteket, ICA, tanka diesel, tanka LPG, köpa reservdelar, m.m. Kl.18.00 parkerade vi på fina husbilsplatsen i Varberg, bredvid Stenaterminalen, här fanns el i uttagen och allt var gratis. I sista stund hade vi lyckats få tag i en billig biljett Varberg - Grenå med Stena Nautica.
"Skall vi koppla landström? Vad skall vi ha ström till? Efter en halvtimme gick batterierna på knäna. Vad i helsike? Vi kopplar landström. Det laddar på tok för hög spänning! Vad är nu detta? Efter tjugo minuters mätning och felsökning kom jag fram till att våra fem år gamla AGM batterier inte kommer att klara våra behov särskild länge på de grekiska stränderna och där finns ingen landström. Goda råd är dyra. Var är närmaste Biltema? Halmstad!?! Har dom ingen affär i Varberg?? Klockan är 18.45. Vi hinner till Halmstad. Kl. 19.30 inhandlades 2 st. nya 95Ah AGM batterier hos Biltema i Halmstad, kostade bara 3700 kr."
Monteringen kunde vänta till någon annan dag men husbilen började bli tung.
Väl tillbaka i Varberg behövde vi göra lite ekonomiska omflyttningar på våra konton.
"Var är kortläsaren till laptoppen eller digipassen? Utan dem kommer vi inte in i banken för att göra bankärenden. Va'? Har vi glömt dem hemma? Vi söker igenom hela bilen i en timme, inga dosor, ingen kortläsare! Färjan går kl.07.00, vi har hela natten på oss att köra Varberg-Orust tur & retur.
För nå'ra jävla dosor och en kortläsare? Frågade hon. Hur hade du tänkt att göra bankärenden de närmaste tre månaderna? Svarade jag. Vi åker! . . . . . ."
Man skall aldrig ge sig! Bingo! Jag hittade dem i en blå box som skulle läggas i kassaskåpet men den hamnade i verktygslådan. Suck! Suck! Stön! Stön! Visst är det enklare att stanna hemma men det är inte lika roligt.
Kl. 06.45 rullade vi på Nautica, lugn resa över, lugn resa från Grenå till Kaltenkirchen där vi stod på en av våra favorithusbilsplatser för en god natts sömn, HolstenTherme, den har allt och är gratis. Nu hade vi kommit iväg i alla fall!
Så kan det gå till när man egentligen inte har någon större lust att åka iväg. När man har slutat att planera. När man inbillar sig att man kan förlita sig på gamla rutiner. Orsaken till denna "apati" tror jag de flesta känner till men nu snackar vi inte mer om det! Nu skall vi göra Kreta Runt!
I Marktleuthen fick vi nödtvunget ta en vilodag för att byta bodelsbatterierna.
De gamla batterierna ställdes i ett förråd hos Herr Thomas Schirmer. De skall hem till båten men de är för tunga att släpa med sig i tre månader. Från Marktleuthen gick tåget snabbt utan stopp till södra Österrikes Unterschwarza hos Thomas & Ollie som har en Restaurang med svärsonen Oliver Kocht som chefskock. Middagen serverades efter 20.00 och var bättre än utsökt. I år hade de fått ordning på sin Wifi så nu kan den här husbilsplatsen få fem Amstel.
Dagen efter lyste solen från en klarblå himmel men vi började med en 5 Km promenad till byn för att handla lite färskvaror och bröd. Resten av dagen låg vi och solade mest hela dagen för att skapa grundfärgen för kommande färgläggning. Vi är bleka som vandrande zombies men det skulle det snart blir ändring på.
Nu hade vi redan gjort två vilodagar av sex resedagar. Dax att blåsa på! Söndagmorgon passerade vi bron vid Mureck in i Slovenien som vi drog igenom på en timma via Lenart och Ptuj, utan vignette. I Kroatien dök vi utan att tänka på kostnaden, på motorväg A2 till Zagreb och A1 till Sibenik där vi tillfälligt vek av till Lozovac för att vila en natt på Autocamp Marina. Måndagmorgon fortsatte vi på A1 så långt det gick ända in i Bosnien-Herzegovina.
Kroaterna tog 56 € för 560 Km förstklassig motorväg, den var mycket glestrafikerad. Bosniakerna tar några € för de sista 5 kilometerna, där vi var helt ensamma. Vi fortsatte till Mostar där trafiken och gatubilden påminde om Tirana. I vilket fall som helst var denna del av Bosnien-Hercegovina minst lika smutsig som i Albanien. Plastavfall vid vägkanten och ett kaos av vägarbeten och gatuomläggningar. Bron Stari Mostar är tveklöst mycket vacker och sevärd men en turistfälla av stora mått och det är länge sedan vi såg så många Japaner och Chineser på ett och samma ställe. Flera s.k. "touristguider" med snygg legitimationsbricka på bröstet, springer runt och berättar påstridigt och närgånget att deras far, farbröder, bröder, m.fl. dog på bron. Förutom att lämna onödig information tiggde han om pengar. Dagsplanen var att fortsätta till Sarajevo men vi ångrade oss och försökte hitta en bättre bild av Bosnien-Herzegovina genom att köra via Trebinje tillbaka till Kroatien. Som jämförelse har vi finare intryck av både Montenegro och Albanien där allt inte heller står rätt till. Och visst var vår endagsbild av Bosnien något negativ. Möjligtvis kan jag försöka inbilla mig att vi som vanligt, har helt fel, att vi hade otur och att B-H också har något vackert att erbjuda oss. Vi ändrar oss mer än gärna men det får bli en annan gång.
Det är mörkt när vi passerade den Bosnien-Kroatiska gränsen och vi känner vägen till Autokamp Kate i Mlini mycket väl, det tog bara tio minuter. Kate hade inte öppnat ännu men vi hade pratat med ägaren och visste att grinden var öppen. Här fick vi en lugn natt.
Följande morgon körde vi 4 Km tillbaka till Lidl i Cibaca för att veckohandla.
Vår dagsplanering var enkel och vi valde kustvägen söderut. Det första vi lade märke till i Montenegro är att det var betydligt renare längs vägen än förra året och att de hade anställt städfolk att rensa utefter gator, torg och vägar. Att köra runt Kotorsjön är alltid lika sevärt. På utsiktsparkeringen efter Bijela byggdes en stor restaurang till förmån för Japanerna som kan beundra Kotorsjön samtidigt som de äter. Själva stannade vi i stället i charmiga Perast, en mysig liten by utefter sjöns strand. I Kotors hamn låg de otaliga (ryska?) lyxyachterna uppradade och på redden låg Kryssningsfartygen som skjutsade sina passagerare i skytteltrafik till världsarvet.
Kotor har vi sett några gånger och vi besvärade oss inte igen med den häftiga serpentinvägen upp i bergen till Cetinje, den var mycket fin förra året. I år tog vi vägen genom den långa obelysta tunneln där bilavgaserna hängde tätare än någon annanstans vi har upplevt. Här kan det inte vara svårt att sluta om man är trött på livet. Cheeses! Att detta tillåts??? Livsfarligt om man inte stänger luftintaget. Det tog ca. två minuter, nog för att tuppa av om man inte håller andan och så länge kan inte jag hålla andan, trodde nästan det var kört!!!
Det byggdes mycket utefter den adriatiska kusten i Montenegro. Förmögna Ryssar leder ligan och de är många.
Budva, Svetti Stefan, Petrovac, bara några av många vackra stränder där villor, hus, lägenheter och hotell byggs i en rasande fart. Men bara för dem som har råd vilket förhoppningsvis kommer Montenegrinerna till godo i form av en välutbyggd infrastruktur och många arbetstillfällen. Även husbilsplatser s.k. AutoCamps blir fler och fler. Skylten dök upp på de mest oväntade platser. För fyra år sedan kunde de räknas på en hand på vår färd genom Montenegro. Vänta bara tills Ryssarna får upp ögonen för husbilslivet!
Innan Bar fanns en avtagsväg vid Sutomore som leder inåt landet till huvudstaden Podgorica. En hygglig bra motortrafikled börjar med en 4 Km lång och modern tunnel "Tunel Sozina" genom berget, den kostar 5€, därefter är vägen plan och hyggligt rakt, leder över en lång vall som bryter och reglerar den norra delen av Lake Skoder från huvudsjön och bildar ett vackert natur- och fågelområde. Vägen följer sedan floden Moraca till Podgorica. En vacker och bra väg. Vid huvudstadens norra del Zlatica finns en "Hostel Izvor" som driver en husbilsplats där vi hittade vår nattparkering för 10€ all inklusive.
Vi hade inte haft regn sedan Marktleuthen och de sista två dagarna övervägande sol med en temperatur kring 16 C. Första gången vi använde ACn. Nästa dag mellanlandade vi på Lake Shkodra Resort i Albanien som också hade stängd ännu men Nico kom välvilligt och öppnade sin port för oss.

/Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Några bilder till föregående epistel.
1710-01.JPG
Home, cold home.
1710-02.JPG
HolstenTherme, Kaltenkirchen
1710-03.JPG
Marktleuthen
1710-04.JPG
Stälplätze, Marktleuthen
1710-05.JPG
Tunnel
1710-06.JPG
Mera Tunnel
1710-07.JPG
Unterschwarza
1710-08.JPG
Ställlplätze, Unterschwarza
1710-09.JPG
Mureck grenze nach Slovenia
1710-10.JPG
Bron vid Ptuj, Slovenia
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Kunskap är vägen till förståelse, därför fortsätter jag med en mycket kort och förenklat men nödvändig historialektion, för att få förståelse för varför saker och ting är och sker på ett annorlunda sätt i Albanien än vad vi är vana vid i Västeuropa.

Albanien på albanska kallas Shqipëria vilket betyder "örnarnas land". Enligt en gammal sägen skulle Albanerna härstamma från en svart örn vilket avspeglas i nationsflaggan. Det vi vet idag är att Albanerna härstammar från antikens Illyrien sedan 4000 år f.Kr. Den illyriska civilisationen är en av Europas äldsta. Under lång tid var Albanien en provins i Romarriket. Tidig medeltid härjade Slaver och Serber för att ersättas av Turkar under medeltiden. En tredjedel av befolkningen flydde, ca. 100 Km över havet, till södra Italien, de kvarvarande fick konvertera till Islam. Albanien blev Osmanskt i ca. 500 år. Början 1900-talet kollapsade det Osmanska riket vilket startade Albanernas självständighetssträvan som de fick 1912. Kungadöme och Republiker växlade av varandra tills italienska fascisten Mussolini ockuperade landet och fick hjälp av tyska fascister 1943.
1944 befriades landet helt på egen kraft av albanska Partisaner under ledning av Enver Hoxha och en mycket auktoritär kommunistisk regim satta djupa spår fram till 1991. En stor del av befolkningen utarmades ytterligare 1997 då konkursfärdiga investeringsfonder lekte med pyramidspel och Albanernas pengar, de som hade några pengar kvar. Samma år utbröt uppror som resulterade i total anarki och förde landet till randen av inbördeskrig och total sammanbrott. Albanien lyckades dock stabilisera sig. Ca. 3 miljoner Albaner blev från en dag till en annan, offer för den fria marknaden i det politiskt öppnade landet som blev en parlamentarisk demokrati, medlem i FN, NATO och frihandelsorganisationen CEFTA, sökta EU-medlemskap 2009 med kandidatstatus 2014.
Lidandet har varit enormt, även i modern tid. Fattigdomen är ofantlig, arbetslösheten mycket hög, korruptionen utbredd. Många vill emigrera till Västeuropa. 20% av befolkningen arbetar utomlands (främst Grekland och Italien) och ca. 20% av befolkningen lever på mindre än 20 kr. per dag. Tillväxten är positiv och turismen är ständigt ökande vilket ger ett enormt BNP-tillskott. Ingen annanstans i Europa är kontrasterna, på alla fronter, så stora som i Albanien. Samtidigt utstrålar Albanerna nyfikenhet, vänlighet, hjälpsamhet och tolerans. Det finns hopp för Shqipëria.
/Julian
1711-01.JPG

1711-02.JPG

1711-03.JPG

1711-04.JPG

1711-05.JPG

1711-08.JPG

1711-09.JPG

1711-10.JPG

1711-14.JPG

1711-15.JPG
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Amstel på Kreta

Hej på er Amstlar!

Har ni inom de närmsta dagarna vägarna förbi Agrilia, så står vi däruppe på vår Chateu Platå. Tänkte det kunde va trevligt att träffas och utbyta Greklandsäventyr med varann. Om vädret tillåter så står vi nog kvar ett par dar. Idag har vädret varit kymigt, plötsligt och snabbt drog det in skyar i början av em. Dock har solen börjat visa sig igen.

Hälsar, Fy & Bi :):)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel på Kreta

Tack, det hade vi gärna gjort om vi inte hade varit kvar på södra Peloponnesos och nu går tempen upp mot 30gr.C, så vi lär inte flytta på oss förrän efter helgen då vi startar hemresan norrut. På måndag går vi över Rio-Antirio-Bron.
Skicka PM var ni är då?
Julian
 
Toppen