• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa solceller från preVent - går det?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har idag försökt köpa solceller från preVent men inte lyckats genomföra ordern.

Jag får felmeddelande att "transportsätt" måste anges men jag hittar inget ställe att ange det.

Är det någon som nyligen genomfört ett köp från preVent och kan informera om hur man genomför köpet?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Har inte tittat på Tradera. Däremot har jag tittat på eBay och där är priserna i samma nivå eller tom lägre än hos PreVent. Det som gjort mig tveksam till eBay är att det inte är så lätt att bedöma företagen som säljer där. Om jag inte lyckas med mitt Preventköp så blir det eBay nästa.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Jag har inte räknat exakt på kronan men om du kan köpa solceller för ungefär samma pris i Sverige förstår jag inte varför man måste köpa från Tyskland? Det borde ju också vara lättare med eventuella reklamationer om det skulle bli aktuellt
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Jag har inte räknat exakt på kronan men om du kan köpa solceller för ungefär samma pris i Sverige förstår jag inte varför man måste köpa från Tyskland? Det borde ju också vara lättare med eventuella reklamationer om det skulle bli aktuellt

Då skall jag ta en titt på Tradera. Man behöver ju inte gå över ån efter vatten!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Gjorde en snabb kalkyl (för 2x100W och installationsmaterial) och då visar det sig att det skiljer ca 2000:- (5500:- - 3500:- = 2000:) kronor till t.ex. Prevents fördel. Dessa skall då täcka kostnaderna för Prevents fraktkostnader. Så visst skiljer det en hel del.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Gjorde en snabb kalkyl (för 2x100W och installationsmaterial) och då visar det sig att det skiljer ca 2000:- (5500:- - 3500:- = 2000:) kronor till t.ex. Prevents fördel. Dessa skall då täcka kostnaderna för Prevents fraktkostnader. Så visst skiljer det en hel del.

Nu har jag fått mina grejor. Beställde genom en gammal kompis företag (går ju inte att köpa som privatperson längre enl. tidigare inlägg).

Priserna är inklusive svensk moms.

  • Kabel 2x6mm, 10 meter 248:-
  • Fästmassa och primer 232:-
  • Monteringshörn 2x4st 285:-
  • Mittstöd 2x2st 261:-
  • Solpanel, monokristallin, 2x100W 1615:-
  • Frakt 150:-
Summa 2791:-

Priset blev lägre än jag räknat med. Verkar som att företag köper till lägre priser än vad vi kan göra som privatpersoner.

Det var lite krångligt att genomföra köpet. Behövdes några kontakter med deras kundtjänst. Går att klara sig på engelska men är givetvis en fördel om man kan tyska.

Nu återstår bara att vänta på lite varmare väder för montering och inkoppling på Ctek'n.

Hälsar Kjell
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Fick kontakt med en bra firma i Tyskland som säljer allt om solceller och Votronics hela sortiment. Skall ev prata med ägaren om större inköp (eller från HBK) Verkar väldigt seriös och noggrann. Ringde och prutade då frakten på diverse delar och det var inga problem.
Kolla hans sortiment på Wattstunde.de
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Fick kontakt med en bra firma i Tyskland som säljer allt om solceller och Votronics hela sortiment. Skall ev prata med ägaren om större inköp (eller från HBK) Verkar väldigt seriös och noggrann. Ringde och prutade då frakten på diverse delar och det var inga problem.
Kolla hans sortiment på Wattstunde.de

Kan säkert vara ett intressant alternativ.

Hälsar Kjell
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Fick kontakt med en bra firma i Tyskland som säljer allt om solceller och Votronics hela sortiment. Skall ev prata med ägaren om större inköp (eller från HBK) Verkar väldigt seriös och noggrann. Ringde och prutade då frakten på diverse delar och det var inga problem.
Kolla hans sortiment på Wattstunde.de

Kollade på detta paket WATTSTUNDE GmbH - Finden Sie eine große Auswahl an Solar Komplettsets, Inselanlagen, flexiblen Solarmodulen, LiFePO4 Batterien, MPPT Ladereglern und Lösungen für Wohnmobil Solaranlagen sowie professionellen OffGrid Systemen. - Wattstunde 100W Wohnmob

Är nog inte lönsamt att beställa från Tyskland längre, bättre priser i Sverige för liknande paket, troligen lättare med garantier osv..
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Varför får det ena företaget sälja till privatpersoner när det andra inte kan eller får?

Så här förklaras det av Skatteverket:

"Oavsett om du som privatperson köper en ny eller en begagnad vara så ska det tyska företaget i det här exemplet lägga på moms på varan som du köper. Om det säljande företaget säljer varor till kunder i Sverige för ett belopp som uppgår till minst 320 000 kronor per år så ska de vara registrerade till moms i Sverige. Detta innebär att du som köpare i sådana fall ska betala svensk moms istället för tysk. Det gäller även när du köper sådant som du själv laddar ner från webbplatsen, exempelvis dataprogram och filmer.
Du som köpare kan dock inte göras skyldig att kontrollera så att säljaren lägger på rätt momssats, utan ansvaret ligger helt och hållet på säljaren."
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?


Jag förstår inte varför det skall vara så mycket dyrare att köpa solceller i Sverige jämfört med t.ex. Tyskland. Visst kan det vara så att det är en större marknad i Tyskland så att man därför kan sälja större volymer och därigenom hålla ett lägre pris. Men tycker inte att det skall behöva skilja 100% eller ännu mer i pris. Det borde ju tom vara lönsamt för svenska företag att köpa från Tyskland och sälja i Sverige.

Kanske någon i HBK som är företagare i branschen som kan ge ett svar som är bättre än mina spekulationer.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Vad jag kan hitta så är det inte billigare i tyskland!

Hej!

Det låter ju väldigt bra.

Du kan väl tipsa om var man kan köpa så att andra husbilsägare kan handla där.

Som jag skrivit tidigare så var det ju lite krångligt att handla som jag gjorde. Även om jag tyckte att jag fick ett bra pris och hade svårt att hitta samma prisnivå i Sverige. Följde ju upp dom tips som andra gett i tråden men dom låg ju betydligt högre i pris.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?


Hej!

Bägge de alternativ du hänvisar till är säkert bra ställen att köpa ifrån. Men hur jag än räknar på deras paket så kommer jag fram till att det för mig blev ca 2000:- billigare att köpa från Tyskland. Mitt paket kostade ca 2800:- och motsvarande hos Fritidsfynd och Legoelektronik ca 4800:-.

Hälsar Kjell
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Köpa solceller från preVent - går det?

Hej!

Bägge de alternativ du hänvisar till är säkert bra ställen att köpa ifrån. Men hur jag än räknar på deras paket så kommer jag fram till att det för mig blev ca 2000:- billigare att köpa från Tyskland. Mitt paket kostade ca 2800:- och motsvarande hos Fritidsfynd och Legoelektronik ca 4800:-.

Hälsar Kjell

Jag gemförde med denna site Wattstunde.de på 100 watts solcellespacket.
Affezell hade kontakt med dem, se tidigare inlägg!
 
Toppen