• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från ett blåbär till ett annat - belysning

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi har en integrerad Dethleffs Magic Edition från 2014.

Bland de saker vi saknat är möjligheten att kunna reglera belysningen. I första hand gäller det att vi vill kunna dämpa belysningen både för att få lite mysigare stämning men också för att kunna spara på batterierna. Vi har LEDbelysning så det är väl relativt strömsnålt redan från början.

Vi började leta dimmer för ljusregleringen på nätet och efter lite mailkontakt med Bengt-Åke Linder (Linders Belysning) så kunde han erbjuda en smidig lösning med en liten dimmer med fjärrkontroll. Det finns också dimmer som ersätter befintlig strömbrytare men då ligger kostnaden på 500-600:- per dimmer.

I vår husbil finns kopplingspunkterna till respektive belysningsknapp innanför små plastlådor i överskåpen. Och bakom den breda listen som syns till vänster går ledningen upp till LEDslingan.

750.JPG

När man lossat kåpans fyra skruvar kan det se ut så här

693.JPG

eller så här

697.JPG

För att ta reda på vilken ledning som går till respektive belysning får man lossa dem en i taget för att se vilken belysning som slocknar. Vad gäller dom "blå" avlånga kopplingarna så var jag tvungen att ta bort dem och ersätta dem med kopplingarna i den andra bilden.

När man hittat rätt ledningar så kopplar man in den lilla dimmern mellan den lossade ledningen och anslutningsplinten.

770.JPG

Det gäller att vända dimmern åt rätt håll. Den ena sidan är för ingående ström och den andra mot LEDbelysningen. Det gäller även att hålla reda på plus och minus. I vår bil var blå=plus och brun=minus. Om man är osäker så kan man, i alla fall i våran bil, se början på LEDslingan som är tydligt märkt med + och -.

I vår bil var LEDbelysningen på båda sidor om mittengången inkopplade med var sin ledning. Dessa kopplades då till samma dimmer. När allt var klart skruvades lådan tillbaka med dimmern inuti lådan.

Om man vill kunna dimmra all belysning så får man fortsätta till nästa belysningsknapp med sin lilla plastlåda och göra på samma sätt.

Jag passade även på att sätta en ljusslinga under arbetsbänken i köket. Den kopplade jag till samma dimmer som den i taket. Men man kan naturligtvis sätta den på en helt egen dimmer. Då med en extra strömbrytare. En extra bonus blev att det nu lyser ner i lådorna och in i skåpet under bänken.

745.JPG

Jag hade ju köpt dimmrar som var "parade" i tron om att varje dimmer skulle styra sin egen enskilda belysning. Men döm om min förvåning när jag testade med första fjärrkontrollen och den dimmrade alla belysningarna. Jag tror att jag får leva med det om jag inte ersätter dem med en "flerkanalig" dimmer. Finns såna på nätet till en kostnad av ca 250:-.

Så här ser fjärrkontrollen ut

733.JPG

Den innehåller alla möjliga funktioner så man kan få belysningen att blinka nästan hur som helst.

Svårighetsgrad: 3-4
Tidsåtgång: 3-4 timmar
Kostnad: 62:-/dimmer + frakt plus lite kopplingar som redan fanns.
Inköpsställen: Köpte av Linders Belysning med HBK rabatt på 10%. Finns även att hitta på t.ex. ebay till en lägra kostnad men då får man räkna med en leveranstid på 20-35 dagar.

Har inga bra bilder på hur det lyser efter installationen men det går lätt att ändra ljusstyrkan från fullt till nästan mörkt.

Nästa steg blir att sätta en dimbar LEDslinga under markisen. Men den får vänta tills vårvärmen kommer.

Hälsar blåbäret Kjell

PS. Kollade strömförbrukningen med fullt ljus på alla belysningar. Drog då ca 5A. Med fjärrkontrollen på 25% så drog det ca 2A. Det kanske någon "förståsigpåare" kan förklara. DS
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - belysning

Nästa steg blir att sätta en dimbar LEDslinga under markisen.

Jag har dimbar LED under markisen och funderade på att sätta dimning på LEDen som du gjort inne i husbilen. Men kommer du då att gå på flerkanalig fjärrkontroll då för det blir mindre bra att dimra både inne och ute på en gång
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - belysning

Har inte bestämt mig ännu. Hoppas på att det kan dyka upp något nytt tips här på forumet. Det finns ju även dimmer till flerfärgade slingor. En fundering är om man kan använda en sådan och koppla in en ledslinga per färg. Det förutsätter ju att man inte överstiger den totala belastningen för dimmern.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - belysning

Jag har dimbar LED under markisen och funderade på att sätta dimning på LEDen som du gjort inne i husbilen. Men kommer du då att gå på flerkanalig fjärrkontroll då för det blir mindre bra att dimra både inne och ute på en gång

Om du inte redan beskrivit installationen av dimbar LED under markisen så är jag intresserad av hur du gjorde den. Var gick du in med ledningen, var anslöt du ledningen, kopplade du in dig på befintlig strömbrytare etc.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - belysning

Den var installerad när jag köpte husbilen i höstas. Tidigare ägare var ägaren till en husbilshandlare i Tyskland så han har plockat på en del godis :music-icon:. De har gått in bakom markisen i bakre delen av bilen. Kabeln går in i garderoben jämte Queensbädden. Den är inte kopplad till någon separat strömbrytare inne. Många går in via befintlig ytterbelysning om man inte vill borra hål i väggen. På modeller med kylen på markissidan kan man gå in genom ventilationsgallret, men du har kylen på andra sidan.
 
Toppen