• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12v vs 230v

F

F.d. 22112

Guest
När har man 12V resp 230V? Alltså varför byter man emellan ? Vilken använder man när och effektivast ?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 12v vs 230v

Anna, vi är också ganska "gröna" men kämpar oss framåt. 12V används till det mesta när vi inte är på ett ställe där vi har tillgång till 230V, då blir det tvärt om.

Det finns många anledningar, dock främst en som gäller husbilens dyra batterier! Batterier "lever" ett antal cyklar och försvagas med tiden efter laddning och förbrukning. Jag är ingen snille på området (HBK har redan många sådana), men har observerat att vissa har batterier som hållit i 11 år, medan andra bara 3 år. Har absolut ingen aning om hur deras batterier är skötta, vad det är för märke osv. men vågar inbilla mig att "lagom (av allting) är bäst". Det enda vi har gasolen till är matlagning och då kan du tänka dig vilket "tryck" som ställs på bodelsbatterier vid stillastående och inte minst frikamping. Jodå, då är det solceller som står för laddningen...

Du får säkert betydligt bättre svar, men jag ville i alla fall berätta hur vi tänker med 12V vs 230V.
hot-area.jpg
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: 12v vs 230v

Ofta sätter man in en omvandlare som gör 230V av 12V, för elsäkerhet som kräver det. Själv använder jag laddare till telefoner och datorer som drivs direkt på 12v.
Detta för att spara på batteriet. Det kostar en del energi bara på konverteringen.

Så jag har nog inte använt vår omvandlare på minst tre år... Ibland har vi 230 inkopplat och då åker vattenkokare mm fram. Men annars inte.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12v vs 230v

Man kan ju även se det som att när man är inkopplad på 230V så kan man använda 12v's prylarna nästan hur mycket som helst eftersom 12v ström tillförs av laddaren i samma takt som man förbrukar den.
(Lite beroende av laddarens storlek, och om man inte vräker på något som verkligen är högströmförbrukande).
Eftersom batterierna då bara funkar som en mellanbuffert och laddströmmen går till förbrukarna så lever batterierna just då ett lugnt liv utan att slitas nämnvärt.

M.v.h. JANKRO.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: 12v vs 230v

Efter montering af solceller har vi brugt meget tid på at få alt i camperen til at gå på 12V.
  • Alt lys er LED lamper
  • TV på 12V
  • ladning af telefon, padde via 12V
  • Ladning af PC fra 12V til 19V
  • Ladning af tandbørste på 12V (jo, der findes en, der lades via USB stik http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/766852)
  • Kaffe brygges på stempelkande med vand kogt på gas
  • Varme via dieselfyr
  • Varmt vand med gasvarmer
  • køleskab på automatik 12V/gas. (automatik til 230V bruges ikke)
Der er kun en ting, som ikke kan køre på 12V, og det er fruens hårtørrer, så vi har monteret en inverter på 1800W, som kører 5 minutter hver morgen.

Så vi er helt uafhægige af landstrøm :yes:

Næste projekt er et lithium batteri (lifepo4) for bedre kapacitet i den kolde periode af året.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: 12v vs 230v

Har allt som är möjligt på 12 V inkl. TV, dator och telefon samt ledlampor i all belysning. Men vi önskade också att ha en mikrovågsugn (starteffekt max 900 W, drift 500 W) i bilen så vi har installerat en omvandlare på 1000 W så kan vi köra mikron på våra två 90 AH batterier i upp till 20 min utan att det blir märkbart. Har separat brytare till invertern så den går bara när det behövs och när vi inte har nätström. Drar lite ström även i viloläge och har ett fläktljud så det är bra att kunna koppla ur den ur systemet.
 
Toppen