• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

F

F.d. 29954

Guest
Har en katt med njurproblem som vi tagit hand om då alternativet var avlivning. Det går si så där, men vi gör stora framsteg, men det viktigast är att katten har bra livskvalite och lider inte. ( eftersom den spinner för jämnan, trots att den ser mig...;) )

I samband med detta har jag gjort en djupdykning i djurfoderns innehåll för både katter och hundar. Vilket hopahälla! Rena bågen i många fall. Inte ens häpnadsväckande höga priser är någon garanti för bra foder. Eller att man köper en specialprodukt från veterinären som jag först trodde. Det är mycket buziness i branchen och hörsägen.

Då återstår att själv testa, vilket är tålamodsprövande, då man måste vara konsekvent och ha lite diciplin vid tester som varar minst en vecka om man inte genast får negativ utslag. Annars kan man inte nog understryka vikten för en varierande kost för djur vars kost beror helt på ägaren, de har ju ingen möjlighet att själv variera maten.

Min största upptäckt hittils är att det blandas mycket spanmål i djurfoder. Katter kan överhuvudtaget inte smälta kolhydrater så det är för dem bara bulkmedel. Hundar är mer lika oss, men inte lika bra konstruerade för allehanda pick block som vi är. Friska och unga djur är det oftast ingen problem med, men alla blir äldre och det är då god kost och motion ger utslag.

För hundar använder jag 50/50 blanding av Willys Basic, som kostar 92kr för 10kg och något som heter Grainfritt, dvs. foder utan spanmål. Det är betydligt dyrare men mer energirikt. typiskt pris är kring 50kr/kg. Olika fabrikanter finns, liksom priser. Mat för valpar ger oftast uppfödaren bra anvisningar, men för unghundar är saken lite annorlunda. Hundar tål inte lök, men de är otroligt observanta vad vi äter och ställer sig in för rester, precis som hundkodex säger. De starka äter först, sedan de andra. För en god och stark samhörighet bör man ge dem lite matrester av vad vi själva har ätit, de har ju registrerat varje nyans medans vi frossar och känner igen varje luktmolekyl av vår mat. Jag ger dem mat efter att vi har ätit och blandar lite rester i deras torrfoder som jag sväller med varmvatten. Jami, jami.

Det är även stor skillnad mellan raser, detta vet ägarna själva bäst. Jag har bäst erfarenhet av vinthundar och de mår bäst av att matas en gång per dygn. Ung hundar två/tre gånger. Plus lite godbitar under dagen. Detta att mata dem bara en gång per dygn ger god tandhälsa, vilket man förbättrar med tuggben och framförallt utomlands med köttben som ju är betydliget billigare där och även tillgången är god.

En annan egenhet med hundar är att de verkar själva se till att de får bra bakterieflora i tarmen, om de tillåts att göra det. Exempelvis att unghundar äter bajs. Ägaren blir oftast förfärad och tror att hunden är lite väl groteskt och kanske sjuk, men det är helt normalt beteende och har med tarmfloran att göra, möjligt att det tyder på för ensidig kost, de flesta växer ifrån det efter fyllda två år. Men intresset för bajslukt liksom för pisset avtar aldrig, det får man leva med som hundägare. Kanske därför är hundägare mer "jordnära"? Det ständiga närkontakten med avföringen härdar kanske? Varjefall, man skall observera hur avföringen är i konsistens och färg. Det är oftast det första tecknet om något är galet. Då måste man backa filmen och försöka minnas ovanliga händelser i det senaste dygnet, vad har hunden ätit? Brukar den norpa från bordet? Lök? Laktosintolerans? Alla observationer leder till en klokare husse/matte och en lyckligare jycke.

Kom gärna med era observationer/erfarenheter, det kan hjälpa andra något oerhört, vi är ju alla väldigt fästa vid våra hundar/katter, vissa mer, vissa mindre. Själv skulle jag hamna i konfliktsituation om jag var tvungen att offentligt rangordna de "käraste" i min bekantsskapskrets. Oj, oj, det är inte alltid man kan vara 100% ärlig....;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Bara för att en katt spinner betyder det inte alltid att den mår bra och inte har ont. Nu menar jag inte att det är så med din katt, det finns ju andra tecken också att vara uppmärksam på. Men det kan vara något att tänka på.

Många katter spinner för att lugna sig själva. Min ena katt var ordentligt skadad o hade ont o spann väldigt mycket då. Båda mina gör det vid sånt de tycker är obehagligt som undersökningar hos vet. t.ex. Men naturligtvis spinner de oftast av välbehag.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Tack för den infon Majzzan, det var nytt för mig. Jag brukar kolla katter hur blinkhinnor ser ut, och pälsen är också avslöjande. Torr päls och om man drar lite i nackskinnet uppåt och det inte återtar sin naturliga form snabbt betyder uttorkning av någon orsak. Förresten, den bästa maten för katter som jag vet är Mjau burkmat, också relativt billigt. Sett på nätet att många ger det för tex njursjuka katter...
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

finns speciell mat för njurbesvärade katter se hills veterinary eller Royal Canin,har du varit hos vetrinär o kontollerat stause på njurarna?Annars är det som ovanstående säger ,ju mer ont en katt kan ha destomer och högre kan den spinna,men det kan också vara för att den trivs,men viktigast är vet kontroll så du vet vilket foder katten ska ha, även Bozitas foder speciellt blötfodret är kanon,de har dock inget för njursjuka ej heller mjau
Mvh Sten 6655
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Veterinärerna säljer olika sorters Royal Canin!

Först mat som slår ut njurarna. När katten till slut blir sjuk av den maten så säljer dom mat som påstås reparera njurarna!

Kolossalt fiffigt, rent affärsmässigt! Två flugor i en smäll! Krävs operation också så blir det bingo!

Katter är köttätare, (karnivorer) och inget annat.

Den billiga skitmaten i matvarubutikerna innehåller mycket spannmål, ris och grönsaker och diverse skräp som gör katterna sjuka!

Njursjukdomar och diabetes blir allt vanligare hos katter som äter skräpmaten som dessutom har tillsatser (smak och lukt) av olika slag för att lura katterna att tro att maten är lämplig för dem.

Jag har kört förbi Royal Canins fabrik i Frankrike där djurfodret tillverkas. Kemisk industri som tillverkar usla produkter billigt som är direkt olämpliga som kattmat.

rc.jpg

Jag funderade på att försöka göra ett studiebesök i fabriken när jag for förbi men slog bort tanken omgående. Jag hade nog inte blivit insläppt.

Läs alltid innehållsförteckningarna på förpackningarna!

Katter är köttätare!

Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Nu har BigSpender fått mig att tända till på alla fem! Ur husdjursforumet i Familjeliv:

Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!

illert*hrille*r

Nu ska jag skriva lite om något som många redan vet men majoriteten ändå är helt omedveten om.
Det är ju så att de flesta idag ger torrfoder till sina hundar, katter och andra djur. Veterinärer rekommenderar torrfodret, uppfödare rekommenderar torrfoder, djurbutiker rekommenderar torrfoder, så självklart tror djurägare att detta är bra mat för våra älskade djur.
Men inget kunde vara mer fel!


Faktum är att djuren snarare mår dåligt av att äta torrfoder - torrfoder är inget som på något sätt är naturligt för dem. Fodertillverkare blandar ut billiga råvaror i fodret som spannmål istället för det rovdjur ska äta, nämligen kött - det är ju dyrare än spannmäl.
Detta gör att hundar och katter utvecklar sjukdomar och andra åkommor, för de är inte gjorda föratt äta den sortens kost. Djuren utvecklar allergier, klåda, diabetes, fetma, minskad fertilitet, mag-tarm och hudproblem, artros, nedsatt immunförsvar, får tandsten och tandlossning, tappar päls med mera mer mera.
Detta gäller även fina dyra märken och veterinärfoder.

Fodertillverkarna mixar med innehållsförteckningen så att det ska se bra ut - hög proteinhalt säger egentligen ingenting då proteinet lika gärna kan komma från päls eller fjädrar. Maler man ner en känga och kollar näringsinnehållet så ser det också ut som ett bra foder för hundar..
"Men uppfödaren sa ju att det var bra och hon är kunnig"
Det är väldigt lätt att tro att tex royal canin är ett bra foder - det är ju dyrt, säckarna är väldigt fina och rent teoretiskt låter det väldigt bra. Börjar man dock luska lite i näringsinnehåll så inser man snart att detta "foder" mest består utav majs och spannmål - och resten av innehållsförteckningen är rätt svår att tyda.
Dessa fodertillverkade marknadsför sig hårt och skickar ut gratisprodukter, de har kundklubbar, tävlingar, och framförallt uppfödarkampanjer och de sponsrar lokalklubbar och veterinärer.

Jämför man dock hur djuren mår så är det den som äter naturlig föda som i 9 fall av 10 mycket bättre.

"Men min hund har ätit detta torrfoder i 10 år och jag har inte märkt något!"
Det behöver inte nödvändigtvis märkas på djuret att fodret är dåligt. Börjar man dock kolla på djurets blodvärden mm brukar det märkas där. Vi kan också äta skräpmat utan att det nödvändigtvis märks på oss.

"Men min hund/katt äter bara det här fodret! Hur kommer det sig om det är dåligt?"
Att djuren tycker det är gott beror på att tillverkarna sprayar "maten" med buljong som smakar väldigt gott. Barn äter också hellre godis än riktig mat - det betyder inte att godiset är nyttigare. Inte skulle du väl låta barnen äta godis istället för mat bara föratt de själva vill det?

"Men min veterinär har rekommenderat det här fodret"
Veterinärer har ingen egentlig utbildning inom foder. Dessutom är de sponsrade utav foderbolagen(i regel hills eller royal canin) och det är ofta fodertillverkarna själva som håller i veterinärens foderutbildning. Det är även veterinären själv som säljer fodret - så inte är det väl så konstigt att veterinären rekommenderar det istället för en naturlig diet?
Veterinärer är utbildade till att bota sjukdomar, de är inte näringsfysiologer eller dietister.

Vidare finns inte heller några regler för vad fodertillverkare får skriva om sitt foder. Att det är nyttigt, naturligt, att fodret har en bra sammansättning och är en komplett kost för våra djur är helt lagligt att skriva - även om fodret helt saknar flera livsviktiga näringsämnen för djuret. S.k veterinärfoder innehåller även de till största del majs och spannmål "prescription diets" osv är bara påhitt från fodertillverkarna. Läs mer om vet. foder här:
www.cutiepiepolly.se/2013/06/5-fakta-du-inte-visste-men-borde-veta.html

Så vad ska man ge sin hund eller katt?
Jag ger barf men rekommenderar antingen färskfoder(helfoder där man inte behöver tillsätta något mer) eller BARF, BiologiskAnpassadRåFöda där man ger rått kött och själv blandar mat(mycket ben och kött).
Se länkar nedan för mer info.

"Men är det inte farligt att äta rått kött för djur? Kan de inte få salmonella?"
Absolut inte. Det är ingen fara att ge råa ben till hundar och katter - det är vad de är gjorda föratt äta. Det är skillnad med tillagade ben - de splittras lättare.
Hundar och katter har också såpass sur magsyra att bakterierna inte klarar sig, dessutom är deras tarmsystem såpass kort att om det finns bakterier kvar så har de inte tillräckligt med tid föratt sprida sig i kroppen.

Om man absolut inte orkar med färskfoder så skulle jag iaf rekommendera att byta till ett torrfoder med hög kötthalt och att ge mer burkmat. Det är iaf bättre än skit"fodret" som säljs idag i butik. Jag menar, inte ser man väl vargar och lejon springa runt på savannen och äta majs och tillagade köttrester? Inte heller äter de exakt samma sak år ut och år in, utan de varierar sin kost.
Denna tillagade upphettade sörja är inget katter eller hundar bör äta, det är bara påhitt.

Det ryktas även om att fodertillverkare blandar i döda husdjur(från vet. stationer), roadkills och såna djur som inte godkännts till människoföda i fodren. Inte heller har djurfodertillverkare samma regler när det gäller att blanda i cancerframkallande ämnen och andra giftiga ämnen i fodret. Det är ganska skrämmande, eller hur?
www.klokast.se/Nyhet/Djurmat0306.html

Tänk också på att:

Hills ägs utav Colgate-Palmolive

Pedigree, frolic och royal canin ägs av Mars
Iams/Eukanuba ägs av Procter&Gamble
Purina Pro Plan ägs av Nestle

Jag tycker det är ett självklart val iaf - ge djuren en nyttig kost, som är naturlig för den och som de mår bra av!

Läs mer här:
www.cutiepiepolly.se/2012/09/laga-egen-hundmat.html
barf.ifokus.se/
helahunden.wordpress.com/
www.barfmycat.com/index.html
katter.ifokus.se/articles/4d714a68b9cb46223905efec-grundlaggande-kattmatsvett-del-1
www.healthy-k9.com/secure/vreport2.php
www.sundhundmat.se/naturlig-kost/vetenskapen-bakom/
kattensnaringslara.wordpress.com/
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Ett utdrag ur en av länkarna i inlägget ovan:

Djurmat.html.doc

För att förhindra att kasserat kött skickas tillbaka och används till människoföda, kräver statliga regelverk att kött måste denatureras innan det förs iväg från slakterierna och skeppas till smältverken. Under min tid som köttkontrollant denaturerade vi med karbolsyra (en potentiellt frätande desinficeringssubstans) och/eller kreosot (används för träinpregnering eller som desinficering). Båda ämnena är mycket toxiska. Enligt federala köttkontrollreglementen är eldningsolja, fotogen, rå karbolsyra och citronellolja (ett insektsmedel gjort på citrongräs) alla godkända som denatureringsmedel.
Kasserade kreaturskadaver behandlade med dessa kemikalier kan bli till kött- och benmjöl i djurfoder. Eftersom smältverksenheterna inte är statligt kontrollerade, kan vilka djurkadaver som helst bli nedsmälta – även hundar och katter. Som Eileen Layne från CVMA berättade för tidningen Chronicle: När man läser på etiketterna för djurfoder och där står ’kött och benmjöl’, så är det precis vad det är: kokade och omvandlade djur, inklusive en del hundar och katter.
Några av dessa döda sällskapsdjur – de som avlivats av veterinärer - innehåller redan pentobarbital innan de behandlas i denatureringsprocessen. Det natriumpentobarbital som används för att avliva sällskapsdjur överlever nedsmältningen utan att genomgå någon nedbrytning, enligt forskare vid universitetet i Minnesota. Konsistensgivare för fett tillsätts den nedsmälta slutprodukten för att förhindra att den härsknar. Vanliga kemiska konsistensgivare inkluderar BHA (butylerad hydroxyanisol) och BHT (butylerad hydroxitoulen) – båda kända att förorsaka lever- och njursvikt – och etoxikin, ett misstänkt cancerframkallande ämne. Många halvfuktiga hundfoder innehåller propylenglykol – kusin till antifrysmedlet etylenglykol som förstör röda blodkroppar. Bly dyker med jämna mellanrum upp i djurfoder, även i sådant som är tillverkat av kreaturskött och benmjöl. En undersökning gjord vid Massachusets Institue of Technology, kallad Bly i djurens föda, fann att en fyrakiloskatt uppfödd på kommersiell kattmat får i sig mer bly än den mängd som anses potentiellt giftig för små barn.
Jag har praktiserat smådjursmedicin i mer än 25 år. Varje dag ser jag offer för djurfoderindustrins propaganda. Men professorerna inom undervisningen i veterinärmedicin stödjer vanligtvis en industri som tar föga notis om hälsan hos våra vänner bland djuren.
Ett sista varningens ord: kött- och benmjöl från källor otjänliga som människoföda har funnit sin väg in i fjäderfäuppfödningen. Detta betyder att animaliska restprodukter nedsmälta under ifrågasatta omständigheter ges som föda till fåglar som till sist kan hamna på ditt bord. Kom ihåg detta när du nästa gång äter en bit kyckling eller kalkon.
(Dr Belfield är utexaminerad vid Tuskegee Institute of Veterinary Medicine och har nu en privatpraktik i San Jose, Kalifornien. Dr Belfield grundade den första ortomolekylära veterinärsjukhuset i USA. Han är medförfattare till The Very Healthy Cat Book och How to Have a Healthier Dog. Den här artikeln publicerades första gången i Let’s Live Magazine, maj 1992.)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Jappe! Har du något personligt erfarenhet av detta, eller är du upprörd över vad du läst? Jag menar, det är starka rader...
Annars är familjeforum lite i samma kategori som "bugefalos" där det mesta dels är upprörda kvinnor med hästproblem som ventilerar sitt tyckande i kotteriform....
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Då var det som jag trodde. Men om man skulle vara bokstavstrogen skulle det , innebära att all torrfoder vore förkastligt. Jag resonerar som så, att torrfoder är otroligt praktiskt, bara man väljer rätt sort. Sedan är det ju så att det är inte torrt när man sväller det med varmt vatten före serveringen.
Naturligtvis skall man ge katten köttrester, fiskrester mm som det alltid blir över vid matlagningen. Speciellt om man har en "ren" innekatt. Jag har ju två st. En Siames och en Maine coon. Båda speciella på sitt sätt. Maine är nog den mest robusta kissen jag haft att göra med och han vill vara ute och busa med räven. Han är praktiskt taget självförjande men likväl missar han aldrig mattiderna. Siamesen är ju en mycket speciell misse som man antigen hatar eller älskar. Han är inne hela tiden, förutom när han följer med i husbilen. Så hans mat måste vi variera och se upp med.

Hundar är det likadant, de varken kan eller får skaffa mat själva, så vi får variera den så mycket vi kan. Men utan torrfoder skulle det bli komplicerat. När jag undersökte marknaden vad gäller spanmåls fria mat, hittade jag inget från de stora spelare som du nämner, variationen i innehållet var mycket likadan fast själva förpackningen och priset antydde något annat.

Jag bor ju rätt nära Stenstorp, den berömda anläggningen där de mal ner döda kor mm. Sedan gör de "tekniskt" rena komponenter till foder industrin. Tror också att de var inblandade i det "galna ko sjukan" som var på tapeten X antal år sedan, men som folk numera har förträngt.

Stenstorps anläggningen är numera nedlagt och verksamheten har flyttats. De har blivit väldigt diskreta då journalister förföljer dem, med rätta. Tror att de har flyttat österut mot Polen, tjeckien eller något liknande, dock inom EU.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Hejsan, något som retar mig och även innehavare av djurbutiker med matförsäljning verkar det som, är att i Sverige så har veterinärkliniker fått ensamrätt på att få köpa in och sälja foder till njursjuka katter. (Montro om det kan göra att priset hålls uppe på en onödigt hög nivå :p.)

Det kan väl knappast finnas någon lag som förbjuder andra än veterinärkliniker att sälja maten som skonar njurarna och vem sjutton skulle köpa njurmat till sitt djur i onödan om det nu är det som skall undvikas. En säker bromskloss för onödigt inköp av sådan mat är att den kostar ca. tre gånger så mycket som vanlig mat.
Tyvärr så smakar tydligen inte heller den här dyra maten något vidare efter en lång bedömning och utvärdering av min gamla husbilskatt (ca. 16.000 mil under tassarna har det blivit.)
Man får testa och prova olika sorter och smaker innan man kan smyga in det som helfoder. För om katten skall klara sig någon längre tid med njurbesvär så handlar det om njurmat till minst 95% annars så gör det ingen större nytta.
Detta med att testa sig fram med smaktester av olika sorter försvåras betydligt av att maten bara finns hos veterinärer och de har oftast inte så många fabrikat att välja på.

Som tur är så finns det ju internethandel på mer än saker och reservdelar till husbilar :D. Det finns gott om djurmatförsäljning på internet. Många hemsidor på svenska men ändå ofta tyska firmor som ligger bakom.
Dock lätt att beställa, ofta finns det lite provpaket med lite blandat för att testa sig fram till något som smakar, kanske inte jättegott men ändå så skapligt att BUSAN (katten alltså :p) tycker att det går att äta.
Det skall erkännas att internetfirmorna inte heller skänker bort maten, men ändå betydligt bättre priser än här hemma.
Ofta "gratis" frakt och hemma på tre dygn efter beställning.

Angående Jappe's utredning av kattmat och dessutom intresse för LCHF så måste man väl konstatera att om några djur på våran planet är byggda för LCHF kost så är det väl katter....
Rått kött och vatten så mår de troligen som bäst.
Att då blanda in massor med kolhydratskräp i dyr kattmat som tillverkarna gör borde vara straffbart. För troligen beror det rätt stora problemet med övergödda katter med diabetesproblem på just den onaturliga kosten.
Jag undrar om vilda tigrar och lejon lider av diabetes :rolleyes:.
Kan ha fel, men tror nog på det, trots bortförklaringar från tillverkare.

M.v.h. JANKRO.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Jag har fått den uppfattningen att katter som blivit njursjuka av den ordinarie veterinärmaten rekommenderas foder med lägre salthalt. Det är den enda skillnaden. För övrigt är det samma kolhydratstinna majshopkok.

Alltså bör man kolla saltinnehållet noga när man köper kattmat. Som vanligt är de billiga reklamprodukterna, Whiskas m.fl. allra sämst från i stort sett alla synpunkter och katterna får njurproblem och t.o.m. diabetes av sådan "mat". Veterinärmaten är inte mycket bättre bara mycket dyrare!

Många kattägare beter sig som strutsar som stoppar huvudena i sanden för att freda sig från sanningen om kattmatsindustrins torrfoder. Det är ju så bekvämt och billigt att hälla upp skräpfodret i en skål och fylla på allt eftersom.

Jag tycker faktiskt att det skulle krävas någon sorts utbildning för att få ha husdjur. Innan kattmatsindustrin började sälja sitt skräp så var det inga problem med katterna. De levde ofta i tjugo år och längre eftersom de åt bättre mat. Sjukdomar var i stort sett okända och veterinärerna sysslade huvudsakligen med djur i lantbruket.

Jag vet för jag var med på den tiden.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

BigSpender!

Jag resonerar som så, att torrfoder är otroligt praktiskt, bara man väljer rätt sort. Sedan är det ju så att det är inte torrt när man sväller det med varmt vatten före serveringen.

Så skriver du. Det verkar ju smart. Äter katterna verkligen det? Kan du trolla bort alla kolhydrater också så blir det ännu smartare. Allt torrfoder (vad jag vet) innehåller en massa kolhydrater som det är fullständigt meningslöst att proppa i katter. Dessutom riskerar de att bli sjuka av den felaktigt sammansatta kosten.

Finns det verkligen något torrfoder som duger till kattmat?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

En heter Katty med anjovis smak, från Doggy i Herljunga, samma som gör Mjau, säljs av lantmännen. Katter gillar det, samtliga. Men är man noga så håller det inte måttet det heller, detta för en ännu inte sjuk katt. Men för dem med njurproblem är MJAU burkmat, alltså blötmat det bästa jag hittat till en vettig pris. Nu låter jag som papekoja men jag är faktiskt själv förvånad hur bra det är, och det är inte ofta jag blir förvånad åt det hållet. Har man sådana funderingar om sin katt så kostar det bara 15kr att prova.

För mig gäller foder problemen mest för Siamesen för tillfället, den njursjuka har hämtat sig mha. Mjau och just nu gör vi inget annat än låter honom samla nytt hull. Sedan får vi försiktigt testa kött och fisk, vad det lider. Maine coon kan ingen knäcka han komponerar sin egen meny från skogen, blir mest hare och fasan, ibland sork...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Mjau multibox med köttsmak

Mjau enportion tolvpack köttsmak innehåller smakerna oxkött, kyckling, kalkon och lamm. Varje måltid innehåller 85 gram bitar i gelé. Varje smak är kärleksfullt tillagad med naturliga råvaror. Maten innehåller 100% animaliska proteiner utan varken tillsatt socker eller spannmål.


Kan detta verkligen stämma? Visserligen skriver dom inte att maten innehåller kött utan animaliska proteiner, vad det nu är för något. Förpackningen innehåller smaker, (?) smakerna oxkött o.s.v.. Skumt.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad de animaliska proteinerna består av. Kolossalt duktigt av Mjau att inte tillsätta socker eller spannmål! (ironi)

Läser man reklamtexten noga så är den väldigt luddig och konstig!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Vad skall man säga? Häng dem högt! Alltså, jag sätter inte mycket vikt för deras prosa. Den är ju avsett att sälja produkten.
Jag känner en otroligt - gränsen till paranoid - duktigt reporter, visserligen kommunist, men varjefall, han är kattvän och gjorde fabriksbesök hos Doggy i Herljunga. Mest imponerad blev han av att de hade faktiskt en smakpanel beståendes av levande katter som fick även gå ute i det fria. Förmodligen ortens bortklämade huskatter? Hans intrygg var att de verkligen försöker göra bra mat för katter. Detta för 10 år sedan. En ekonom kan sabba allt under 1 vecka.
Men anledningen att jag nämner produkten Mjau är andras goda vitsord då de gått bet på vad veterinären har ordinerat. Nu när jag läst dina länkar så ser jag fan bakom varje hörn och giriga tredje riket fabrikörer....
Men visst går det till så med många tillsatser att de får ett kemiskt tekniskt godtagbart namn, flyttas till ett annat land, ingår som del ingeriens i nytt delsubstans och etiketteras om och flyttas igen. Till slut vet ingen riktigt vad som ingår. Man kan bara mäta proteinhalten, bakterier, kolhydrater etc. Men inte etik..
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Mjau gör bra kattmat, kanske inte i absoluta termer, men jämfört med reklammaten är den riktigt bra. Millan och Lurven äter den men gillar gelén bäst så nog finns det smaktillsatser där som katter gillar.

Nu börjar "Vem vet mest"! Återkommer.

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

:D:D:D

[YOUTUBE]gPX6rTdgeUU[/YOUTUBE]
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Jag skickade ett mejl till Mjau igår och fick svar idag på morgonen:

Doggy Dogpost <dogpost@doggy.se>

08:27 (50 minuter sedan)
cleardot.gif




till mig
cleardot.gif

Hej Jan,

Tack för ditt mejl.

I Mjau blötfoder använder vi animaliska biprodukter så som skrov, lever, njure, strupe och hals. Djurslagen som utgör basen för våra produkter är kyckling, gris och nöt sedan varierar det beroende på smak.

Vi hoppas att du fortsätter välja svenskt och Mjau till dina katter.

Med vänliga hälsningar,
Johan


Det låter bra, faktiskt!

Jappe

PS. Det är väl ungefär samma innehåll som i Scans Falukorv. :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bra matvanor för våra hundar/katter plus lite annat..

Nytt mail från Mjau:

[FONT=&quot]Hej igen,[/FONT]

[FONT=&quot]Vi följer vår branschorganisation Fediaf´s näringsrekommendationer och tillgodoser kattens alla näringsbehov och då även behovet av taurin.[/FONT]
[FONT=&quot]Blötfodret från Mjau är helt spannmålsfritt.[/FONT]

[FONT=&quot]Med vänliga hälsningar,[/FONT]
[FONT=&quot]Johan

Jag frågade om fodret också var kolhydratfritt men där fick jag inget svar. Enligt uppgift är i alla fall inget socker tillsatt. Johan kanske synonymiserade spannmål och kolhydrater.

Jag gillar i och för sig raka och kompletta
[/FONT]
[FONT=&quot][FONT=&quot] svar[/FONT] men nöjer mig med detta, i varje fall tills vidare.

Jämfört med i stort sett all annan kattmat, i synnerhet torrfoderskräpet från de multinationella kemiska industrierna, så verkar Mjaus blötmat vara riktigt bra tack vare vattenhalten (mycket viktigt) och köttprodukterna, liksom frånvaron av socker och spannmål! Rimligt pris också.

Jappe


[/FONT]
 
Toppen