• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Till alla er som funderar på köp i tex Tyskland. Har kikat ett tag på detta och funderat på hur bäst få över pengar med minsta möjliga förlust så att säga.

Snubblade just på denna svenska sajt som är mkt informativ (och skrämmande) om kostnader olika aktörer tar för att bara föra över pengar till andra länder. Danske Bank framstår som klart bästa aktör.

Skicka pengar från Sverige till Tyskland | Money from Sweden

Alltså tips, kolla med din bank..

n.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Tack för informationen. Ska skicka pengar för en husbil den 22/1. Och Handelsbanken hävdar att det tar två dagar att skicka vilket ställer till det då importören vill att jag skickar pengarna när han är nere för att hämta bilen.
Han hävdar att det går med express.
Menar han kanske genom några av de tjänsterna som det står kan skicka på någon timme?
Har någon skickat express genom en vanlig bank?
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Frågan är vad Skandiabanken menar med följande?

2.2 Utlandsbetalning på dagens betalningsdag
Om en betalningsorder läggs innan kl. 19.00 på betalningsdagen kommer betalningen att verkställas och gå iväg samma dag. Betalningen genomförs omgående och går inte att ångra. Betalningen kan inte genomföras på icke bankdagar eller nationella helgdagar.​

Det ser ut som att pengarna är mottagande bank tillhanda dagen efter. Sedan är frågan hur länge mottagande bank håller på dem innan de hamnar på mottagarens konto.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Jo det är ju flera som har noll kronor i avgift men kolla noga vilket valutapåslag de har. Som jag sa, skrämmande läsning på vissa håll. Har svårt att hitta detta på Skandiabanken för jag är inte kund och man måste logga in för att se deras kurser.

Sen detta med tiden, ja också en störande grej. Flera har "express" mot en fin liten avgift givetvis. Helt otroligt med tanke på att vi ändå kan göra allt helt själva med internetbank och bara föra över men de är till att slicka sig mätt i denna äckliga bransch..

N.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

När vi skulle betala vår bil i Tyskland använde vi vår bank Nordea. Likviden var säljaren tillhanda efter ett par timmar, kursen var helt ok och avgiften försumlig.
Hade pratat med banken en vecka före transaktionen.
 

Forsmyr

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
7520
Medlemskap
2024
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Använder Danske Bank och Express. Knappar in betalningen på Mobilbanken. De senaste gångerna har pengarna varit framme efter cirka 1 timma!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Jag skickar ner Euro till Tyskland minst en gång i månaden.
För detta använder jag online bankingen på Handelsbanken, Swedbank eller Skandiabanken.
Billigast är Handelsbanken men Swedbank blir nästan samma frånsett de 10:- som de tar i fast avgift.
Skandiabanken tar ingen avgift men har sämre valutakurs eftersom de köper den tjänsten av DNB som sätter kursen.
 
S

sunrise

Guest
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

På Länsförsäkringar kan man betala med kreditkortet, bara man meddelar vilken dag uttaget skall ske.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Jag har gjort som så att väl där nere, och om allt verkar okay och affären skall bli av, så går vi till säljarens bank, eller om det är en riktigt firma så ringer jag därifrån till min personliga bankman och säger att det är BigSpender som skall betala en husbil. Sedan ger jag luren till säljaren som ger banken sina uppgifter, han begär också bekräftelse att överföringen har skett. Det får han från sin bank. Kostnaden för detta är inte stor, men jag tycker att det har varit ett tryggt sätt att överföra pengar, liksom säljaren.... Jag har Nordea och SEB bank... Det finns ytterligare ett aspekt att ta hänsyn till med överföringar till utlandet. Alla transaktioner över 10.000€ registreras av riksbanken. Man kan få konstiga frågor och oväntat byråkrati om man agerar som Vild Husse, men om banken sköter allt blir det inga frågor....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Jag skulle verkligen inte lita på att en expressöverföring verkligen fungerar snabbt om man inte redan testat en gång från den egna banken till just den bank som handlaren har.

2 gånger har jag beställt expressöverföring. Den första gången tog det 2 dagar innan pengarna dök upp på mottagarens bank. Då hade dom först gått via en annan bank som Nordea tydligen har som överföringspart i Tyskland. Det var helt omöjligt att spåra pengarna under tiden och banken hemma kunde bara se att "pengarna har gått iväg". Det var bara att sitta och vänta. Nordea garanterade heller inget

Den andra gången var jag inne på bankkontoret innan jag reste ner bara för att säkra upp att det verkligen skulle gå fort. Jag ville att någon på banken skulle starta överföringen direkt när jag ringde men deras rekommendation var att själv göra en expressöverföring via internetbanken när affären var klar. Det skulle bli säkrare och snabbare än att dom skulle försöka tuta iväg allt manuellt.
Vid köpet gjorde jag sen en egen expressöverföring vid lunchtid men pengarna dök inte upp på handlarens konto förrän förmiddagen dagen efter.

Lite tidspillan kan det troligen också bli hos handlaren eftersom man inte gärna kan begära att han skall ha en gubbe sittandes still vid en dator och titta på bankkontot efter inkommande pengar timmar i sträck.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Vid köpet gjorde jag sen en egen expressöverföring vid lunchtid men pengarna dök inte upp på handlarens konto förrän förmiddagen dagen efter.

Till mig sa Nordea att begäran om överföring behövde ske före kl 12 för att överföringen skulle ske samma dag. Annars riskerade man att det skulle dröja till nästa dag.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Ja det är mer än en gång som jag ofrivilligt behövt göra en övernattning i Tyskland pga pengarna inte kommit fram som lovat när jag varit med någon för att hämta hem en bil.
Min erfarenhet är att ju mindre bank säljaren har ju större risk är det att det fördröjs. Samtidigt har det blivit mycket bättre nu och har inte råkat ut för någon försening de senaste tre åren. Bäst är att göra online överföringen själv om man har möjlighet till det, så slipper man en felkälla.

Det sämsta jag varit med om var för fyra år sedan när köparen, som dessutom var finanschef på ett börsnoterat företag, anlitade SEB, deras företagsbank.
Han ringde banken 10.30 och de lovade pengarna på plats på em. mot en extra "Expressavgift".
Inte kom där några pengar, han ringde igen och fick via fax ett dokument som visade att pengarna gått iväg. Det var inget som bilfirman accepterade.
Nästa morgon ringde han igen, samma svar och fick då numret till SEB i Frankfurt. Det visade sig att de låg på pengarna över natten ( för att få lite ränta eftersom det var över 1 MSEK) sedan gick pengarna iväg och var inom en timme på den lokala tyska banken.
Köparen skulle ta ett rejält snack med SEB när han kom hem....
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

OK det verkar alltså vara lite si och så med hastigheten på detta. Jag kommer troligen lösa det via en kompis konto i Tyskland redan innan jag åker.

Men ingen av er har sagt nått om vxl kurser eller i alla fall om ni kollat vad ni fått jämfört med kursen den dagen. Jag har gjort två (ca 30 000kr) större köp samma dag, en via kort och en via banköverföring. Kursen skilde sig rätt mycket och hade det varit fråga om det husbilsköp handlar det om tusenlappar. I mitt fall skulle samma affär kostat mig minst 8000 kr om jag valt "fel" bank/betalningslösning.

En bra onödig peng att ge en bank som inte ens gör nått jobb eftersom vi sköter det själva!

N.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Nihog, har du en kompis som har konto där så är det ju bra för då kan du ta ut kontanter (om bilfirman går med på det). Glöm inte att det skall anmälas några dagar i förväg (som här).
Jag har själv konto i Deutsche Bank, så jag vet också att överföring mellan banker i Tyskland inte går snabbare än från Sverige till Tyskland.

Att betala hela husbilen med kreditkort brukar inte vara något alternativ som säljaren accepterar. De får ju betala 2-3 % till kreditkortsföretaget, själv får du en mycket sämre kurs.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Har faktiskt tänkt på att öppna konto själv. Måste man göra det på plats eller går det via nätet?

Cash är nog inte aktuellt med pris runt 550 000, men om handlaren har DB också bör ju överföring gå mkt kvickt eller hur? Nåja ska först hitta fram till rätt handlare med "min" Hymer :)

N.

ps såldes en sån hymer jag letar efter i Sverige nyligen för över 900 000 och nya kostar ca 600 000 i Tyskland. Hur är det bara möjligt??
 
J

Jarn

Guest
Sv: Till alla er som vill föra över pengar till Tyskland mfl

Kontot måste öppnas på plats o kräver ibland lite övertalning för att få det när man inte bor där.
Ja har båda DB så går det snabbare, från att jag varit inne på en DB filial o bett dem föra över pengarna tog det 30 minuter innan firman såg pengarna.
I Sverige hade det tagit en sekund.....

Jo tyvärr kan priset ibland skilja så mycket, dessutom går det ofta att få ner priset rejält på en ny utan byte även i Tyskland.
 
Toppen