• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Nu äntligen har vi lyckats sålla bort bilar så vi tror oss veta vilken HB vi vill köpa.
Nu en fråga: Säg att priset är 45000 Euro.
Om jag nu vill pruta lite på detta pris, ska jag göra det rakt av eller fråga om de tex kan montera solceller och reimes gardiner i förar hytten och vad det skulle kosta och sedan pruta på total priset.

Läste en tråd här att en man hade fått igenom att isolera sina tankar samt koppla värmen till dom och endå prutat nästa 2000 euro på ursprungs priset på HB.

Vad är smartast?
Eller är det lätt att montera remies gardinera själv till en fiat 2015 år modell.
Sen köpa solceller med montering hemma i Svea?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Montera allt du kan i Tyskland. Allt är billigare om du inte gör det själv.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Pruta på priset först. Börja gärna så lågt som möjligt men det måste bli en diskution och förhandling om priset där ni inte blir överens. Då när ni är nära och du känner att säljaren har satt sitt sista pris börjar du med tillbehör du vill ha för det priset handlaren sagt. Nu kan du ev få det du vill ha om det är innom rimliga gränser. När det tar stopp så går du vidre med tex att betala 50% av priset på tillbehören ev med montering.
Brukar sluta med en affär när man får en sådan här förhandling för säljaren känner också att det är nära ett avslut. Han vet att du inte backar ur nu.
Nivån på prutningen är nästan omöjligt att säga. Men det viktiga är att inte skrämma säljaren för då är det kört.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Det er min erfaring, at det er nemmere at forhandle om prisen, efter at man har bestemt sig for ekstrudstyr. På dette udstyr findes også en fortjenstmargin for forhandleren, foruden timeløn foor montering.

Har du først forhandlet om pris og fået nedslag, så komme du til at betale fuld pris for ekstraudstyr.

Lykke til med handlen.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Nu har jag kontaktat 3 olika säljare av 3 olika fordon.
Har jag Otur eller är tysken inte villig att sälja på export.

1. Skriver ett mail,ställer frågor om HB fukt test service bok osv....
Inget svar
Skickar ett nytt mail. Inget svar, 1 vecka mellan mailen. Annonsen finns kvar, tom mobile.de frågar via mail om jag fått svar om jag vill betyg sätta, men inget hört.

2. Skriver mail, försöker formulera det bättre än förra mailet samt hitta tyska ord där det kan behövas. INget svar på 3 dagar, annonsen blev idag pausad att en kund är intresserad, trodde det va jag men inget hört.

3. Skriver ett mail samma frågor.
Får svar på allt utom 2 frågor.
Ställer dessa igen.
Svaret kommer, när det gäller Fukt test att man fukt tesstar inte så pass nya fordon (2014).
Skriver tillbaka att för garantins skulle ska man göra det varje år.

Han svarar enbart på fråga 2 (lastvikt)
498 kg

Det va allt.

Har ni upplevt liknande?

Kankse ska leta äldre bil i svea och veta att man får svar innan man förhandlar om pris och levernas.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Prova Durrwang i Dortmund.... mycket bra att ha att göra med... både jag och en kompis har köpt vars en bil därifrån med hjälp av Per på Husbilsshopen i Helsingborg vilket har fungerat perfekt
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Har samma erfarenhet som du. Av 6 mail fick jag svar av två och en av dom fick sälja en bil till mig. Båda var privatpersoner. Handlarna svarade inte.
Verkar inte röra så mycket på sig heller på mobile.de. Förhoppningsvis blir det bättre längre fram i vår efter den stora mässan i Dusseldorf.
Lycka till
 
F

F.d. 50506

Guest
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Min erfarenhet är att det är bättre att börja med att ringa för att etablera kontakt. Bäst är om du kan tyska eller om du har någon kompis som kan lite tyska, även engelska funkar. Ställ de frågor du har och be att få mejla ytterligare frågor. Detta fungerar i 9 fall av 10. Första gångerna gjorde jag som du och fick ungefär samma resultat....
 
F

F.d. 55883

Guest
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Det där att inte svara på dina mail är inget annat än riktigt dålig service. Jag har köpt bilar o husbilar i England, Tyskland o Italien i snart 20 år.

Det finns så många handlare o bilar i Europa att är inte kontakten rätt från början så kan du lika gärna hoppa vidare till nästa.

Privatpersoner brukar vara trevligt att köpa av även om vår husbilssäljare (privat) utanför Rom trodde att vi drev med honom när vi ringde o sa att vi var från Sverige. När jag sen när vi kommit ner och visade honom en tidning med svenska husbilar o våra priser här hemma förstod han dock varför vi hört av oss.

Svenska gamla vagnar med 10 år på nacken för samma pengar som för en italiensk med 3 år och 1500 mil. Valet är lätt om man inte är trygghetsnarkoman. Europagarantier ger dock ett bekymmersfritt ägande under alla omständigheter.

Hoppas det går bra!
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Prova Durrwang i Dortmund.... mycket bra att ha att göra med... både jag och en kompis har köpt vars en bil därifrån med hjälp av Per på Husbilsshopen i Helsingborg vilket har fungerat perfekt

Har samma erfarenhet av dem. Skickar du ett mail till Ulrich Durrwang så dröjer det inte länge innan du får svar. Talar/skriver utmärkt engelska.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Tyvärr hittade vi ingen bil som vi vill ha hos dem heller.

Vi är rätt smala i vårt tänkt för detta blir 3 bilen och den ska ha det vi har saknat!:yes:
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Känner igen det där med saknade svar på mail.
Gör som du fått tips om tidigare, ring. Kan du inte så pass mycket tyska för telefonkonversation, leta upp någon i bekantskapskretsen som klarar det.
/ Olle
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Engelska , oftas står det på företagets hemsida att de pratar Tyska och engelska.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

För egen del har jag haft några intressanta objekt att titta närmare på.
Kontakt per mail om mitt besök ett visst datum. Färja till Kiel och därifrån hyrbil för att kolla objekten. Har vid ett tillfälle åkt hem "tomhänt" då objekten inte motsvarade förväntningarna eller beskrivningarna.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

NU har jag fått ett mail från Tyskland, en kund hade reserverat bilen men nu släpper de den för försäljning igen.
Jag blev glad , men sen tänkte jag varför vill inte kunden ha den???
Det är ju en 2015 års modell rullar 1900 vad kan va fel???

Attt man aldrig bara kan va glad:twitcy:
 
K

Kalabra

Guest
Vad för typ av bil är du på jakt efter?
Skriv kort och signalera tydligt att du är intresserad, de får mängder med förfrågningar.

Kan varmt rekommendera Start
Ordning och reda!

Kan vara svårt att pruta mer än någon %, försök att få med tillbehör till bra pris, gasolflaskor, plåtar, full tank etc.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Re: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

De krav vi har är Hubbett,Qeensbed,Vinkel kök,Garage samt 3500 kg, men måste ha en lastvikt på minst 450 kg uppåt, samt Fiat, frun vägrar Ford och renult!
 
Toppen