• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Algarve

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nu är vi på väg mot Algarve som länge varit vår dröm.
Vi har åkt 26 000mil med husbil under 16 år och minst hälften av dessa i Europa utanför Sverige.
Nu är vi äntligen pensionärer och kommer att fortsätta att åka runt med husbilen och första målet blir spanska sydkusten och Algarve.
Det är en helt ny upplevelse att inte behöva "skynda" sig utan låta allt ta den tid det tar. Jag har upptäckt att det går att sova efter fyra utan att världen går under.....
Om vi har tillgång till internet så hoppas jag att vi ska kunna berätta lite om vår resa under denna tråd och att ni ska finna intresse av att föja den.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: På väg mot Algarve

Sassnitz och Rügen mötte oss och färjan med solsken och någon minusgrad vid 12.30 tiden.
Så vi skippade dagens planerade mål och stannade till efter ett par mil på ställplatsen i Bergen auf Rügen.
En lång promenad i det vackra vädret gjorde att vi kände att nu har resan söderut verkligen börjat och vi fick även se en hel del av Bergen.
Det vackra vädret fortsätter i morgon så då kollar vi kanske in Stralsund.

Mitt 2 år gamla Aldi Talk bredband fungerade fortfarande och det var även pengar kvar på kontot.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: På väg mot Algarve

Eftersom vädret var med oss och solen sken så åkte vi bara till ställplatsen i Stralsund.
IMG_0114.jpg

Detta är en mycket välordnad plats med alla bekvämligheter och på någon dryg kilometers avstånd från gamla stan i Stralsund.

Vi tog en långpromenad i gränderna och det blev en pizza till lunch mitt i centrum.
Stralsund är mycket sevärd och det svenska inflytandet märks på många sätt när man går runt i gamla stan.

När vi vaknade i morse så var det grått och tråkigt så vi fortsatte söderut.
Tittade in på ställplatsen i Ludwigslust vid slottet men fortsatte vidare även om platsen verkade ok.
Vi hamnade i Braunschweig på en enklare plats som är gratis.

Vädret bestämmer i morgon om vi tittar på Braunschweig eller åker till Egelsbach där favoritstället Reimo har sitt lager och en stor butik.
Finns säkert något till husbilen som man inte visste att man verkligen behövde.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: På väg mot Algarve

Det var kyligt och blåste snålt på fredagsmorgonen så vi åkte vidare utan att kolla in vad Braunschweig hade att erbjuda. Strax efter Kassel ost blev det tvärstopp pga 2 st olyckor och det tog 2 timmar innan vi kunde köra av vid Kassel syd. Dagens mål Reimo var för sent att uppnå och det stod Fritzlar på avfarten så vi åkte dit.
Fritzlar är en av dessa fina tyska medeltidsstäder och ställplatsen ligger alldeles utanför stadsmuren. Blev en trivsam rundvandring bland medeltida hus och lite proviantering.
Att handla matvaror är billigare i Tyskland och diesel kostar runt 9.50kr/l samt gasol för dryga 5kr/l så levnadskostnaderna är klart hanterbara.

På lördagsmorgonen så tog vi B3 ner över Marburg och nådde Reimo i Egelsbach vid middagstid.
Butiken var öppen men det jag sökte fanns bara på centrallagret som var stängt på Lördagar så det blev inte handlat så mycket.
Det är snöblandat regn och en del avåkningar på färden söderöver på A5. Eftersom de varnar för stormbyar under natten mot söndag så väljer vi en gratis ställplats i Waldkirch för att få lite lä.
Stormen gjorde sig påmind under natten men platsen var bra och stormen var inte så besvärande.
Idag tänkte vi sikta på Camping Indigo vid Lyon om väder och väglag tillåter och då är det dags att köra någon tvättmaskin.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: På väg mot Algarve

Vi åkte iväg mot Lyon på söndagsmorgonen och vädret var mulet och det blåste och regnade bitvis.
Valde betalmotorvägen eftersom jag inte var säker på väglaget på de mindre vägarna.
När vi närmade oss Beaune vid lunchtid så klarnade det upp så vi stannade till där på ställplatsen och lagade lunch.
Då visade sig solen så vi stannade kvar och gick ut på rundvandring i stan i det fina vädret.
Det var flera husbilar från Holland, Tyskland o Frankrike som gjorde oss sällskap på ställplatsen.
Beaune är en mysig ort som vi besökt 2 ggr tidigare men då legat på campingen.

I morse när vi vaknade så var det fortsatt fint väder så vi stannar en natt till innan vi åker mot Camping Indigo i Lyon.
Idag var ju de flesta butikerna öppna i Beaune så vi tillbringade flera timmar med att undersöka dessa.
Detta med omplanering utan tidshänsyn är ju den odiskutabla fördelen med att vara pensionär och vi njuter av detta.

Internet försvann när vi lämnade Tyskland och att skaffa internet i Frankrike är en allvarlig företeelse som inte går att lösa på Söndagar.
Man måste hitta en Orange butik för de verkar vara enda som säljer kontantkort numera enligt turistinformationen i Beaune.
Passet måste visas upp och man får fjäska lite för att de ska hjälpa till att registrera abonnemanget så det inte slutar att fungera efter 2 månader.
Internet är även dyrt i Frankrike, 150.- för SIM kort och 250:- för 3Gb data som man sedan kan förnya med ytterligare 3Gb för 250.-.

Nu är det snart dags för lite baguette med brie och ett glas rött för att känna den franska atmosfären.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: På väg mot Algarve

Hej
I fjol i Carcassone, köpte vi ett SFR surf kontantkort sim i en Tabac butik. Vi behövde inte visa passet och man kan fylla på mer surf tid mycker enkelt via deras hemsida. Du måste dock registrera dig med namn och passnr på deras hemsida o sedan är det bara att surfa på. Simkortet sitter fortfarande i plattan och är aktivt. Får mycket sms från Carrefour om deras specialpriser för dagen. :yes:

//Sylvia
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: På väg mot Algarve

Jag var inne på en SFR butik i ett Carrefour varuhus idag och de hade inte några kontantkort utan enbart ettåriga abonnemang. Blev hänvisad till en Tabac men de hade inte något kontantkort heller för internet. Då gick jag till turistinformationen och det var de som sa att det bara var Orange som hade kontantkort för internet kvar.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: På väg mot Algarve

Håkan, ja jättekonstigt för jag kan fortsätta fylla på mitt sfrkort via deras hemsida en liten summa för att hålla det levande. Vi köpte dock ett simkort som det både går att ringa och surfa med eftersom vi satte det i plattan. Kollade vad som stod på förpackningen innan vi köpte. Vi kommer nog ändå att komplettera med ett orange i år då de täcker olika platser av Frankrike. Lycka till i datavärldens mysterier. :)

//Sylvia
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: På väg mot Algarve

Kolla på Leclercs REGLO-forfaits
Réglo Mobile - Forfaits RÉGLO

Man laddar pengar med kreditkort via internet. Månadspengen dras från "kontantsaldot" och tar det slut kan man ladda på extra surf.
Kortet (numret) är giltigt i ett år utan laddning.

Inger och jag har haft det i flera år - även om jag själv nyligen bytt till orange och abonnemang.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: På väg mot Algarve

Jag har tidigare klarat mig med iPad o Autoroute på datorn för reseplanering, men när det gäller mer översiktlig planering på mindre vägar så föll jag till föga och gick och införskaffade en papperskarta igen.

Idag åkte vi mindre vägar från Beaune och till Lyon. Vi passerade många vingårdar och där pågick arbete som såg ut som beskärning av vinstockarna. Mycket manuellt arbete och det eldades ris ute på fälten.

När vi skulle tömma och fylla vatten på ställplatsen i Beaune så visade det sig att det troligen bara fungerade med franska kreditkort. Inget av mina kort fungerade i alla fall så vi hittade en annan plats skyltad efter vägen där man fick tömma och fylla helt gratis.
LA CHAPELLE DE GUINCHAY : Aire de services et de stationnement pour camping cars

Nu har vi tagit in på ett regnigt Camping Indigo för 2 nätter med ACSI rabatt och kört en tvättmaskin och varit över på Auchan Dardilly på andra sidan motorvägen och handlat.
Vi fyllde även gasol för 6.76/l och diesel för 9.84/l som är mycket mer prisvärt än på motorvägen som ligger ett par kronor högre.
Prisläget på mat i Frankrike är högre än i Tyskland men lägre än i Sverige.

I morgon kanske vi besöker Lyon med buss och tunnelbana men det får vädret bestämma.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: På väg mot Algarve

Vi hade en fin dag i Lyon med promenader på ön mellan Saone o Rhone som inte är någon ö och träden blommade så vackert:

IMG_2030.jpg

Dagen efter så åkte vi vidare till Perouges. Detta är en medeltidsstad några mil utanför Lyon som fortfarande är bebodd och som har bevarat den medeltida karaktären.
Bara bagaren hade öppet så det blev medeltida baguetter som avnjöts till lunch.

IMG_2037.jpg

Vi åkte söderut på småväger genom Rhonedalens vindistrikt och landade så småningom i Gervans. Där hittade vi en fri ställplats med tömning och fyllning utanför en skola som kommunen ställde upp med.

IMG_0117.jpg

Nu är vi i Sommieres som också ställer upp med en fri ställplats och i morgon är det marknad här som vi ska titta på.
Sedan åker vi kanske vidare mot Gruissan och tar en sväng till Carcassonne innan vi åker in i Spanien.
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: På väg mot Algarve

Ja nu har det gått några dagar och vi har kommit till Spanien.
Efter att ha sett marknaden i Sommieres i hällande regn så åkte vi dagen efter vidare på småvägar till Gruissan.
Där var det soligt men lite blåsigt. På natten blev det riktig storm och jag fick flytta husbilen ett par gånger när vindriktningen ändrade sig.
Blåsten fortsatte även nästa dag så vi hittade en plats mer i lä och avvaktade en dag med att resa vidare.
När vi åkte vidare blev det motorväg eftersom det fortfarande blåste en del.
Vi såg en lastbil med släp samt en paketbil som blåst omkull över räcket på motorvägen så det hade nog blåst en hel del under natten.
Vädret var soligt och varmt under resan efter vi passerat Pyrenéerna och det kändes som försommar när vi stannade för att rasta på vägen.
Vi hade sett ut en camping i Cambrils strax söder om Tarragona och anlände dit på eftermiddagen.
Vädret har varit soligt men stundtals väldigt blåsigt så jag fick vakta tvätten så den inte blåste bort.

IMG_2051.jpg

Vi stuvade nu undan våra vinterkläder och långärmade skortor och tog fram sommarkläder.
Det har blivit både promenader och cykelturer och aktivitetsarmbandet loggade 20 428 steg en dag så vi gör framsteg på motionsfronten.

Efter lite letande så hittade jag en butik i Cambrils som sålde kontantkort för internet. Det blev YOIGO för 20Euro med 2Gig eftersom butiker för Orange eller Masmovil saknades på orten.

Vi har nu varit här 3 nätter och åker snart vidare söderut och landar troligen runt Calpe strax före Benidorm under eftermiddagen.
Där finns en hel del ställplatser och campingar så vi får väl se var det finns platser lediga.

Vi har ju inte varit i Spanien med husbil tidigare mer än på dagsturer så efter 3 dagar så är intrycket väldigt positivt. Spanjorerna är väldigt hjälpsamma och sociala och engelska fungerar utmärkt på de flesta ställen.
Siestan mellan 14 o 17 verkar vara "helig" och det mesta är stängt mellan dessa tider men många butiker är öppna till 20 så shoppingen är inget problem.
Det finns många TV kanaler och det tar en stund innan man hittat var o när väderleksrapporten sänds.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: På väg mot Algarve

Efter lite letande så hittade jag en butik i Cambrils som sålde kontantkort för internet. Det blev YOIGO för 20Euro med 2Gig eftersom butiker för Orange eller Masmovil saknades på orten.

Hmm! Du var inte tillräckligt ihärdig för att hitta butiken bara.;)

ELECTRONICA SERGI S.L.
C/ PEDRO III Nº 3
43850 Cambrils (Tarragona)

Skärmklipp 2016-03-04 06.57.21.png
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: På väg mot Algarve

Välkommen till solen och värmen , det där med Engelska är nog mer tur än skicklighet ......men det blir förhoppningsvis bättre och bättre.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: På väg mot Algarve

Ja vi kom rätt sent till Calpe så alla platser på ställplatser och campingar var upptagna. Dessutom står det husbilar i stor mängd på parkeringar utefter många gator.
Vi står på gatan utanför en camping men åker nog vidare i morgon för det är tydligen marknad och det förblir nog fullt under helgen.

I Huercal Overa finns det plats har jag förstått.

Ni som är på platser mellan Calpe o Huercal Overa hur är det med plats på era ställen?

Är det så fullt med husbilar o husvagnar utefter hela spanska öst o sydkusten tro?
 
Toppen