• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömbrytare/växlare

F

F.d. 55931

Guest
Trodde att jag enkelt skulle lösa en praktisk detalj på vår husbil men har hitintills inte lyckats. Har bytt till ett 220v kompressorkyl/frys som jag driver med en inverter som kopplas in via bilens 220v elcentral. När extern ström kopplas in växlar jag kablarna med europantakter vid elcentralen. Lite "bökigt" är det. Har därför sökt efter en strömbrytare/växlare där jag enkelt och säkert kan växla mellan intern och extern 220v ström, men inte lyckats hitta någon. Finns det en smidig lösning?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Att koppla en jordfelsbrytare efter en inverter är tämligen meningslöst då inverterns utgång normalt är galvaniskt skild från jord. Elsäkerheten blir istället jämförbar med den i en fastighet utan jordfelsbrytare när man använder korrekt elmateriel och följer fabrikanternas anvisningar.

Tillagt: Det kan dock vara så att vid en professionell installation det skapas en punkt för nolla, jord och skyddsjord och därmed möjliggör användning av jordfelsbrytare. Har dock ingen kunskap om detta.

Vi har nöjt oss med en 300 W sinusinverter och den klarar av att förse exempelvis cykelbatteriladdare eller laptop med ström. Även strömsnåla plattänger för hårvård samt alla småladdare fungerar fint med denna.

Jag har satt upp en förgreningslist vars anslutningssladd jag flyttar mellan inverterns och bilens 230 V-uttag. Till denna har jag anslutit en förlängningskabel till toaletten för tandborstladdning etc. och en andra till bagagerummet, främst för laddning av elcykelbatterierna.

Använda UPS? Bodelsbatterierna är ju redan en form av UPS och kapaciteten på dessa får man ju välja efter det behov man har. Gäller kanske inte alla UPSer, men valde en instruktion på måfå och där stod inledningsvis att man inte fick koppla in hårtork eller laserskrivare...

För att återgå till trådskaparens ursprungliga fråga, så besvarades den ju med kataloghänvisning redan i inlägg två. Växlaren har alltså en fördröjning på 1-2 sek och om man alltid ser till att invertern är tillslagen vid skiftning av strömkällan, så bör den fungera för kylskåpet.

http://www.produktinfo.conrad.com/d...ml-IVT_US_12N_UMSCHALTSTATION_de_en_fr_nl.pdf

MVH/Thomas
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Funderade lite på faran av elektrisk ström vid drift med inverter. Finns väl ingen jordfelsbrytare i en sådan? Och om spänningen inte är kopplad med någon del mot chassie kan ju höga strömtoppar laddas upp av ansluten utrustning? Om man skall använda någon omkopplare mellan inverter och yttre el, borde den vara 2 polig så att bägge ledarna bryts/ kopplas om. Dessutom med dubbla brytställen per pol ifall den blir defekt. Skulle nog inte lita på ett relä..
En rejäl vridomkopplare el-noll-omvandlare är nog det enda trygga.

Varför inte ha en vanlig UPS inkopplad ständigt? Vikten.. Många ups:er skiftar fas/nolla vid drift/standby, så tänk efter hur den kopplas in. Men då är bodelsbatteriet orört om hårfön eller liknande körs några minuter. 1400W ups väger inte så mycket och kan ju mata ett/flera särskilda uttag för micro eller så.
Men den blir förståss bara laddad när man står på ström utifrån..
Men billigare och säkrare än motsvarande inverter om man nöjer sig med 15-20 drifttid typ datorbackup.

Förvirrade funderingar...
Ha en bra dag i alla fall!
Conny J

Angående förvirrade funderingar. När du läst i denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/610833 så framstår det helt klart för dig hur det är med inverter och jordfelsbrytare.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Jo , medveten om problemet med utgången från invertern och jordfelsbrytare..
Tänkte att vädra farligheten med diverse automatiska eller manuella omkopplingar. Att flytta en stickpropp är nog det stabilaste säkerhetstänket.
Starkström och all extra installation i husbilar är en stor säkerhetsrisk i alla fall.
Hoppas att mitt inlägg inte stört, meningen var att lyfta de risker som jag funderat på. Bakström från invertern är i alla fall något som redan togs upp i tråden. Ups var bara lite spånande, om ingen funderar blir ju allt som innan...:spinny:
Tycker det är underbart med Husbilsklubben och allt kunnande, som gett oss många tips!

Conny J
 
Toppen