• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket kan man pruta på en ny husbil?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!

OM, jag säger OM det blir aktuellt att byta husbil och isåfall OM det blir till att satsa på en helt ny, hur mycket skall/kan man då pruta ner från listpriset?

För några år sedan köpte jag en helt ny personbil. Min erfarenhet då att det varierade väldigt mycket mellan olika fabrikat och återförsäljare. Fastnade till slut för en Ford, och lyckades där pruta ca 4-5% av listpriset. Är det något man kan räkna med hos en husbilsåterförsäljare?
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man pruta på en ny husbil?

Vår erfarenhet av byte är att det kan variera väldigt stort mellan olika märkesföreträdare men även mellan handlare som säljer samma märke i vad de betalar för inbytet. Vi har upplevt att vissa handlare kan både betala rejält mycket mer för inbytet samtidigt som de även justerar listpriset neråt på den nya bilen och dessutom erbjuder en hel del tilläggsutrustning till det intressanta mellanpriset. Andra däremot erbjuder knappast något av detta.
Sannolikt är det väl så att de husbilsföretag som säljer mycket erbjuder även, förutom god service, gynnsamma affärsuppgörelser.
Däremot är det, som jag ser det, svårt att ange någon gällande "prutmånsprocentsats".
//Kjell
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man pruta på en ny husbil?

Byter du husbil så prutar du ju inte på listpriset utan förhandlar om mellanpriset.
En handlare är inte så pigg att ta ditt inbyte till högt pris om han t.ex. har tre liknande bilar redan osålda.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man pruta på en ny husbil?

Byter du husbil så prutar du ju inte på listpriset utan förhandlar om mellanpriset.
En handlare är inte så pigg att ta ditt inbyte till högt pris om han t.ex. har tre liknande bilar redan osålda.

Det är sant. Men om vi, för att renodla diskussionen, antar att jag INTE skulle ha något inbyte. Hur mycket kan jag pruta på listpriset då?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man pruta på en ny husbil?

Första steget måste vara att se vad olika handlare i Sverige begär för samma bil, det kan variera väldigt mycket.
Även hos den som begär lägst finns en prutmån.
Jag hade tagit det lägsta priset - 5% och gett ett bud
/ Thomas
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man pruta på en ny husbil?

Jag hade tagit det lägsta priset - 5% och gett ett bud
/ Thomas

Jag hade valt den handlare i min närhet som gett det mest seriösa omdömet. (Hade även googlat, för att se vad andra tycker om jus t den handlaren.)

Detta för att, i möjligaste mån, undvika framtida svårigheter.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kan man pruta på en ny husbil?

Vissa bilar är iskalla och svår sålda,då är det lättare att pruta,men det viktigaste är inte slut priset, utan den framtida servicen och garantin och tillmötesgående från säljare och företaget, jag är jättenöjd med mitt köp har bytt på samma firma 5bilar under12år utan ett enda problem ,det är det som avgör ett bra köp,och hur man själv uppför sig mot säljare ,mvh håkan
 
Toppen