• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automat VS Manuel

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Det behövs inte.
Jag har fel, jag glömde alla DSG lådor som VAG koncernen levererat.

Det som dock kvarstår, är att robotväxlade lådor med enkel koppling inte finns på personbilar klass 1.
Det har funnits, men inte nu längre. (vad jag vet)

DSG vore fint att få till husbilar, mycket fin körbarhet och kan byggas mycket robust.
1) Ok, men Volvos resp VW-konc vxl-lådor är bara två ex på tillv som använder sk dubbelkopplingslådor i sina p-bilar, många fler tillv finns givetvis!
2) Ingen som skrivit att robotlåda gällde gällde p-bilar väl?
3) vad som kan vara intressant är att kanske 20% av våra husbilar är utrustade med aut-lådor.
18-19% av dessa har troligen typ Fiats/Ivecos robotlådor och resten 1-2% har "riktiga aut-lådor" (dvs konv bränsleslukare).
Dvs endast 1-2% av hela HB-beståndet (efter 1/1-11) i Sverige borde enl Trp-styrelsens intentioner om högre skatt på förbrukning/utsläpp få den högre vägtrafikskatten om det ska bli i närheten av rätt!

Trp-sty har tydligen ändrat sig om t.ex befintliga reg HB som saknar info om vxl-låda, blev ju näst intill 80% fel. Om ingen info finns betraktas nu HB'n återigen ha en manuell vxl-låda, då blir felet i varje fall betydligt mindre än tidigare 80% fel!
Grundprincipen (gen belastn av alla aut-lådor) är dock fortfarande i grunden fel = bör endast gälla för HB med konverterautomater .. som i princip drar 5-10% mer bränsle och som därmed har högre utsläpp än manuella- och modernare/effektivare aut-vxl-lådor (= med lägre friktionsförluster, mm)!

För frågeställaren är svaret man/aut att det inte blir dyrare med en robotstyrd aut-låda, inte ens om Trp-styrelsen i framtiden skulle klassa aut-lådor på ett korrekt/relevant sätt = dvs de ska beskatta hur/vilken tekninik som påverkar miljön vilket är deras avsikt/uppdrag!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

1) Ok, men Volvos resp VW-konc vxl-lådor är bara två ex på tillv som använder sk dubbelkopplingslådor i sina p-bilar, många fler tillv finns givetvis!
2) Ingen som skrivit att robotlåda gällde gällde p-bilar väl?
3) vad som kan vara intressant är att kanske 20% av våra husbilar är utrustade med aut-lådor.
18-19% av dessa har troligen typ Fiats/Ivecos robotlådor och resten 1-2% har "riktiga aut-lådor" (dvs konv bränsleslukare).
Dvs endast 1-2% av hela HB-beståndet (efter 1/1-11) i Sverige borde enl Trp-styrelsens intentioner om högre skatt på förbrukning/utsläpp få den högre vägtrafikskatten om det ska bli i närheten av rätt!

Trp-sty har tydligen ändrat sig om t.ex befintliga reg HB som saknar info om vxl-låda, blev ju näst intill 80% fel. Om ingen info finns betraktas nu HB'n återigen ha en manuell vxl-låda, då blir felet i varje fall betydligt mindre än tidigare 80% fel!
Grundprincipen (gen belastn av alla aut-lådor) är dock fortfarande i grunden fel = bör endast gälla för HB med konverterautomater .. som i princip drar 5-10% mer bränsle och som därmed har högre utsläpp än manuella- och modernare/effektivare aut-vxl-lådor (= med lägre friktionsförluster, mm)!

För frågeställaren är svaret man/aut att det inte blir dyrare med en robotstyrd aut-låda, inte ens om Trp-styrelsen i framtiden skulle klassa aut-lådor på ett korrekt/relevant sätt = dvs de ska beskatta hur/vilken tekninik som påverkar miljön vilket är deras avsikt/uppdrag!

OT: Pls, förs. undv. anv. förk. i löp. txt!
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Automat VS Manuel

Nja, de moderna elektroniskt styrda automatlådorna är enklare uppbyggda än de gamla.
På de nya sköter elektroniken växlingarna med hjälp av solonoidventiler.
I de gamla fanns ett otal av fjädrar, kolvar och ventiler som var ett helsike att hålla ordning på.

?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Det behövs inte.
Jag har fel, jag glömde alla DSG lådor som VAG koncernen levererat.

Det som dock kvarstår, är att robotväxlade lådor med enkel koppling inte finns på personbilar klass 1.
Det har funnits, men inte nu längre. (vad jag vet)

DSG vore fint att få till husbilar, mycket fin körbarhet och kan byggas mycket robust.

I Peugeot 107 är det robotlåda, hur det är med den nya 108 vet jag inte men jag _tror_ det forfarande är samma låda. Jag har haft en Pegga och hade mycket problem med den som inte Peugeot ville kännas vid, vi körde för snällt med den. Den drog inte om man gasade försiktigt och det vill men ju om man står i en kö. Det var en 2010 så man får ju hoppas att tekniken har gått framåt sen dess
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Jag har provkört en ny 507, jösses vilken dålig växellåda (robot).
Jag tror att en halvdöd sengångare växlar en manuell fortare.
Lådan tvekar vid kick down och är generellt mycket irriterande,
jakten cl/mil har gått för långt när det gäller dåliga val av växellådor
Tog bort precis all körglädje nu en Peugeot kan leverera.

Min mor åker Mitsubishi Colt med robotlåda, hon har t.o.m lyckats krocka på en lutande p-plats, allt tack vare en idiotisk växellåda, hon körde tidigare Volvo 965 med riktig automat utan nåt som helst problem.
Skulle inte förvåna mej om dessa robotlådor sanerar bort sej själva i framtiden p.g.a problem/kostnader.
 
Senast ändrad:

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: Automat VS Manuel

Peugeot har väl robbotlåda i sina "halvautomater"?
Dom taxiförare som kör dessa bilar är helnöjda.
Dom säger att det tar tid att lära sig att köra dessa.
Har även en bekant som kör med sådan låda och han sa samma sak.

Jens
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Jo så sa bilförsäljaren också, men har man som mej 40års erfarenheter från riktiga automater så är det svårt att acceptera alla de egenheter som en robot-låda håller på med.
Kommer man dock från den "manuella världen" så tror jag att många tycker att det helt plötsligt är bekvämt att slippa växla, och jämför inte med en riktig automat.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

När företaget skulle köpa in en begagnad lätt lastbil ville pojkspolingen att vi skulle köpa in en automat.

Okej, vi hade valt ut en bilmodell, ringde bilfirman och bestämde att vi skulle komma dit och provköra den, när vi väl kom dit kunde vi inte provköra den, robotlådan lådan var trasig.

Andra bilfirman: Där slog växlarna in stenhårt, pojkspolingen trodde jag fejkade för jag inte ville ha en automat överhuvudtaget, han testkörde och insåg att den lådan var trasig.

Tredje bilfirman: Robotlådan växlade inte rätt och tvärslö på 2:an, nu insåg pojkspolingen att robotlåda var skit.

Första manuella lådan vi testade var perfekt!
Jag skulle inte våga köpa en robotlåda efter dom erfarenheterna iallafall.

Ska det vara automat ska det vara en riktig automatlåda.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Den fundering som jag själv har p.g.a erfarenhet i bud och taxibranschen. (20 tal haverier med robotlåda)

Det är ytterligare en dyr grej i drivlinan som kan paja.

Dom bilar vi testade hade rullat mellan 12-17 tusen mil, vi kanske ska läsa vad ett proffs har för åsikt!

Era husbilar har inte hunnit uppnå över 15 tusen mil ännu;)
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Kom ihåg det är taxi`n ni pratar om!! Alla vet vad dom har för
sårts vardagar.

Läs dom här trådena.Den gjälder manuella växel-lådor/kopplingar.
Om man tycker det är fel på robotlådan,så......ja!!

http://www.husbilsklubben.se/forums/t93203/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t73556/

Den stämmer bra med egna upplevelser från firman med
rundt 40 bilar av den här typen.

En HB körs aldrig på det här sättet,så robotlådan är det ingen
fara med,långkörningar med lite växlande som dom utsätts
för när dom är ute med sina försiktiga ägare.

Nei ni,robotlådan til Fiat som används i våra husbilar kan man
lungt anskaffa.Ingen snakk om saken.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Har kört en Fiat Ducato med automatlåda i Australien, i en hyrd husbil. Bilen hade gått ca 14000 mil. Efter fyra dagar, hände inget när växeln las i, på dash boarden stod det: gear unavailible. Bärgning i ca 3 timmar och vi fick en ny bil, efter fem dagar fick vi tillbaka den gamla bilen, lagad på en fiatverkstad, efter fyra dagars körning hände samma sak igen.Gear unavailible är inte ett bra budskap. Fick en ny bil igen och den fungerade med fiats automat i ytterligare en månad. Jag skulle vara väldigt tveksam till en Fiat m automat efter de upplevelserna, fast jag gillar automatlådor som sådana, har det på en Volvo personbil och den har klarat över 25000 mil utan problem.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Det är väldigt mycket tyckande från många håll i den här tråden. Vad gäller kopplingsproblemen som Ottar & Else relaterar till så vill jag påpeka att det är i princip samma koppling oavsett om du har manuell eller robotlåda på en Fiat.

Jag tänkte förmedla några erfarenheter från körning med robotlåda eftersom jag har en sådan i min Citroen C4. Den fungerar alldeles utmärkt vid normal körning men när man skall köra/backa med släp/husvagn kommer problemen.

För att bilen skall driva fordras ett visst gaspådrag och bilen behöver komma upp i en viss hastighet för att kopplingen skall bli helt släppt och sluta slira. Den hastigheten är i de flesta fall för hög för att man skall hinna med och manövrera ekipaget baklänges. I praktiken gasar man alltså inte så mycket att hastigheten uppnås och resultatet blir att man slirar på kopplingen när man backar och lamellerna bränns eller i värsta fall tar helt slut. Detta är vad erfarna Citroen-mekaniker påpekar och jag måste ge dem rätt i det fallet, jag har själv råkat ut för det men hann avbryta i tid så lamellerna klarade sig.

Applicerar vi dessa erfarenheter på en husbil som normalt är ganska tung så kan du få samma problem när du skall trixa in bilen på en trång campingplats. För att det inte skall gå så fort när du backar så bromsar du samtidigt som du gasar vilket i praktiken innebär att kopplingen slirar hela tiden du manövrerar bilen. Tänk dig sedan scenariot att du har kört fel och måste vända, det är väldigt trångt där du ska vända så ett antal saxningar fram och tillbaka blir nödvändiga. Samma sak sker då, du bromsar och gasar samtidigt för att det inte skall gå så fort. Har du otur kanske det inte går att vända så du måste backa en längre sträcka, det är inte säkert att det går att backa så fort så att kopplingen blir släppt och du blir tvungen att slira dig bakåt. Resultatet i dessa fall blir en överhettad eller i värsta fall en havererad koppling.

Ovanstående scenarier är inga utopier utan förekommer tämligen ofta. Jag har i bekantskapskretsen av husbilsåkare flera som råkat ut för detta och är efter det inte så imponerade av robotlådan. Min slutsats är alltså att så länge man kör på stora vägar och inte behöver manövrera på trånga utrymmen så är robotlådan väldigt bekväm och optimerar bränsleekonomin men där tar det positiva slut i mina ögon. Själv skulle jag inte skaffa en bil med robotlåda men det är min åsikt och var och en gör som den själv vill.

Jag vill som sagt inte råda åt något håll men jag hoppas att det jag skrivit här förklarar lite vad som kan bli problem med en robotlåda.

Mvh / Roland
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Att man kan bränna lamellerna vid manövrering i låg fart med tung last och/eller släp är rimligen inte beroende på om bilen är utrustad med robotlåda eller rent manuellt växlad.
Nu har jag iofs mest erfarenhet av MB och enligt min erfarenhet är vad som behövs i sådana situationer en tillsatsväxellåda (=lågväxlar). I min nuvarande bil, med riktig automat, ger denna en reduktion med ca. 40%, vilket räcker till i normala campingsituationer. I min föregående husbil med manuell låda gav tillsatsväxellådan en reduktion med hela 250% och då kunde jag dra upp mitt 2 ton båtsläp på tomgång i de brantaste ramper.

När jag hade robotväxellåda var jag inte riktigt nöjd med att lådan inte växlade lika snabbt som jag önskade.

aake
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

"Att man kan bränna lamellerna vid manövrering i låg fart med tung last och/eller släp är rimligen inte beroende på om bilen är utrustad med robotlåda eller rent manuellt växlad."

Jo aake, det är beroende på om bilen har robotlåda eller manuell. Med en manuell låda styr du själv hur mycket kopplingen skall slira, med en robotlåda är det som jag skrev att man måste ge ett visst gaspådrag för att den skall börja driva och det ger till resultat att bilen måste uppnå en viss hastighet för att kopplingen skall sluta slira. Den hastigheten är i de flesta fall för hög för manövrering i trånga situationer, alltså bromsar man för att hålla ner hastigheten och det resulterar i att kopplingen slirar hela tiden med brända lameller som följd. Jag förnekar inte att man kan bränna lameller med en manuell låda men då påstår jag att det är exceptionellt trångt, tungt eller på annat sätt extra besvärligt. Med en "riktig" automatlåda som du säger finns inga lameller att bränna, däremot kan man få oljan i convertern att bli överhettad men det ger sällan bestående skador.

Mvh / Roland
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Automat VS Manuel

Dom bilar vi testade hade rullat mellan 12-17 tusen mil, vi kanske ska läsa vad ett proffs har för åsikt!

Era husbilar har inte hunnit uppnå över 15 tusen mil ännu;)

Vill bara förtydliga att alla bilar jag hade med robotlåda, var handikapp fordon och budbilar. Dvs samma typ av chassi som en plåtis. Snittkostnaden för reparation låg på 25 tusen per haveri. Då har jag inte räknat med alla omprogrammeringar och bärgningar. Problemen börjar efter ca: 8000 mil. Det var inte företagsekonomiskt att ha dessa robotlådor i produktion. Det genererade för mycket stillestånd och avbruten produktion. Vid byte till en ny blev det manuell.

Vid den tiden hade jag 70 fordon på persontransporter och 35 fordon på godstransporter. Varav 8 hade robotlådor. Dessa hade mer driftstörningar en alla andra tillsammans. Ingen gick 40000 mil, vilket är normalt att man kör före man efter 3-4 år byter ut fordonet.

Nu stämmer det att bilar i produktion går hårdare, men det stämmer också att det är mer problem med robotlådor.

Det är ytterligare en pryl i drivlinan som kan paja.


Däremot har jag haft några lastbilar med riktig automat. Dom höll hur länge som helst. Samma i taxibilar. Det var bara problem med tiptroniclådan som pajade efter 15-20000 mil.
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Med körning i stad eller i rondeller är robotlådan guld värd. Lugnt och fint kör man, inga ryck eller hopp. Säkert känns det också att inte behöva oroa sig för fel växel i utfarter. Snabbt och lätt. Var i Stockholm i helgen och där märktes det verkligen att det kändes bra med automat.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Vill bara förtydliga att alla bilar jag hade med robotlåda, var handikapp fordon och budbilar. Dvs samma typ av chassi som en plåtis. Snittkostnaden för reparation låg på 25 tusen per haveri. Då har jag inte räknat med alla omprogrammeringar och bärgningar. Problemen börjar efter ca: 8000 mil. Det var inte företagsekonomiskt att ha dessa robotlådor i produktion. Det genererade för mycket stillestånd och avbruten produktion. Vid byte till en ny blev det manuell.

Vid den tiden hade jag 70 fordon på persontransporter och 35 fordon på godstransporter. Varav 8 hade robotlådor. Dessa hade mer driftstörningar en alla andra tillsammans. Ingen gick 40000 mil, vilket är normalt att man kör före man efter 3-4 år byter ut fordonet.

Nu stämmer det att bilar i produktion går hårdare, men det stämmer också att det är mer problem med robotlådor.

Det är ytterligare en pryl i drivlinan som kan paja.


Däremot har jag haft några lastbilar med riktig automat. Dom höll hur länge som helst. Samma i taxibilar. Det var bara problem med tiptroniclådan som pajade efter 15-20000 mil.


Bilarnas fabrikat, års modell???

Leif
 
Senast ändrad:
Toppen