• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läste ett inlägg får Jappe:

"Det är just sådana här ansvarslösa tömningar som får till följd att kommunerna i Spanien har börjat "trakassera" husbilsfolket. Det går faktiskt att se på brunnslocket vad det är för sorts brunn! Det är det första en brunnslockstömmare bör lära sig men de flesta har ingen aning om detta eller så skiter man i det.

En annan sak som retar kommungubbarna och lokalbefolkningen är den snuskiga tömningen av toakasetter på offentliga toaletter. Jag har sett många nersölade sådana i Spanien.

Här behövs skärpning och upplysning för att husbilisterna ska bli accepterade i framtiden annars kommer den negativa utvecklingen att fortsätta!

Jappe"

...... och en från kommentar från Jojje:

"Tack Jappe

Du satte mina tankar på pränt, har sett otroliga lösningar på "skit" problemen, det ena värre än det andra.
Sunt förnuft finns inte hos vissa husbilsåkare, bara det att öppna gråvattenkranen där man står, vänta ett par minuter
och sen köra i väg med kranen öppen och vattnet rinnande och stor illaluktande pöl kvar på platsen.
Visst, det är "bara" gråvatten, men fy fan vad det kan stinka om pölen.
Med så många husbilar som det finna här nere denna säsong är det inte svårt att se att det kommer bli problem framöver.
Polisen i Loulė körde bort husbilarna med hjälp av en lag dom hittat , den förbjuder husbilar på offentliga parkeringsplatser.
Sprids det beslutet så är det Adjö men fricamping i Portugal.
Tyvärr har vi inte hittat "vår plats" som vi skulle slå oss till ro på, flyga ner och hyra i typ 6 månader.

Jojje"

.... i Gittan och Jojjes intressanta och trevliga tråd, "På väg mot Portula - Spanien".

Men för att inte kidnappa den tråden, så öppnar jag en ny tråd.

Blev så inspirerad av inläggen och den senaste tiden har jag läst, här på HBK och på andra ställen, om olika mått och steg som man myndigheterna i Spanien tagit mot den fria campingen, som utförs på platser där det är förbjudet.

Googlat och funnit en del intressant, bl.a. har El Instituto del Turismo, mera känt som TURESPANA, Spanska Turistministeriets marknadsorganisation, ungefär som VisitSweden i Sverige, initierat en genomgång av husbilsturismen och de problem som uppstår med de illegala "parkeringarna" med husbilarna.

Man skriver att man bjudit in företrädare för campingindustrin och organisationer för campingnyttjare. Om La P.A.C.A. La plataforma Autocaravanas Autónoma, som jag tror är Spaniens största husbilsorgansiation, bjudits vet jag inte.

Däremot hittade jag ett färskt uttalande från La P.A.C.A. Ordförande:
La plataforma defiende las áreas para autocaravanas. Noticias de la plataforma autocaravanas y sus socios autocaravanistas | La PACA

Där han bemöter kritiken från campingvärlden för illojal konkurrens när man anlägger speciella ställplatser för husbilar. Samma debatt som vi möter i Sverige, men här pratar man inte om fricamping, utan arrangerade ställplatser contra den traditionella campingplatsen.

Inspirationen från Jappes och Jojjes inlägg blev så stor så jag satte mig i bilen och körde ner till Rio Algars mynning, fem minuter från vårt hus.

http://www.altea.es/data/pdf/medio-ambiente/ElRioAlgar-CAST.pdf

Ett fint naturområde, som av myndigheterna har skyddat eftersom det finns både sällsynta fåglar och växter i området. Man har även gjort det lättillgängligt för besökare, med utställda utsiktsplatser och vägar att promenera på. Självklart för mig att det förbjudet att campa här, men tyvärr inte för alla.

Här är ett konkret exempel hur man gräver sin egen grav, eller hur man får myndigheterna att sätta upp "höjdhoppsställningar på 2 meter.

Här går man in till naturområdet, där Rio Algar rinner ut i Medehavet.

P2115876.JPG

Här finns även beskrivningar på vad man kan få se i området

P2115877.JPG

När man kommer ner mot stranden och den alldeles speciella vegetationen, där fåglarna skall finnas, så är det också fint skyltat.

P2115880.JPG

Vänder mig sedan mot havet och konstaterar att polisen nog varit här tidigare idag, eller kanske igår....... så få bilar har jag inte sett där tidigare.

P2115879.JPG

Detta är alltså inom ett skyddat naturområde, väl skyltat och något som ortsborna är stolta över.

Har varit fullt hela vintern, lokalpolisen gör en raid någon gång ibland, tömmer det helt, men det tar inte ett dygn så är det fullt igen..... ofta av samma bilar!

Skräp ligger det i vegetationen där fåglarna skall hålla till, det luktar skit i området. Inte stor skillnad på vad vi i Sverige förfasar oss över vad gäller EU-migranternas bosättningar.
 

Bilagor

  • DSCN3054.JPG
    DSCN3054.JPG
    3,1 MB · Visningar: 22
  • DSCN3061.JPG
    DSCN3061.JPG
    3 MB · Visningar: 15

Eva 9

HBK Medlem (P)
Inlägg
149
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Håller med om att detta är utan all respekt för att vi som gäster på Iberiska halvön beter oss. Nu är det ju folk i från norra Europa och inte bara svenskar. Kanske även någon spanjor eller någon annan från södern.
Även i Sverige så beter sig folk mycket illa. Utanför Tönnebro värdshus så backade en tyskt husbil in över en dagvattenbrunn och tömde sitt gråvatten. Och det var precis utanför ingången till värdshuset. Det stank.
Jag tycker att husbilsåkare i alla länder bör skärpa till sig men hur ska man få till detta???
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Står nu sedan Två veckor tillbaka på camping Mar Menor, en tysk Niesmann Flair kör ut från campingen var och varannan dag och tömmer gråvattnet längs vägen ca 200m från campingen!!!
Hur f-n tänker dom?? På campingen finns tömning för gråvatten, om det inte funkar får man väl bära gråvattnet i hinkar som de flesta andra
Funderar på att cykla ifatt honom o ta ett foto med mobilen när han står still o tömmer längs vägen
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Kanske är svartvatten som han tömmer. Det kanske inte funkar på insidan. Grisigt i båda fallen
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Undrar om vi hinner dit och prova på att campa när det är vinter i Sverige, när man läser dessa inlägg blir man mörkrädd på hur svinaktigt man kan bete sig.
Vi har ju 5 år kvar innan det blir av så man får väl hoppas att svinen lär sig en läxa och slutar upp med detta.

/Pelle
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Obs! Känsliga personer avrådes att läsa inlägget då det innehåller ironi, provokation och svart humor. Ni som vill slippa dessa påhopp på allmän ordning och reda, kan bocka mig på "ignorera listan" i kontroll panelen....


"Som jag ser problemet är det att folk hopar sig till samma ställe. Eftersom jag är en eremit typ som inte ens lånar ut sin toa för andra, har jag helt andra ögon för detta än en genomsnitts husbils åkaren. Det kan också vara intressant för en hemmablind allmoge att läsa hur en etiketts befriad person ser på saken.

När jag är ute och åker, vill jag fricampa så långt det går. Men knappt har man stannat innan det kommer en annan husbil som vill parkera bredvid, och så en till, och så fortsätter det tills det är fullt. Är det svenskar så börjar de organisera sig och någon typ av radhusmentalitet börjar växa fram likt den som de har flytt ifrån. Är det Norrman, Danskar eller Finnar så kommer flaskorna fram och en stund senare är det allsång.

Flera husbilar på samma ställe sticker i ögonen på lokalbefolkning och polisen. Fler husbilar skräpar alltid ned och sliter naturen. Tom. den spanska naturen kan blir mer sliten fast de är ju inte världsberömda för sin miljöengagemang. Tänker främst på deras avloppssystem, två kammarsystem är det. Först medelhavet, sedan atlanten.

Husbilar som söker den eviga sommaren från Ultimathule vill ju vara nära naturen och helst med havsutsikt för inga pengar alls. Spanjorerna erbjuder en ställplats i en vägkorsning med en taxamätare där den årliga inflationen är minst 30%. Klart att intresserna kolliderar och frihetskämpen gör som han gitter men med de bästa avsikter. Skulle det bara vara en eller två husbilar på samma ställe under några dagar och sedan försvinna skulle ingen reagera, men vi snackar om hundratals som stannar veckovis. De vettiga ställplatserna med trevlig omgivning och låg taxa blir snart så populära att de blir överfulla och då brister den spanska planeringen. Avloppen är underdimensionerad, sophanteringen likaså, liksom städningen och underhållet. Första åtgärden är alltid att höja priserna eller sälja hönan som värper guldägg.

Det vettigaste vore att öppna en konkurerande anläggning i närheten, men det är något som sällan sker. När stället är slitet och priserna maxade flyr gästerna. Detta sker om och om igen. Mallorca är en bra exempel hur turisvågorna har kommit och gått utan att spanjorerna eller deras myndigheter har lärt sig något.

Sverige är nu på väg att uppleva något närliggande med EU migranterna som det heter. (får man fortfarande säga så?) De åker visserligen med skåpbilar men okuperar alla platser där man kan stanna. Samma sak. Skulle det handla om en eller två som tog med sig sitt skräp, skulle ingen reagera starkt, men de är hundratals och sliter ner allt i sin väg. De bokstavligen sliter ut en ordinärie rastplats på någon vecka i den grad att den måste stängas för reparation.

Skulle det vara skillnad på svenskar och EU migranter? Jag tycker att det är det, fast det får man inte heller säga, då alla skall vara lika goda kolsupare enl. Mona Muslim. I grunden menar jag att det är mängden husbilar/skåpbilar på samma ställe som stannar för länge. Sedan finns där individuella svin bland grevar också, och det är ju bekvämt att peka på tysken med sin jädra merca som sabbar allt, men min åsikt är att det är mängden som sliter... "
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Jag är inte den sociala halvan i vårat äktenskap... vem som är snyggast har vi inte besämmt än efter 17år

Nu är jag ju inte så duktig på spanska (klarar av att beställa in en stor öl på flaska), men tror du verkligen att det är så enkelt att starta en ny ställplats/camping där nere? För jag är rätt trött på sverige och skulle lätt kunna köpa en bit mark där nere och starta en lönsam camping där man kan tälja guld med slö kniv ...
Har du hittat någon bra mark/ Kustremsa till priser som du tror du kan räkna hem på husbilsturisterna som helst står gratis...?
Seriöst ja lyssnar... kanske vi kan bli partners?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Holdt på med et prosjekt for 10 år siden, men etter noen år måtte vi gi opp å få de nødvendige byråkratiske godkjennelser. Tegninger, budsjetter og alles var klart sammen med en passe stor tomt like ved N332 og noen få km fra en avkjøring fra AP7. Planene var for en terrasert plass med plass for 40 husbiler.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Jag är inte den sociala halvan i vårat äktenskap... vem som är snyggast har vi inte besämmt än efter 17år

Nu är jag ju inte så duktig på spanska (klarar av att beställa in en stor öl på flaska), men tror du verkligen att det är så enkelt att starta en ny ställplats/camping där nere? För jag är rätt trött på sverige och skulle lätt kunna köpa en bit mark där nere och starta en lönsam camping där man kan tälja guld med slö kniv ...
Har du hittat någon bra mark/ Kustremsa till priser som du tror du kan räkna hem på husbilsturisterna som helst står gratis...?
Seriöst ja lyssnar... kanske vi kan bli partners?

Spansk byråkrati är säkert intressant för den som gillar evighetsarbete, men en normal svensk ger nästan upp vid en vanlig fastighets affär. Du måste nämligen lita på juristen för att genomföra affären. Har hänt flera gånger att de lurar sin utlänska uppdragsgivare, och det är ju lätt räkna ut vilka utsikter man har vid en process mot honom.
Det är nog svårt för någon från Sverige att driva rörelse I Spanien pga den krångliga byråkratin. Vad jag hört, så brukar engelsmannen göra detta genom sk. "målvakter", dvs. man har en inhemsk medborgare som officiellt står för verksamheten, samma system som i Thailand. Trots decenniers EU medlemskap händer inget i verkligheten för att förenkla företagandet. Detta är min uppfattning, de som bor på platsen borde veta bättre, någon? Det säkraste sättet lär vara att gifta sig med spanjorska och hoppas att kärleken omfattar mer än pengar..
Annars tror jag också att just olika service affärer riktade mot EU medelklassen vore en mycket luktraktiv affär där nere. Nordborna skulle flockas kring din anläggning såvitt du sköter den rätt. Att flera inte startar en rörelse där är bevis nog att något fundamentalt är galet i både genomskådlighet och i rättssäkerhet där nere. Utlänningar i Spanien skall först och främst vara slösaktiga turister och lämna pengarna där och inte tjäna pengar, då detta är avsett för spanjorer..
Åter igen, detta är min förenklade sätt att tolka systemet där nere, det finns säkert flera blåögda sätt att tolka systemet och den spanska omtanken mot turister...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Jag är inte den sociala halvan i vårat äktenskap... vem som är snyggast har vi inte besämmt än efter 17år

Nu är jag ju inte så duktig på spanska (klarar av att beställa in en stor öl på flaska), men tror du verkligen att det är så enkelt att starta en ny ställplats/camping där nere? För jag är rätt trött på sverige och skulle lätt kunna köpa en bit mark där nere och starta en lönsam camping där man kan tälja guld med slö kniv ...
Har du hittat någon bra mark/ Kustremsa till priser som du tror du kan räkna hem på husbilsturisterna som helst står gratis...?
Seriöst ja lyssnar... kanske vi kan bli partners?

Öppna du ställplats men den skall kosta Gratis enligt många , tyvärr.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Jag tror som sagt att det skulle kunna bli väldigt lönsamt att driva en rastplatskedja i Spanien och/eller i Portugal.

Förutsättningarna är dock att man har en kärntrupp av pålitliga människor som inkluderar en spansk jurist. Filosofin borde vara typ IKEA att man inriktar sig på kvalite och i kostnader i första hand, vinsterna kommer sedan med volymerna. Det är just denna moment som få förstår. Det går inte heller med halvhjärtade insatser där barnkalaser prioriteras före kärnverksamheten. Jag pensionerade mig just därför att folk begriper inte företagandet, det är för arbetsamt att förklara för kronologiskt vuxna att företagandet är lite som krigföring i startskedet, det är blodigt allvar. Man får lägga allt annat åt sidan, och det är få som klarar av. De flesta som drömmer om den här typen av verksamhet har en Åsa Nisse mentalitet där de ser sig själva sittandes bakom kassa apparaten med en Pina - coladá och halmhatt.

Jag har medverkat företagsrekonstruktioner under flera decennier och det är sannerligen inget "Hokus Pokus" utan gediget arbete med hård diciplin. Först skall man veta vad branchen handlar om och känna sina kunder, därefter skall man forma en idealanläggning med minsta möjliga kostnad men med hög kvalite som man enkelt kan dublicera. Sedan krävs lite kapital och uthållighet.

Sådana här anläggningar drivs ofta i privat regi och de har ingen affärsplan annat än bli fort rik, helst igår. Då präglas verksamheten i början av entusiasm, sedan av leda och girighet. Antalet anställda är från den närmaste bekantskapskretsen med diffus inställning till affärerna och eller verksamheten. Inte minst märker man i Spanien hur folk som arbetat hela sitt liv i turistbrachen utan att lära sig engelska. Det är liksom lite manana över det hela och då går det som det brukar...
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

TÄNK ... att en tråd som började så konstruktivt snabbt utvecklas till något annat. En viss kritik mot hur bl a vi svenskar beter oss här ner i Spanien & Portugal känns ju inte helt fel.

Men snabbt spårar frågan in på att det minsann också finns andra nationaliteter som uppträder "snuskigt" med sina husbilar. Därefter spårar tråden ur totalt och målar med "den breda penseln" om fördomar om det mesta.
Själva har vi även fastigheter i Spanien och har mycket goda erfarenheter av såväl juridik- som myndighetskontakter.
Kan det egna uppträdandet möjligen ha betydelse för bemötandet??
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Hade inte tänkt gå i svaromål till BigSpenders rallarsvingar, där den bredaste penselns används för att förklara sakernas tillstånd. I och för sig skojigt och utmanande skrivet, lättläst och rätt kul. Du är onekligen en frisk fläkt här på HBK.

Men eftersom tråden helt håller på att tappa focus på det som jag vill förmedla och diskutera, så måste jag uttrycka mina åsikter om BigSpenders påståenden om spansk byråkrati, synen på turismen och företagandet. Saker som jag egentligen tycker är OT, vad gäller trådens rubrik.

Men börjar med avslutningen på mitt första inlägg i tråden, som blev lite rumphuggen, eftersom avslutningen inte kom med. Troligen beroende på att inlägget helt enkelt blev för långt.

forts......

Det här var bara ett exempel, 5 minuter från vårt hus. Hela spanska kusten är fylld av liknande exempel.

De här bilderna tog jag förra vintern i La Azohia, strax öst om Mazarron.

DSCN3054.JPG

Troligen är det lokalbefolkningen som smyckat glasåtervinningen bakom skylten, med "cucarachas", dvs. kackerlackor.

DSCN3062.JPG

Så otroligt provocerande, eftersom den här utmärkta gratisplatsen ligger bara 2-300 meter från stället som är förbjudet, men där ändå de flesta samlats.

Det här var två exempel och det skall tilläggas att på dessa två platser har jag varken sett en nordisk eller spansk husbil.

På grund av de ökade volymerna så tror jag det är logiskt att myndigheterna måste strama upp husbilsturismen, skapa regler så den i framtiden skall kunna fungera och inte skapa konflikter med bl.a. ortsbefolkningen.

En konsekvens blir säkert att det blir svårare att finna helt gratis "parkeringsplatser" där man kan stanna veckovis.

Gårdagens googlande på spanska sidor i ämnet, gav mig en ny och trevlig information. Överallt räknar man på hur mycket de olika turistgrupperna/besökarna spenderar under sitt besök, det gör vi i Sverige och självklart också i Spanien.

Här brukar alltid kongressdeltagare och golfturister ligga i topp och de gör de säkert fortsatt. Samtidigt brukar "campare" och framför allt de med husbil vara den grupp som lämna minst pengar efter sig. Troligen är rankingen densamma nu, men nu fick jag se en mycket högra siffra än jag tidigare sett från dessa undersökningar. Nu räknar man med att varje husbil, spenderar ca. 60 Euros per dag. Viktiga siffror, som finns hos Fritidsnämnden i varje kommun och som ligger till grund för investeringar inom turismen och säkert även när man planerar för husbilsturisterna.

Nu BigSpender, mina kommentarer till dina franka påståenden.

Ditt första inlägg:

Här är vi nog alla som skriver i ämnet överens. Det är volymerna som skapat problemen, för många bilar på samma platser och för lång tid.

Området förfulas i lokalbefolkningens ögon och rent praktiska problem, infrastrukturen för den här formen av bosättning finns helt enkelt inte.

Däremot vet jag inte vad du får de ohemula prishöjningarna ifrån och att priserna är maxade och gästerna flyr.

Att man tar ut ett pris som marknaden är villig att betala är nog ingen spansk företeelse, du behöver bara springa ner till din ICA-butik för att möta precis samma tänkande vad beträffar prissättning.

Flyr gästerna? Är det kris på spanska ställplatser och campingar, för att gästerna flyr? Tror inte det, har varken sett eller hört det.

Själva övervintrade vi på 4 olika campingplatser i Spanien förra vintern. Standarden högre än vad vi mött i Sverige och prissättningen i högsta grad rimlig för det vi fick.

Ditt andra inlägg.

Här får Spanien pisk, byråkratin, jurister som lurar sina uppdragsgivare, hopplöst företagsklimat för utlänningar, bristande rättssäkerhet och samma system som man har i Thailand..

Citerar;" Detta är min uppfattning och de som bor på platsen borde veta bättre, någon?

Tar upp den kastade handsken, trots att vi skrev oss i Sverige för ett par år sedan, i samband med min pensionering.

Har faktiskt bott och arbetat i både Thailand och i Spanien och vill med en gång säga att det självklart inte finns några strukturella likheter i systemen i Thailand och Spanien, lika lite som det finns mellan Sverige och Thailand.

Nej, man behöver inte vara gift med en spanjorska för att driva företag eller äga fastigheter i Spanien, det är Carola, från Storvik en bekräftelse på. :)

Visst finns byråkratin, korruptionen och nepotismen som är utbredd. Vidare så är rättssystemet tungrott och ineffektivt.

I Spanien brukar man säga att Napoleon misslyckades att installera sin bror Joseph Bonaparte på den spanska tronen vid Spanska självständighetskriget i början av 1800-talet, men som hämnd lämnade kvar den franska byråkratin i administrationen.

Men visst har det skett förbättringar de senaste åren. Eftersom jag själv arbetat inom administrationen så har jag varit med om helt horribla exempel på vilken ineffektivitet byråkratin skapar.

Som sagt, det har blivit bättre och blir hela tiden förbättringar inte minst p.g.a. internet. Man kan t.ex. idag deklarera lika lätt som man gör det i Sverige. Småföretagarna har en förenklad beskattning, "módulos", där t.ex. mindre affärer, restauranger, skomakare och t.ex. åkare med upp till 4 lastbilar och en fakturering på max 125.000 Euros kan välja en fast skattemodell, som betalas, hen slipper därmed bokföringen. De flesta mindre företagarna väljer den modellen eftersom den är enkel och fördelaktig.

Håller med om att det är mycket enklare att driva företag i Sverige, som jag tycker har bland de bästa företagsklimaten i Europa, både vad gäller byråkrati och beskattning.

Nej, Spanien är inte alls så företagsvänligt, men delar inte alls din uppfattning på att det är få nordeuropéer som är företagare i Spanien, p.g.a. byråkratin.

Har ingen aning, men jag skulle tro att det finns flera svenska företagare i Spanien, än spanjorer som har företag i Sverige. Känner till massor av nordeuropéer som är lyckosamma företagare här inom bygg, handel, serviceföretag, transport, spel, shipping och inom turismen.

Visst har jag sett misslyckande, ganska många. Skandinaver som kommit ner och startat restauranger och barer, men som kommit med fel bakgrund och fel inställning. Är man inte seriös, har kunskap, pengar och rätt inställning så fungerar företagandet lika illa här som i Sverige. Många har besvikna och panka åkt hem igen efter något år.... är det spanska byråkratins fel? Nej, absolut inte, de här människorna har ofta inte ens försökt leva och driva sitt företag enligt de bestämmelser som finns.

Kommer ihåg fem exempel på svenska restaurangägare som bara en dag inte dykt upp, lämnat utelåst obetald personal, hyresskulder på ibland flera år och obetalda skatter. De har säkert sedan skroderat hemma i Sverige vilket skitland Spanien är.

Det finns inte alls någon "rasism" inom företagandet i Spanien, vi utlänningar behandlas inte alls annorlunda, men man måste göra rätt. Själv har jag använt konsulter, företag som skött den formella, byråkratiska delen. Visst alla dessa Gestorias är en kostnad och en konsekvens av den snåriga byråkratin. Det är en kostnad som andra, som man får budgetera med.

Det är väl så att precis som många av oss svenskar förväntar oss att utländska invandrare skall respektera och leva efter våra regler och lagar, samma sak gäller rimligtvis även för oss när vi flyttar till Spanien.

Din slutkläm;

"Utlänningar i Spanien skall först och främst vara slösaktiga turister och lämna pengarna där och inte tjäna pengar, dådet är avsett för spanjorer..."

Vad har du fått det ifrån? Tänk under mina 22 yrkesverksamma år i Spanien mötte jag aldrig den inställningen från någon, inte från ansvarig Minister till bonden som hjälper oss här med huset och hönsen.

Det kallar jag illasinnad generalisering med den rejäla tjocka penseln använts.

Samma sak när det gäller fastighetsaffärer, man måste använda folk man har förtroende för och som kan, inse att det inte är i Sverige och se till att man gör rätt från början. Jodå, jag vet fall där det inte gått bra, men vems har felet varit?
Gissa?

Ditt tredje inlägg:

Vet faktiskt inte vad du vill med det inlägget.

Förstår att du vill berätta att, "Jag pensionerade mig just därför folk begriper inte företagandet, det är för arbetsamt att förklara för kronologiskt vuxna....."

Skall jag ta det som smickrande att du nu, trots pensioneringen, för oss alla här, berättar vad företagandet egentligen är, vad som krävs?

Vill bara påminna dig om att här på HBK finns det massor av erfarenhet vad gäller företagande, tycker därför att du i stället öppnar en ny tråd som handlar just om management och utbyte av erfarenheter... du kommer att bli både förvånad och varse om att det inte bara är du som sitter på dessa erfarenheter och kunskaper.

Sedan kan jag berätta för dig att i spanska företag finns också affärsplaner, budget, likviditetsplanering, personalutveckling, ganska likt Sverige faktiskt. En stor skillnad finns och det är att chefen är och förväntas vara mer auktoritär än i Sverige, medbestämmande har inte kommit så långt, men den förbättras hela tiden.

Att en grupp svenskar skulle vara bättre lämpade än spanjorer att skapa en rastplatskedja är jag däremot mycket tveksam till av flera skäl.

Tror att vi nordeuropéer ofta har en övertro hur stor och avgörande turismen är för landet. Visst 2013 kom det 45 miljoner besökare och i pengar motsvarade det 4,4% av landets BNP. Har mött landsmän som tror att turismen är 70% av BNP och det är det i vissa turisttäta områden som t.ex. Kanarieöarna. Men visst är den viktig, som jämförelse kan nämnas att i Sverige motsvarar turismen 2,1% av vårt BNP.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Los Suegos. I stort är vi överens, jag målar lite över med den extremt breda penseln, men meningen är att man skall betrakta tavlan från lite avstånd....

Jag är också tacksam för dina tydliganden om de specifika förhållanden i Spanien och att framsteg även görs där. Det som skiljer oss är inget man kan koka något läsvärt i all hast i detta alvarliga ämne. Dina hullingar om företagandet kan vi ta senare vid en lämpligare tråd, det finns så många åsikter på området...

Men du och Lärkan? är ni twinns? Ni representerar en uppfriskande optimism, vill jag lova!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Jag tror vi hoppar över Spanien i år då Portugal fungerar hur bra som helst, i alla fall på den ställplats som vi är just nu på. Det finns några frikampare en bit bort på en P-gräsplätt för personbilar (ca 15 - 20 st. HB), egentligen en P-plats för strandbesökare. Undrar var alla tömmer sina kassetter? Vad händer när den riktiga värmen sätter igång och värmer marken runt om P-platsen?

Vi får se hur det utvecklas i Spanien till nästa år... Tycker mest synd om kommande generationer HB-entusiaster som får skörda följder av Europa's 40 & numera 50 talister's "frikampare". Bästa lösningen vore om myndighets-byrokrater och politiker i Spanien insåg problemet och ordnade fler ekonomiskt försvarbara ställplatser. En win-win situation för alla parter. Norrmän har blivit mycket bra på ställplatser medan Svenskarna kan inte ens stava till det. Det är min egen uppfattning efter bara en sommarsäsong i Sverige. Att behöva betala 100:- SEK för tömning av 80 liter gråvatten kallar jag för SKAMLIGT och inte alls motiverande att tömma på en campingplats! Vill inte hänga ut campingen, men dit åker vi i alla fall inte mer för tömning...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Samtidigt måste man väl förstå campingen, varför skall dom tillhandahålla en tjänst billigt som innebär stora investeringar, för att vi skall kunna fortsätta att fricampa? dom är ju inte i avloppsbranschen, utan i campingbranschen, vilket ju är ett paket med tjänster man köper. :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Ser man krasst på det hela så måste vi nog inse att vi blir tvungna att i framtiden betala för vårt husbilsboende både i Spanien och Sverige. Att anlägga en ställplats är inte billigt oavsett var vi gör det. Läste för ett par dagar sedan om planering av nya ställplatser i Gävle och jag gjorde en liten överslagsberäkning vad det skulle kosta oss om man räknar med ca50 betalda övernattningar per år och en avskrivningstid på 5 år. Då skulle avgiften bli minst 200 kr bara för att täcka investeringen. Någon säger då naturligtvis att man inte behöver all service men någonstans måste servicen finnas och måste finansieras.
För mig känns det OK att betala för servicen på en ställplats även om jag inte skulle utnyttja all service. Det ger mig i alla fall den frihet som jag uppskattar med husbilslivet.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Är det konstigt att spanska myndigheter reagerar?

Läste ett inlägg får Jappe:

"Det är just sådana här ansvarslösa tömningar som får till följd att kommunerna i Spanien har börjat "trakassera" husbilsfolket. Det går faktiskt att se på brunnslocket vad det är för sorts brunn! Det är det första en brunnslockstömmare bör lära sig men de flesta har ingen aning om detta eller så skiter man i det.

En annan sak som retar kommungubbarna och lokalbefolkningen är den snuskiga tömningen av toakasetter på offentliga toaletter. Jag har sett många nersölade sådana i Spanien.

Här behövs skärpning och upplysning för att husbilisterna ska bli accepterade i framtiden annars kommer den negativa utvecklingen att fortsätta!

Jappe"

...... och en från kommentar från Jojje:

"Tack Jappe

Du satte mina tankar på pränt, har sett otroliga lösningar på "skit" problemen, det ena värre än det andra.
Sunt förnuft finns inte hos vissa husbilsåkare, bara det att öppna gråvattenkranen där man står, vänta ett par minuter
och sen köra i väg med kranen öppen och vattnet rinnande och stor illaluktande pöl kvar på platsen.
Visst, det är "bara" gråvatten, men fy fan vad det kan stinka om pölen.
Med så många husbilar som det finna här nere denna säsong är det inte svårt att se att det kommer bli problem framöver.
Polisen i Loulė körde bort husbilarna med hjälp av en lag dom hittat , den förbjuder husbilar på offentliga parkeringsplatser.
Sprids det beslutet så är det Adjö men fricamping i Portugal.
Tyvärr har vi inte hittat "vår plats" som vi skulle slå oss till ro på, flyga ner och hyra i typ 6 månader.

Jojje"

.... i Gittan och Jojjes intressanta och trevliga tråd, "På väg mot Portula - Spanien".

Men för att inte kidnappa den tråden, så öppnar jag en ny tråd.

Blev så inspirerad av inläggen och den senaste tiden har jag läst, här på HBK och på andra ställen, om olika mått och steg som man myndigheterna i Spanien tagit mot den fria campingen, som utförs på platser där det är förbjudet.

Googlat och funnit en del intressant, bl.a. har El Instituto del Turismo, mera känt som TURESPANA, Spanska Turistministeriets marknadsorganisation, ungefär som VisitSweden i Sverige, initierat en genomgång av husbilsturismen och de problem som uppstår med de illegala "parkeringarna" med husbilarna.

Man skriver att man bjudit in företrädare för campingindustrin och organisationer för campingnyttjare. Om La P.A.C.A. La plataforma Autocaravanas Autónoma, som jag tror är Spaniens största husbilsorgansiation, bjudits vet jag inte.

Däremot hittade jag ett färskt uttalande från La P.A.C.A. Ordförande:
La plataforma defiende las áreas para autocaravanas. Noticias de la plataforma autocaravanas y sus socios autocaravanistas | La PACA

Där han bemöter kritiken från campingvärlden för illojal konkurrens när man anlägger speciella ställplatser för husbilar. Samma debatt som vi möter i Sverige, men här pratar man inte om fricamping, utan arrangerade ställplatser contra den traditionella campingplatsen.

Inspirationen från Jappes och Jojjes inlägg blev så stor så jag satte mig i bilen och körde ner till Rio Algars mynning, fem minuter från vårt hus.

http://www.altea.es/data/pdf/medio-ambiente/ElRioAlgar-CAST.pdf

Ett fint naturområde, som av myndigheterna har skyddat eftersom det finns både sällsynta fåglar och växter i området. Man har även gjort det lättillgängligt för besökare, med utställda utsiktsplatser och vägar att promenera på. Självklart för mig att det förbjudet att campa här, men tyvärr inte för alla.

Här är ett konkret exempel hur man gräver sin egen grav, eller hur man får myndigheterna att sätta upp "höjdhoppsställningar på 2 meter.

Här går man in till naturområdet, där Rio Algar rinner ut i Medehavet.

Visa bilaga 108701

Här finns även beskrivningar på vad man kan få se i området

Visa bilaga 108702

När man kommer ner mot stranden och den alldeles speciella vegetationen, där fåglarna skall finnas, så är det också fint skyltat.

Visa bilaga 108703

Vänder mig sedan mot havet och konstaterar att polisen nog varit här tidigare idag, eller kanske igår....... så få bilar har jag inte sett där tidigare.

Visa bilaga 108704

Detta är alltså inom ett skyddat naturområde, väl skyltat och något som ortsborna är stolta över.

Har varit fullt hela vintern, lokalpolisen gör en raid någon gång ibland, tömmer det helt, men det tar inte ett dygn så är det fullt igen..... ofta av samma bilar!

Skräp ligger det i vegetationen där fåglarna skall hålla till, det luktar skit i området. Inte stor skillnad på vad vi i Sverige förfasar oss över vad gäller EU-migranternas bosättningar.



FRICAMPING PÅ "FÖRBJUDET" OMRÅDE:

I fredags hade vi vägarna förbi badorten Altea, som ligger ca 4 km norr om Benidorm, på vår väg till en bodega som ligger i byn Xalo. När vi passerade på bron över floden Rio Algar i just Altea, så erinrar vi oss Tommy och Carolas intressanta inlägg (skriver under signaturen "Los Suecos") som handlade om hur vissa husbilsresenärer beter sig avseende bl.a. sin "deponering" av spillvatten och WC-innehåll.

Vi har åkt förbi denna fricamping som ligger inne i ett naturskyddsområde åtskilliga gånger i vinter och noterat att det, trots förbudsskyltar, ständigt varit cirka 15 husbilar parkerade här direkt intill stranden.
Nu har dock myndigheterna satt stopp för dessa tilltag då man med hjälp av stora stenblock stängt av vägen som leder ut till platsen - det är m.a.o. färdigcampat i detta förbjudna område !

Igår, söndag, tog vi vår hyrbil och åkte söderut för att äta ännu en mycket god lunch på Restaurang Lilla Svensken, som ligger mitt emellan de stora saltsjöarna och endast några få km från Torrevieja.
På väg tillbaka till Benidorm körde vi in till Torrevieja och följde sedan den mindre kustvägen några km norrut och bort till La Mata stranden där vi passade på att se närmare på den fricamping/ställplats som finns där direkt intill havet.

Från denna plats såg vi ett stort antal husbilar parkerade på en udde några km norrut, så vi beslutade oss för att åka dit och kika närmare på denna plats - den såg onekligen mycket fin ut belägen direkt intill havet.
När vi kom fram till den lilla återvändsgatan Calle Emperadores, så möts vi dels av en skylt som klart berättar att det är förbjudet att parkera bortom denna skylt och VAD VÄRRE ÄR finns det (på samma stolpe) en skylt som klart och tydligt berättar att endast fordon med tillstånd har rätt att åka vidare...!

Vår uppfattning i detta ämne är solklar:

* finns det en skylt som berättar att det är förbjudet att övernatta på en plats, så åker vi naturligtvis vidare,
* finns det en skylt som berättar att det är förbjudet att fortsätta sin färd därför att ett specialtillstånd krävs, så skulle vi inte ens drömma om att övernatta på en sådan plats,

Till vår stora förvåning noterade vi att 3 svenskregistrerade husbilar parkerat på platsen och samtliga 3 hade Husbilsklubbens dekal på sina bakstammar. Ingen av dom var "hemma", så vi hade inte möjlighet att ventilera ämnet med dom.
Nu såg vi inte om någon av husbilsägarna "deponerat" något i naturen, men vi tycker ändå att det är mycket dumt att parkera på ett område där det klart och tydligt står att det INTE är tillåtit att göra det - dessutom ligger platsen direkt intill ett större område med lägenheter !

Vad har du för uppfattning i detta ämne:

* är det OK att stå på en sådan plats bara man inte skräpar ner,
* eller säger sunda förnuftet att vi som gäster i främmande land ska tänka oss för och inte ens tänka tanken att köra in på området när myndigheterna klargjort med skyltar att det är förbjudet,

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Bilagor

  • P1010271.JPG
    P1010271.JPG
    6,7 MB · Visningar: 16
  • P1010276.JPG
    P1010276.JPG
    6,5 MB · Visningar: 26
  • P1010278.JPG
    P1010278.JPG
    6,4 MB · Visningar: 10
Toppen