• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Det fanns 3 olika serier med olika lastvikter i USA. G10, G20 och G30

G10 är mkt ovanlig i Sverige. Ofta s.k shortys.'

G20 är absolut vanligast. Det förekommer många olika totalvikter på dessa och jag gissar att det beror dels på att dessa importerades via många olika kanaler och även privatimport. Det var även olika vilken totalvikt man ville ha på den tiden främst för bilar som köptes av företag (momsfritt över 3000 Kg då) samt kanske även att fordonsskatten vart olika. en del importörer kunde i princip ordna den totalvikt kunden ville ha inom vissa gränser förstås.

Så vitt jag vet är alla G20 lika i chassiet. 5 bultade 15" hjul. Däremot förekommer det olika växellådor och det kan påverka vad tillverkaren har satt som max totalvikt.

G30, som med enkelhjul bak normalt har en totalvikt på 3900 Kg, har andra bromsar, hjulupphängningar och bakaxel. 8 bultade 16" hjul.

Många G30 har blivit nedvägda till under 3500 Kg för att få framföras med B-kort. I dessa fall har man ofta tagit bort något blad i bladfjädringen och/eller bytt till däck med lägre lasttålighet.

Det är förstås fullt möjligt att byta till G30:ans bromsar o.s.v. men problemet är att du måste ha intyg för att kunna regbesiktiga. Och då Chevrolet truck inte har någon representation i Sverige (och kanske inte Europa heller?) så verkar det mer eller mindre svårt att få dylika intyg idag.
Det finns några firmor som ordnar intyg vid tex import av nyare USA bilar och de kanske möjligen kan hjälpa till? Men de lär kosta i så fall. Tyska Decra kan även vara några att kolla om intyg med?

Jag hade tidigare tankar på att väga ner min G30 till 3500 Kg men då jag rotade efter löjligheter att få fram intyg var det stopp. Man hänvisade då till en person hos GM i Holland men denne gick inte att få tag i då han var sjuk.
Men då man idag kan köra en Personbil, klass 1 eller 2, som väger mer än 3500 kg om B-körkortet är taget före 1996 så har jag lagt ner och tänker låta den ha kvar sin totalvikt och därmed borde jag få skaplig lastvikt.

Det har ju även kommit ett s.k. C1 körkort som gäller för 3,5 -7 ton vilket kan vara ett bra alternativ om ens B-kort är för ungt.
 
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

okej, tack för ett informativt svar. Det låter också onekligen krångligt att orda till en G20 som min troligen är, till en G30.

Så jag kommer inte göra nått försök till det, då jag har nog mycket att göra som det är nu. Hade ju tänkt gå igenom vanen helt och rostlaga och fixa och slipa och lackera om den osv :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Då din bil är registrerad för 6 passagerare så gissar jag att den har den vanliga bäddsoffan i bak samt 2 snurrstolar mitt i?

Ett sätt i så fall är att inte registrera den utan bygga en köksmöbel som du kan lyfta i och ur. gissar att du måste ta bort nån av stolarna för att få plats med en sådan köksmodul och i så fall måste du ta ut den vid varje besiktning o stoppa i stolen. En sådan modul måste så klart förankras säker men görs det med tex spännband räknas det som last och kräver i sig ingen regbesiktning.

Även bäddsoffan skulle gå att lyfta ut och ersättas med annan soff/sänglösning vid camping. Men visst jobb varje år blir det o grejorna måste dessutom förvaras nånstans.

En annan variant, då din tydligen ändå kräver rostlagning o lackering, att kika efter ett annat exemplar med en bättre registrering. Gamla smårostiga Vanar är ju inte precis nån bristvara. Fina däremot kan vara svårt att hitta.
 
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Tror jag kommer försöka få den registrerad till PB2, fått svaga uppgifter om att det skulle gå på runt 1000kr att omregistrera. Funkar inte det, så är får det nog bli modul-lösningen.

Jag har en ide om att sätta in ett panoramatak i hightoppen. Det har jag haft från start och kommer inte ge mig i den frågan. Vet att det råder delade meningar om hur bra det skulle bli när jag framfört ide'n till andra.
Panoramataket kommer inte sträcka sig hela längden på taket för att ge plats till solpaneler längst fram.
Men det kommer placeras ovanför bodelen.

Men jag funderar på vilket matrial jag ska ha till panoramafönstret. Jag väljer mellan härdat glas och Polykarbonat.

Jag lutar lite åt Polykarbonat. Det verkar lättare att bearbeta och jag tänkte använda silikon och skruva fast skivan.
Polykarbonatskivor - Stocksundet

Men jag undrar hur man skulle bära sig åt med härdatglas. Vilka fördelar skulle det ha? Billigare?
Hur skulle man sätta fast glasskivan. Man kan ju inte skruva i det, men räcker väl inte att bara limma? måste på nått sätt klämma fast det.

Fördelen med härdat glas är att det är inte lika känsligt mot kemikalier som Polykarbonat om jag förstått det rätt? finns det fler fördelar?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Om du gör ett enkelglas kommer du att få väldigt varmt inne när solen skiner, kallras när det är kallt och massor av kondens om det är kallare ute än inne, så dubbelglas och solgardin/mörläggningsgardin är nödvändigt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Plastglas isolerar betydligt bättre än glas, lätt att montera med lim och någon enstaka skruv.
Finns flera sorter, de som är möjliga att sätta i ett skruvstycke och kallbocka och tål mycket slag och liknande används till hjälmar. problemet är att de så småningom gulnar i solen men det tar lång tid.
Den andra spricker lätt vid sågning och borrning men är väldigt klar och genomskinlig, finns även fler sorter, på byggvaruhusen finns den sistnämda.
 
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Håller på planera och fundera som vanligt. Men börjar bli orolig med vikten.
Vattentank och fritidsbatteri och solpanel, tv osv, det kommer bli rätt tungt..

Finns det nått bra sätt att göra cheva van lättare?
En stol kommer ju åka ut, men det väger lite i jämförelse.

Och att använda lättbyggmaterial har jag redan i tankarna :)

(just de, det blir nog Polykarbonatskiva, tack för svaren ovan)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Att spara många kg är nog svårt.

Har själv kapat ur o hålborrat i skåpet i Ambulansen. Efter flera dagars jobb var det bara ca 20 kg jag lyckats eliminera.

Tidigare när husbilar registrerades som lastbil med bostadsinrede skulle jag blivit tvungen att komma under 3,5ton för att få köra på B-kortet.
Nu kan jag låta totalvikten på 3,9 ton vara kvar så idag har jag nog inte samma behov av att spara vikt.

Glas väger ju mkt och jag antar att din van är glasad i skåpet. Behöver du inte alla fönster kanske du kan sätta igen något/några.

Inredningen väger ju en del. De s.k. kaptensstolarna är dock förvånansvärt lätta jämfört med liknande bilsäten. Men vad väger soffan?
Om du bygger en bäddsoffa i plyfa så spar du nog en del vikt men hur går det då med godkända sittplatser?

Bensintanken på en Van rymmer vanligtvis 125 liter (finns mindre på vissa modeller) med en tank på säg 75 liter kan du få upp lastvikten med motsvarande 75 kg men det blir tätt mellan tankbesöken :wink:

Fjädringen bak har jag idéer om. Med en vettig 4-link eller liknande och luftfjädring istället för bladfjädrarna borde kunna spara några kg.
Själv har jag ideer att använda Range Rover P38 aluminiumbärarmar bak.
Inte så mkt för viktens skull i mitt fall men få en bättre luftfjädring (på min bil sitter bladfjädrarna kvar)

Sen så klart som grabbarna o tjejerna som bygger racebilar, gjut av luckor o dörrar o kofångare m.m. i plast. gärna armerat med kolfiber. :swoon:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Polykarbonat brukar användas i bilar som kör tävling i rallycrossliknande miljö dels för säkerhet och dels för vikten, hade en shopper trehjulig moped med stor vindruta och de hade det på bilglasmästaren och skar till det åt mej.
Blev inte alls så dyrt, att skära till det går bra med en vanlig sticksåg på låg fart för blir det varmt vill det gärna dega fast, smörja kan man göra med tsprit.
Jag bor på en mindre ort och här fanns det så kolla runt lite. Går att kallbocka 90grader i skruvstycke utan sprickor.
En kompis hade en cheva caprice han påstod att kofångaren fram vägde 100kg! En europeisk bil i den storleken väger ju mycket mindre så man har inte sparat på vikten.
Borde ju finnas ett chevaforum på nätet med en massa chevanördar / Experter.
Gäller att spara vikt där det är tungt, sen undrar man ju om det egentligen finns någon som kollar, knappast ute på vägen om det inte finns 500kg öl från färjan.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Även om stötfångaren är i ganska tjock plåt så väger den inte 100Kg.
gissar på 10-15 kg. Har utan problem lyft upp en ovanpå en hylla 2 meter upp.
Kan ta ner o väga om det är viktigt.

I Usa skiljer man på "Car" och "Truck"
Car som motsvarar personbil har mkt högre krav på bl.a. stödfångare som skall tåla 5 m/h (8km/h) krock utan att karossen skadas. Krav som kom 1974 efter önskemål från försäkringsbolagen.
Det gör att en personbil har mkt kraftigare, ofta upphängd i stötdämpare, stötfångare än vad s.k. Trucks behöver.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Jaha det var därför den vägde så djävulskt mycket, Storpontus du verkar ju veta allt om chevor var ju sugen på en men en bilmek avrådde mej vid fikabordet de var rejält törstiga.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Jo detta med krav på stötfångare gällde inte bara Cheva.
Mindre europeiska tillverkare med stor försäljning i USA fick ju hemska stora o fula stötfångare 1974. Tex Volvo, Porsche, MGB, Alfa Spider m.fl. Vart för dyrt med olika modeller i europa o usa.
Andra som tex Mersedes, Audi o BMW har helt olika stötfångare i Europa o USA efter 74

Det kom även krav på sidokrockskydd i personbilar från 1974 i USA.
Fast här hade inte Volvo dessa sidokrockskydden i dörrarna o de svensksålda som USA bilarna under några år.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Mener å huske at G20 har enkel 5 mm plåt i støtfangere, G30 hadde dubbel plåt og var virkelig tung. På min G30 var hengerfestet orginalmontert hovedsaklig i støtfangeren bak, godkjent hengervekt 3 tonn.
 
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Eftersom jag har oroat mig lite över vikten så har jag skrivit ner lite nummer som jag tänkte ni kunde kolla på och se om jag missat nått uppenbart eller så

Lite förord bara. Bilen ska enligt registreringen kunna lastas upp till 440kg. Och jag utgår ifrån det nu. Senare kommer jag åka och väga hela ekipaget för att veta exakt vart jag ligger.
Men fram tills dess så går jag efter registreringens nummer. Och jag har inte skrivit med soffan/sängen, då den kommer ersätta baksätet som nu finns i bilen och jag hoppas på att dom väger ungefär lika mycket (plus att en stol åker ut).

  • Agm batteri 118 Ah------ 33Kg
  • Kylskåp (kompressor styrt, 108Liter volym)------ 28Kg
  • Gasoltub 2kg------ 5.2Kg ( fyllt med gasol )
  • Elektronik (vattenpump, batteriladdar osv)------ 20Kg Uppskattat
  • Solpanel 120watt ------ 18Kg
  • Vattentank 65L (inkl gråvatten)------ 65Kg
  • Inredning (disko, matrial osv)------ 80Kg Uppskattat
  • cykel ------ 20Kg
  • cykelställ ------ 8Kg Uppskattat
  • 1 extra person ------ 80Kg Uppskattat
  • Verktygslåda ------ 30Kg Uppskattat
  • Mat ------ 10Kg Uppskattat
  • Tv 32 Led ------ 6Kg
  • Bärbar dator ------ 5Kg
  • Kläder ------ 10Kg Har ingen aning

Totalt: 418.2
(ledsen jag inte kunde ställa upp det på ett mer lättläsligt sätt, men gick inte. Och jag har kollat upp vikten på dom som inte det står Uppskattat på)

Så det finns ju en liten buffert om jag inte glömt nått allvarligt. Men det skulle betyda att man inte kan åka mer än 2 personer i bilen.
Men då skulle man ju kunna tömma vattentanken, ta ut verktygslåda, cykel och cykelställ och sånt för att få det lagligt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Tänk på att minimikrav för lastförmåga är 10 kg/person och 10 kg/längdmeter.

Detta efter att bränsle- och vattentankar är fyllda och alla personer sitter i bilen. (Även gasol räknas som bränsle.)
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Hej igen och tack för alla svar.

En intressant sak som det skrivs om är kylskåpsventilation. Och jag ska försöka med ett intag i golvet som sedan leds ut via taket.


Kylskåp. Blir ett kompressor variant och drivs med 12V

Och kanske inte vore så dumt att ha en toalett ändå? förbrännings toalett kanske?

Hej swee,
du skriver i inlägg 10 om kylskåpsventilation, den behövs inte i samma omfattning som de som går på gasol, det finns även
kompressorskåp med separata kompressorer som du då kan placera en bit ifrån, kolla hos båtfirmorna, har den varianten själv,
kompressorn är placerad längst bak i lastutrymmet under sängen, funkar utmärkt.
Vanlig PortaPotti funkar utmärkt i et så litet utrymme, mest om man behöver gå upp och pinka nattetid.
Förbränningstoa är stora och klumpiga (tunga) och vad jag känner till kräver 230V, pottin väger kanske ett par-tre kilon.
Lycka till med bygget, ser fram mot lite bilder på skönheten :)
 
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Okej, det är ju bra.
Ja tyngden på förbränningstoan kan absolut bli ett problem.. men med tanke på priset på en sådan så får nog den ide'n ligga på is.

Efter att kollat på youtube hur PortaPotti funkar så tror jag det blir perfekt med en sådan utifall att. så där håller jag med dig StorDansk :)
Ska försöka ta några bilder när jag river ut i bilen så får ni ser hur det ser ut :)

Jag har börjat fundera på att skippa gasol helt och använda induktionsplatta?
Med en lite större batteribank och solpanel kanske det inte är dumt?

Någon som använder sig av induktionsplatta i sin husbil? För-nackdelar?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Jag har ingen erfarenhet av induktionshäll men då det går år oerhörda mängder energi för att koka upp en liter vatten så tror jag att din batteribank blir bra stor och tung.

Är du rädd för gasol finns ju som tidigare sagt spritkök som funkar ganska bra o enkla att installera. Inte fullt lika effektiva som gasol och kan sota kokkärlen under.

Om du bara skall ha gasol till köket klarar du dig utmärkt med en liten tub. I min förra hade jag den variant som väl kallas 2000 ? Den räckte normalt i ett par veckor till enbart matlagning.
Du får ha upp till 2Kg gasol (de runda som ser ut som en liten "bomb") inne i bilen utan speciella dränerade fack. Om du bara enkelt kan komma åt att stänga av kranen när du är inne i bilen. En 2Kg skulle jag gissa räcker en hel säsong.

Jag har en spritt ny gasolspis och diskho kombination till övers från mitt bygge. Men jag misstänker att den blir för stor för dig.
 
Toppen