• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Gps rekommenderar ni ?

rsaanro

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6706
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Gps rekommenderar ni ?

Garmin Camper 760 LMT-D. Stor skärm, livstids kartuppdatering, minneskort med plats för egna .gpi filer. Har använt den i Europa under 2015 och nu senast på semester på Lanzarote. Är jättenöjd.

/Robert
 
I

ingjo

Guest
Sv: Vilken Gps rekommenderar ni ?

Tycker bara den, liksom andra, visar fel ideligen, man blir ju jätteirriterad.

Ingemar
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Gps rekommenderar ni ?

Tycker bara den, liksom andra, visar fel ideligen, man blir ju jätteirriterad.

Ingemar

Kan ha att göra med inställningarna. Min visar sällan eller aldrig fel väg eller lurar in mig på dåliga vägar. Försöker jag köra in på ställen den inte gillar säger den till direkt att vägen inte är lämplig för mitt fordon.
 
I

ingjo

Guest
Sv: Vilken Gps rekommenderar ni ?

Då undrar jag vad som kan vara felinställt? Förslag.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Gps rekommenderar ni ?

Då undrar jag vad som kan vara felinställt? Förslag.

Det finns inställningar om vilket vägval som ska göras, snabbaste - kortaste.
Vägar som ska undvikas, typ betalvägar, grusvägar, färjor etc. Om du har en Camper modell ska även husbilen vara med i inställningar (datan för husbilen).
Finns fler inställning men kommer inte på fler och Gps,n ligger hemma.:):)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Gps rekommenderar ni ?

Det går inte att ge något tvärsäkert svar på detta, det beror helt på hur man skall använda enheten och vilka egenskaper man sätter störst värde på.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag i olika fordon under flera år kört parallellt med Garmin och TomTom.
Som jag upplever det och utan att här utveckla svaret så är mina erfarenheter i korthet att TomTom har bättre vägvisning och trafikinformation samt är betydligt lättare att ändra en redan fastlagd rutt. Garmin är å sin sida klart bättre på att hitta adresser, en egenhet är att den ibland vid körning på mindre vägsystem kan försöka försöka leda in en på rena skogsvägar.
Båda är dock mycket bra och det är mest vilka egenskaper man värdesätter mest som avgör. Sen är det också ganska stora skillnader på vilken modell man använder från respektive tillverkare. Det skiljer en hel del mellan de enklare och toppmodellerna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vilken Gps rekommenderar ni ?

Jag rekomenderar GPS funktionen i en androidplatts, med Cygic truck/camper.

Mycket bra funktion, och fördelen med att kunna använda plattan tillsammans med ställplatsappar mm.

Priset blev i mitt fall lägre än en Garmin.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Gps rekommenderar ni ?

Blev rekommenderad att köpa Garmins senaste campingmodell,
Camper 660LTM-D och inhandlade en sådan strax innan julhelgen.
Den har ju visserligen en mindre skärm än den tidigare modellen 760,
men det är Ok för vår del då vi även samtidigt har iPaden med Navigon igång på passagerarsidan.
Har tyvärr ej hunnit använda Garminen i praktiken än. Tydligen har den "nå´t bra att ha" för oss husbilsfolk som den tidigare modellen inte har!?
Antar dock att de båda tjänar samma syfte och duger lika väl!?
//Kjell
 
Toppen