• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

F

F.d. 24819

Guest
Hei alle.
Jeg har lett etter en husbil til meg og junior lenge nå og har kommet frem til at denne må være beste alternativet for oss. Finnes ingen i nærheten å se på, så jeg lurer på om noen har en slik og kan fortelle meg om innvendig takhøyde er?

På forhånd takk.

Trond.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Både Stamsaas i Sarp,og Williams Caravan i Råde
selger slike biltyper,men ikke Knaus da.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Jo vi har en 600 solution.
Jag är 187cm lång och det är rejält med takhöjd i fram även fast det sitter en säng uppfälld i taket.

Jag är på resa nu men om du kan vänta tills på söndag kan jag mäta åt alla håll du vill.
 
F

F.d. 24819

Guest
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Jo vi har en 600 solution.
Jag är 187cm lång och det är rejält med takhöjd i fram även fast det sitter en säng uppfälld i taket.

Jag är på resa nu men om du kan vänta tills på söndag kan jag mäta åt alla håll du vill.

Hei Roger67.
Det var snillt. Jeg må reise langt for å se på en sånn bil, så da kan det være greit å undersøke litt først. Jeg funderer mest på høyden under taksengen og om man slår hodet i den når man reiser seg fra førerstolen?

MVH
Trond
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Den delen av sängen är ledad och går längs med taket som går ner mot framrutan så det blir väldigt luftigt.
Jag har inte märkt av att jag skulle vara nära att slå i något.

Jag kan ta ett par bilder på söndag.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Om du inte redan sett det så finns det 2 versioner av taksängen i 600 solution.

I den ena går det att skjuta ihop dubbelsängen lite så det blir en enkelsäng om man vill. Fördelen är att man kan gå bredvid enkelsängen om man skall ut genom skjutdörren. Nackdelen är att sängen är väldigt låg vilket gör att man måste huka sig rejält om man skall under när den är i fullbredd. Man kan inte använda sittgruppen alls när sängen är nere.

Den andra varianten är en mycket stabilare dubbelsäng som inte går ner lika långt. Den går det ändå relativt lätt att gå under och det går att använda sittgruppen när sängen är nere.
Jag valde den senare just för att kunna använda sittgruppen.
 
F

F.d. 24819

Guest
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Den delen av sängen är ledad och går längs med taket som går ner mot framrutan så det blir väldigt luftigt.
Jag har inte märkt av att jag skulle vara nära att slå i något.

Jag kan ta ett par bilder på söndag.

Jo, det ser luftig ut på bilder, men de er jo gjerne tatt med viiiiiiidvinkel :)
 
F

F.d. 24819

Guest
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Om du inte redan sett det så finns det 2 versioner av taksängen i 600 solution.

I den ena går det att skjuta ihop dubbelsängen lite så det blir en enkelsäng om man vill. Fördelen är att man kan gå bredvid enkelsängen om man skall ut genom skjutdörren. Nackdelen är att sängen är väldigt låg vilket gör att man måste huka sig rejält om man skall under när den är i fullbredd. Man kan inte använda sittgruppen alls när sängen är nere.

Den andra varianten är en mycket stabilare dubbelsäng som inte går ner lika långt. Den går det ändå relativt lätt att gå under och det går att använda sittgruppen när sängen är nere.
Jag valde den senare just för att kunna använda sittgruppen.

DET var en nyttig opplysning! Tusen takk.
Jeg ville også velge den senere varianten.
Kan jeg spørre om du vurderte en modell med våning senger bak isteden for denne med takseng?

TT
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Jag tittade även på Adria 640 shx men jag tyckte nedre sängen kom så lågt att det inte blev något lastutrymme kvar.
Sen har den en bänk till höger i dörröpningen så man måste alltid öppna skjutdörren helt för att kunna kliva in i bilen. Det blir ett rejält kallras så fort man skall in eller ut.

Jag gillar Solution 600 för att taksängen inte märks eller nånsin är i vägen när man bara åker 2 i bilen.
 
F

F.d. 24819

Guest
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Jag tittade även på Adria 640 shx men jag tyckte nedre sängen kom så lågt att det inte blev något lastutrymme kvar.
Sen har den en bänk till höger i dörröpningen så man måste alltid öppna skjutdörren helt för att kunna kliva in i bilen. Det blir ett rejält kallras så fort man skall in eller ut.

Jag gillar Solution 600 för att taksängen inte märks eller nånsin är i vägen när man bara åker 2 i bilen.

Samme her, jeg tenker at det er en brukbar ekstraseng som ikke er i veien.
Det tenkt at ekstrasengen skal brukes nå min sønn og jeg kan ha med en kompis, når vi skal ut på tur. Så det må være den ultimata bilen for oss.
Jeg vil at bilen skal ha dieselvarmer, solpanel og ev aggregat og drag.
Har du kjøpt den i Tyskland, isåll kan du anbefale en forhandler? Eller om det er noen andre der ute som har kjøpt tilsvarende bil i Tyskland? Det finns ingen i sverige...

TT
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Jag tittade även på Adria 640 shx men jag tyckte nedre sängen kom så lågt att det inte blev något lastutrymme kvar.
Sen har den en bänk till höger i dörröpningen så man måste alltid öppna skjutdörren helt för att kunna kliva in i bilen. Det blir ett rejält kallras så fort man skall in eller ut.

Jag gillar Solution 600 för att taksängen inte märks eller nånsin är i vägen när man bara åker 2 i bilen.

Det är ju det höga skåpet på Solution. Är det någon nackdel i köregenskap med tanke på vindkänslighet och bränsleförbrukning i jämförelse med det lägre.

Kanske att det är marginellt.

Kenneth
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Det är ju det höga skåpet på Solution. Är det någon nackdel i köregenskap med tanke på vindkänslighet och bränsleförbrukning i jämförelse med det lägre.

Kanske att det är marginellt.

Kenneth

Har samma skåp på min LaStrada. Det är högt och det drar en hel bränsle, räkna med minst en liter. Problemet med så stort skåp är lastvikten som blir väldigt liten, tror inte man kan åka 4 personer och komma under 3500kg.
 
F

F.d. 24819

Guest
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Har samma skåp på min LaStrada. Det är högt och det drar en hel bränsle, räkna med minst en liter. Problemet med så stort skåp är lastvikten som blir väldigt liten, tror inte man kan åka 4 personer och komma under 3500kg.

Faktablad hos Knaus:
Mass in running order (kg)*2.910

The mass in running order is defined as:
Mass of unladen vehicle (incl. onboard tools)
+ diesel tank 90% full
+ 75 kg (driver’s weight)
+ liquid gas bottle 100% full
+ fresh water tank 100% full (capacity limited to 20 l ** fresh water in driving operation, when technically planned)
+ toilet flush tank 100% full
+ fresh water tank heater 100% full
= mass in running order

Betyr det at det er inkludert dette, så burde det holde bra.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Faktablad hos Knaus:
Mass in running order (kg)*2.910

The mass in running order is defined as:
Mass of unladen vehicle (incl. onboard tools)
+ diesel tank 90% full
+ 75 kg (driver’s weight)
+ liquid gas bottle 100% full
+ fresh water tank 100% full (capacity limited to 20 l ** fresh water in driving operation, when technically planned)
+ toilet flush tank 100% full
+ fresh water tank heater 100% full
= mass in running order

Betyr det at det er inkludert dette, så burde det holde bra.

Tänkte inte på att den är 599cm vs min som är 636cm lång, det gör ju en del.

Men om du tittar i prislistan ingår inte de vanligaste paketen i vikten, vill du ha AC och och en del annat så ökar vikten med kanske 100kg. Fyller du vattentanken så tillkommer 90kg. Men vill inte överdriva problemet, troligen klarar det sig om du vet om problemet och inte lastar en massa onödigt.
 
F

F.d. 50405

Guest
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Hej,
Går i tankarna att köpa en Knaus Boxstar Solution 4. Verkar himla fiffigt med extrasängen som kan fällas ned!

Hur upplever ni bilen med tanke på att den är så hög? Drar den mycket mer diesel än en vanlig som är lägre? Och hur stabil är sängen, håller den för två vuxna (på bilder ser den lite "skranglig" ut)?

Funderar också på om det finns någon bra plats för TV. Går det att klämma in en mellan väggen och den nedfällbara sängen ovanför de två passagerarsätena?

Tacksam för svar!

:spinny:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Har du en Knaus Boxstar 600DQ Solution?

Håll ett extra öga på lastvikten, så att alla prylar är med i tjänstevikten.
T.ex. så försvinner 80kg när man inte kan fylla hela tanken (capacity limited to 20 l ** fresh water in driving operation, when technically planned)
 
Toppen