• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Tack alla som har engagerat sig!

Nu kan jag mappa upp NAS-ens kataloger som diskar på datorn. Hur jag fick till det återkommer jag till längre ner men först en liten historik.

Jag skaffade ADSL-abonnemanget hos Eurobell (Eurobell i konkurs - kunder ska slippa problem - Computer Sweden) för snart 15 år sedan. Det var dynamisk IP och från början följde det med ett modem med trådbunden router. Jag hade tillgång till användarnamn och lösenord till abonnemanget. Dvs. full kontroll över mitt abonnemang. Så småningom bytte jag till ett modem med trådlös router. När Bredbandsbolaget tog över tuffade det på som tidigare tills för ungefär ett år sedan (eller är det två år? - tiden går fort).

Då skulle bolaget "uppgradera" sina ADSL-abonnemang från fast IP till dynamisk IP (som jag ju hade haft hela tiden). Alla - även jag - fick ett nytt ADSL-modem och det gamla slutade att fungera, eftersom man hade skapat nya användarnamn och lösenord, som låg oåtkomliga i de nya modemen. Först nu inser jag att det inte är någon router, som jag har fått, utan en switch och att våra datorer, skrivare och NAS inte ligger skyddade bakom en router som tidigare.

Jag har en trådlös accesspunkt (TP-Link) som ligger oanvänd i en låda. Den skulle jag kunna använda mig av som router, om det inte vore för det faktum att NAS-en INTE är trådlös medan TP-linken, så vitt jag fattar, BARA är trådlös, om jag ska ha den som router.

Har någon ett bra förslag på en router, som jag kan ansluta både trådlösa och trådbundna enheter till?

Till sist. Hur lyckades jag då till sist mappa NAS-en? Jo, jag fick ju några förslag om att öppna portar och när började kolla hur jag skulle bära mig åt för att göra det så snubblade jag över info, som jag hade glömt bort. Modemet har fyra fasta utgångar. Den första är avsedd att ansluta IP-tv till och det rekommenderas att man inte använder det till något annat. Vid något tillfälle hade jag kopplat loss NAS-en från modemet och sedan satt tillbaka den i första utgången. Naturligtvis väldigt klumpigt gjort av mig. :oops::oops:

//Jan
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Hej! Förlåt att jag kapar tråden men har en fråga till dig Lasseboy.
Har du testat den routern med mobilt bredband alltså USB modem? Står i valet o kvalet mellan den och en Dovado PRO.

Hälsningar Sanddammaren
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Hej!
Nej har inte provat den med mobilt minns jag rätt så stödjer den inte 3g eller 4 g, men i husbilen kör jag https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/mobiltbredband/router/dovado-tiny-ac/217878.9518/

Den fungera jätte bra och är ju anpassnings bara efter vad man har fritt wifi eller Usb 3g eller 4 g. I sommras så köpte vi wifi på campingarna vi va på och sen delade jag ut den så alla kunde använda samma connection, I tyskland köpte jag ett sim till usb modemet och kopplade in den i Dovado och sen körde vi på det i Tyskland.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Hej! Det stå stöd för mobilt bredband men jag vet inte om det fungerar.

Hälsningar Sanddammaren

Modellbeteckning RT-N66U Anslutningar WAN-portar 1st LAN-portar 4st USB-portar 2st Prestanda Trådlös nätverksstandard 802.11 a/b/g/n Trådlös nätverkshastighet Upp till 450 + 450 Mbit/s Dual-Band Ja Frekvensband 2,4GHz och 5GHz Antenner 3st Antennstyrka Information saknas / Anges ej av tillverkaren Löstagbar antenn Ja Typ av antenn Löstagbar Throughput LAN-LAN 10/100/1000 Mbit/s Throughput WAN-LAN 937,9Mbit/s Funktioner Trådlös säkerhet 64/128-bit WEP, WPA-PSK, WPA2-PSK, WPA-Enterprise, WPA2-Enterprise, WPS (Wi-Fi Protected Setup) Trådlös skrivardelning Ja Trådlös hårddiskdelning Ja Brandvägg Ja NAT Ja SPI Ja VPN Ja MAC-filtrering Ja WMM Ja QoS Ja Gästnätverk Ja Föräldrakontroll Ja Öppen källkod Ja Stöd för IPv6 Ja DMZ Ja VoIP Ja Stöd för mobilt bredband Ja Accesspunkt Nej Repeater Nej Inbyggt ADSL-modem Nej
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inte nätverksdisken fullt ut

Detta är nog en uppdaterad version av min då jag inte har stöd för mobilt bredband , kanske en uppdatering av mjukvaran kan lösa även denna bit hos mig.:yes:
 
Toppen