• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi 6 E

F

F.d. 30817

Guest
Ibland undrar man vad man betalar för!

Köpte våran husbil ny maj 2012(649 tusen).
Alltså för 3år och 10 månader sen.

Värmaren är använd tidig vår..sen höst ,nån gång på vintern!
Alltså tycker jag att den inte har varit sådär våldsamt använd...:wideeyed:

Fick stopp på värmaren, alltså att den stannade mitt i natten mellan lördag och söndag. Fekod visade varmluftmotor för låg spänning!?
Mätte med multimeter, men tyckte att jag hade rätt spänning...så väl hemma tog jag ut värmaren och plockade ut motorn.

Öppnade den, och till min fasa så har kolen nött ankar delen ner till bakeliten!!!
På 3 säsonger!! Man undrar, Har Truma monterat in en testmotor(bättre beg) i denna eller vad!
Döm själva.

( Nej den var inte sprucken,det har jag gjort för att dokumetera.)

Jukka.
 

Bilagor

  • 20160208_212148[1].jpg
    20160208_212148[1].jpg
    3,1 MB · Visningar: 139
  • 20160208_212318.jpg
    20160208_212318.jpg
    2,5 MB · Visningar: 125
  • 20160208_212409.jpg
    20160208_212409.jpg
    2,7 MB · Visningar: 118
F

F.d. 30817

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

Som sagt,väntar på svar från Truma. Har köpt en motor express(Truma) så jag kunde få igång kärran.
Dom som sålde bilen är ju truma partner,(vill inte gå ut med namn) de har inte hört av sig heller.
Jag tror det blir som I många andra fall. Eftersom jag har köpt en ny så...faller denna mellan stolarna nånstans!

Men intressant skulle vara och veta ifall ni som har bytt denna motor ,har öppnat o kollat hur de ser ut? Är det verkligen bara min som ser ut så här.

Iof så sa killen på verkstan att dessa är inte så hållbara.. ..
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6 E

Ser ju faktiskt ut som att materialet brustit och det kan givetvis ingen förvänta sig.

Ett hjullager på en bil kan också rasa eller en koppling och det kan faktiskt ske väldigt tidigt, ibland redan efter någon vecka.

Normalt sett verkar Truma grejor hålla hög standard och så också deras elmotorer. De snurrar tyst, med pondus och länge men även de drabbas av materialbrister vid något tillfälle.

Vi laser på samma sätt kring utmaningar med Alde cirkulationspump och även det måste kunna få hända.

I stort sett ingenting är helt ofelbart.

Det viktiga är att man kan få snabb hjälp när det väl hander något.
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6 E

Det skulle vara intressant att veta hur man går tillväga för att ta bort fläktmotorn, och gärna då med bilder.
Jag kan ibland höra att den gnisslar i våran bil.
 
F

F.d. 30817

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

Det skulle vara intressant att veta hur man går tillväga för att ta bort fläktmotorn, och gärna då med bilder.
Jag kan ibland höra att den gnisslar i våran bil.

Tänkte inte på och ta kort...:(

Svårt var det inte och byta själva motorn. Det svåra är ju att komma åt i dessa trånga utrymmen.
Värmaren sitter fast på en hylla med 4 st träskruv. Man drar ur varmluftslangarna, släpper vattenslangarna(snabbkoppling),släpper avgasslangen och kopplar ur anslutningarna på kretskortet.
230v sidan ,klippte kabeln och monterade in en stickdosa/kontakt!

KOM IHÅG GÖRA ALLT SPÄNNINGSLÖST först!
Sen är detta enkelt, när man väl har den ute.
Skruva bort st plastkåpor framför fläkten och lossa på fläkthjulet med en 2mm insex. Motorn sitter med 2 st skruv.
Vips. Så är den ute!

Hur enkelt som helst.

Gjorde detta på typ 2 timmar!

Fick dock vänta på nya motorn 24 timmar!:rolleyes:

Jukka.

Ps Den funkar nu!
 
F

F.d. 30817

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

Ser ju faktiskt ut som att materialet brustit och det kan givetvis ingen förvänta sig.

Ett hjullager på en bil kan också rasa eller en koppling och det kan faktiskt ske väldigt tidigt, ibland redan efter någon vecka.

Normalt sett verkar Truma grejor hålla hög standard och så också deras elmotorer. De snurrar tyst, med pondus och länge men även de drabbas av materialbrister vid något tillfälle.

Vi laser på samma sätt kring utmaningar med Alde cirkulationspump och även det måste kunna få hända.

I stort sett ingenting är helt ofelbart.

Det viktiga är att man kan få snabb hjälp när det väl hander något.

Nä den har inte brustit. Jag bröt det för att se och dokumentera. Den är nersliten till bakeliten där kolen ska vara..

Skickat i mejl till Truma fabriken!

Jukka
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6 E

Det är faktiskt första gången jag hör talas om denna utmaning.
Haft Truma 6E på två bilar och den första 7 år gammal utan problem.
Om det är ett känt fel så finns det alltså väsentligt mer att läsa om det gissar jag.

Var finner man detta ?

Finns det isåfall en rekommendation avseende förebyggande byte ?
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6 E

Vore verkligen intressant att få insikt i om trådens skapare upplevde någon form av missljud/oljud hos fläkten innan den helt kortslöt och dog.

Med tanke på hur kollektorn ser ut på bilderna så borde det rimligen
uppstått rätt omfattande ljudfenomen långt innan den stannade.

Uppfattade ni några ljudfenomen innan ?
 
F

F.d. 30817

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

Vore verkligen intressant att få insikt i om trådens skapare upplevde någon form av missljud/oljud hos fläkten innan den helt kortslöt och dog.

Med tanke på hur kollektorn ser ut på bilderna så borde det rimligen
uppstått rätt omfattande ljudfenomen långt innan den stannade.

Uppfattade ni några ljudfenomen innan ?

Som sagt så har jag brutit kollektorn själv för att dokumentera slitaget!

Jukka
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6 E

Det förstod jag av din tidigare kommentar men när man ser hur kollektorn slitits ned av kolen så känns det I alla fall som om det borde låtit väldigt annorlunda.

Gjorde det inte det ?
 
F

F.d. 30817

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

Det förstod jag av din tidigare kommentar men när man ser hur kollektorn slitits ned av kolen så känns det I alla fall som om det borde låtit väldigt annorlunda.

Gjorde det inte det ?

Nejdå, inga ovanliga ljud!
I höstas hände detta första gången.Men sen har det fungerat tills förra helgen. Trodde att det var gasfel! Men nu vet man bättre!
Jukka
 
Toppen