• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi 6 E

F

F.d. 30817

Guest
Ibland undrar man vad man betalar för!

Köpte våran husbil ny maj 2012(649 tusen).
Alltså för 3år och 10 månader sen.

Värmaren är använd tidig vår..sen höst ,nån gång på vintern!
Alltså tycker jag att den inte har varit sådär våldsamt använd...:wideeyed:

Fick stopp på värmaren, alltså att den stannade mitt i natten mellan lördag och söndag. Fekod visade varmluftmotor för låg spänning!?
Mätte med multimeter, men tyckte att jag hade rätt spänning...så väl hemma tog jag ut värmaren och plockade ut motorn.

Öppnade den, och till min fasa så har kolen nött ankar delen ner till bakeliten!!!
På 3 säsonger!! Man undrar, Har Truma monterat in en testmotor(bättre beg) i denna eller vad!
Döm själva.

( Nej den var inte sprucken,det har jag gjort för att dokumetera.)

Jukka.
 

Bilagor

  • 20160208_212148[1].jpg
    20160208_212148[1].jpg
    3,1 MB · Visningar: 139
  • 20160208_212318.jpg
    20160208_212318.jpg
    2,5 MB · Visningar: 125
  • 20160208_212409.jpg
    20160208_212409.jpg
    2,7 MB · Visningar: 118

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6 E

Att fläkten är av dålig kvalitet bekräftar ju Truma
I manualen till CP PLUS varnar man för att köra för mycket med fläktläget då det kan leda till motorslitage
/ Thomas
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6 E

I CP Plus informerar Truma om att läget High respektive Vent
ökar slitaget på fläkten.
Detta kan som undertecknad läser det givetvis omöjligt uppfattas som besynnerligt.
En fläktmotor som går utan värme slits givetvis.
En fläktmotor som går på högre varvtal än normalt slits också mer än den som går på normalt varvtal.
Ingen fläktmotor håller i evighet, det måste vi alla vara medvetna om.
 
F

F.d. 30817

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

I CP Plus informerar Truma om att läget High respektive Vent
ökar slitaget på fläkten.
Detta kan som undertecknad läser det givetvis omöjligt uppfattas som besynnerligt.
En fläktmotor som går utan värme slits givetvis.
En fläktmotor som går på högre varvtal än normalt slits också mer än den som går på normalt varvtal.
Ingen fläktmotor håller i evighet, det måste vi alla vara medvetna om.

Nä, inget är för evigt men liiite lägre borde den hålla.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Truma Combi 6 E

Vår D6E CP Plus* (konstiga förkortningar) styrs genom en display (liten skärm) och en "ratt/vred" numera. Fläkten är alltid i ECO läget så fort man startar, dvs har lägsta "snurr". Hoppas vi slipper krångel efter 3 år för det går inte att välja lägre hastighet än ECO.

*
D = diesel
6 = Max 6 kilowatt uteffekt
E = elpatron (2 lägen, jag tror 900W och 1800W)
CP Plus = vet ej vad man menar med det, men tror att det handlar om den display där man ser hur man styr olika funktioner (ungefär som på t.ex. bilradio). CP Plus är mycket bekvämare och tydligare än förr i tiden med 2 rattar utan skärm. Man kan tom se eventuella felmeddelanden som kanske inte går att förstå utan en tjock manual (som ligger någonstans hemma), men det går alltid att återställa systemet om man har gjort det tidigare.
 
F

F.d. 30817

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

Misstänkte att det var om man hade display styrning.

Kvaliten verkar väl vara sådär!
Jämför med kupefläkten i bilen, hur länge håller den!?

Om man köper en Volvo eller BMW..eller nåt annat för flera hundra tusen, så skulle dessa gå under om man satte sånt som kupefläkt!

Och vi som har husbil, betalar typ från 500 tusen och över!
Och kvaliten är som den är...kanske dålig jämförelse men...:confused:

Jukka
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 6 E

Det gäller att hänga upp jämförelsen på samma tankesätt.

Intressant att ta ett exempel. I en personbil anser man kanske att kupéfläkten hållit "länge"
när bilen rullat 10.000 mil innan den lägger av. Snitthastigheten i en bil är generellt sett 50 km/h.
10.000 mil motsvarar alltså 2.000 timmars drift. Detta tycker vi känns rätt OK.

Om vi nu flyttar över dessa 2.000 drifttimmar till husbilen och fläkten i värmaren.
Då skulle det motsvara att fläkten i värmaren, om den nu är lika bra som kupéfläkten i personbilen,
skulle hålla i lite drygt 80 dygn (fläkten snurrar ju alla dygnets timmar).

Jag vet givetvis absolut inte men uppfattar det som otroligt om Truma fläktar inte skulle hålla längre.
Själv har jag tillbringat snart 300 dygn i husbilen och aldrig mött några bekymmer med detta.
 
F

F.d. 30817

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

Det gäller att hänga upp jämförelsen på samma tankesätt.

Intressant att ta ett exempel. I en personbil anser man kanske att kupéfläkten hållit "länge"
när bilen rullat 10.000 mil innan den lägger av. Snitthastigheten i en bil är generellt sett 50 km/h.
10.000 mil motsvarar alltså 2.000 timmars drift. Detta tycker vi känns rätt OK.

Om vi nu flyttar över dessa 2.000 drifttimmar till husbilen och fläkten i värmaren.
Då skulle det motsvara att fläkten i värmaren, om den nu är lika bra som kupéfläkten i personbilen,
skulle hålla i lite drygt 80 dygn (fläkten snurrar ju alla dygnets timmar).

Jag vet givetvis absolut inte men uppfattar det som otroligt om Truma fläktar inte skulle hålla längre.
Själv har jag tillbringat snart 300 dygn i husbilen och aldrig mött några bekymmer med detta.
Men min fläkt snurrar inte dygnet runt. Inte rullat heller. Faktum är att den slutat SNURRA!
Blir mer övertygad om att det verkligen var fel från början på denna
Eftetsom vissa snurrar alla 365 dygn på året..vissa sen 2003!!!!
 
Toppen